DSO (days sales outstanding): hoe snel krijg jij je facturen gemiddeld betaald?

Laatst bijgewerkt: 02-04-2023 12:00:07

Persbericht - Bij MKB'ers is de DSO, de periode dat facturen openstaan, gemiddeld 31 dagen. Wacht jij ook (te) lang op je geld? Grijp in! Bereken je DSO en krijg tips om je DSO te verbeteren.

DSO is hét meetinstrument bij debiteurenbeheer. De DSO-ratio geeft namelijk de gemiddelde periode aan dat je facturen openstaan. Bij MKB’ers is de DSO gemiddeld 31 dagen. Grote kans dus dat jij helaas ook (te) lang op je geld moet wachten. Grijp tijdig in om problemen te voorkomen. Hoe? Door je DSO te berekenen. En indien nodig onze tips te gebruiken om jouw DSO te verlagen!

Je DSO liever direct verlagen naar 1 dag? Krijg op tijd jouw facturen betaald, reken op Svea! Dé cashflowversneller voor ondernemend Nederland. Want met onze hybride factoring methode verkoop je je facturen aan ons en krijg je ze direct betaald. Ook beheren we jouw debiteuren op tijd en ben je 100% verzekerd van je geld. Zo krijgt jouw bedrijf direct extra slagkracht.

Vertel mij meer over factoring

Betekenis DSO

Wat is DSO (Days Sales Outstanding)? Dat leggen we graag allereerst aan je uit. De DSO-ratio is het gemiddeld aantal dagen dat een onderneming wacht op de betaling van een factuur na de verkoop van producten of diensten. De DSO wordt berekend vanaf het moment dat de factuur naar de debiteur wordt verzonden tot het ontvangen van de betaling. Deze geeft je daarmee een indicatie van de volgende 5 punten:

1. Wat de omloopsnelheid debiteuren is (hoe snel je klanten betalen).
  2. Of je bedrijf het debiteurenbeheer op orde heeft.
  3. Of jouw klanten (voldoende) kredietwaardig zijn.
  4. Hoeveel geld de verkopen tijdens een specifieke periode je hebben opgeleverd.
  5. Of je klanten (blijvend) tevreden zijn.

DSO berekenen? Gebruik deze formule

Wil je weten of jouw DSO alarmerend is? Of jouw poging om je DSO te verlagen effect heeft gehad? Dan kan je je DSO berekenen over een bepaalde periode met de DSO formule. Veel bedrijven doen dit bijvoorbeeld per maand of per jaar. We geven je daarom de DSO berekening voor beide opties:

• De DSO formule over een maand:
    Days Sales Outstanding (DSO) = (openstaande bedrag aan facturen eind maand/maandomzet) x 30 dagen
  • De DSO formule over een jaar:
    Days Sales Outstanding (DSO) = (openstaande bedrag aan facturen eind jaar/jaaromzet) x 365 dagen

DSO berekenen – een voorbeeld
Stel: je wil de DSO berekenen over de maand juli. Aan het eind van deze maand staat er een totaal factuurbedrag van €115.000 open. Je maandomzet is €150.000. Dan leidt dat tot een DSO van (€115.000 / €150.000) x 31 dagen* = 23.8 oftewel 24 dagen.

Hoe je de uitkomst van deze DSO berekening moet lezen en wat dit betekent voor de cashflow en gezondheid van jouw onderneming komt aan bod in de volgende paragraaf.

*Getal is afhankelijk van het aantal dagen in de maand.

Heb ik een hoge of lage DSO?

Over het algemeen is een DSO (ruim) onder de 45 dagen laag en een DSO (ruim) boven de 45 dagen hoog. Maar, let op! Een hoge of lage DSO is ook erg afhankelijk van het bedrijfssoort en de bedrijfsstructuur. En ligt de gemiddelde betalingstermijn van jouw crediteuren lager dan je DSO? Dan kan je cashflow ook in de knel komen. Bind je dus niet voor 100% aan je DSO vast.

• Een lage DSO: < 45 dagen
    Een lage DSO betekent dat je snel het geld van openstaande facturen ontvangt van je debiteuren. De kans dat je een gezonde cashflow hebt, is dus groot. Bovendien is een lage DSO aantrekkelijk voor banken om krediet te verstrekken. Je vormt namelijk een laag risico voor hen. Let alleen wel op bij een extreem lage DSO. Dit kan namelijk betekenen dat je beleid te streng is: je weigert opdrachten om risico’s te mijden en verliest daardoor handel.
  • Een hoge DSO: > 45 dagen
    Een hoge DSO betekent dat het langer duurt, voordat je debiteuren je facturen betalen. Daardoor zit jouw geld vast in je facturen. Dit kan tot cashflow problemen leiden in je onderneming. Je loopt dan het risico dat je betalingsproblemen krijgt, onder water komt te staan en misschien zelfs failliet gaat. Bovendien zullen banken het risico om je een krediet te verstrekken bij een hoge DSO te groot vinden.De oorzaken van een hoge DSO kunnen zijn:
    1. Klanten kunnen of willen hun betalingsverplichting niet nakomen.
    2. Het factureringsproces, de administratie en/of het debiteurenbeheer in jouw bedrijf is niet op orde.
    3. Je hebt een risicovolle klantenportefeuille. De concentratiegraad van je debiteuren is bijvoorbeeld hoog of je doet zaken met bedrijven die een sterke machtspositie hebben en daardoor lange betalingstermijnen kunnen eisen.

Hoe kan ik mijn DSO verbeteren? 3 tips

Heb je je DSO berekend? En heb je een hoge DSO? Gebruik dan onze 3 tips om je DSO te verlagen.

1. Controleer vooraf met wie je zaken doet
    Doe alleen zaken met klanten die jou kunnen betalen. De kans dat je debiteuren hun betalingsplicht nakomen en je DSO verbetert is dan groter. Check daarom vooraf de kredietwaardigheid van je klanten. Bijvoorbeeld via een kredietinformatiebureau of doe een eigen creditcheck door financiële gegevens op te vragen bij de Kamer van Koophandel. Of gebruik je eigen gegevens en informatie om een risicoanalyse te doen bij nieuwe potentiële debiteuren. Blijkt bijvoorbeeld dat bepaalde klantprofielen uit je bestaande portefeuille een hoge DSO hebben? Dan kan je je afvragen of je vaker met een potentiële klant die aan dit profiel voldoet in zee moet gaan.Maak bovendien duidelijke betaalafspraken, voordat je een opdracht aanneemt bij een nieuwe debiteur. Dat kan later een hoop ellende voorkomen.
  2. Incasseer facturen sneller met onze 7 tips
    Eerder stelden wij 7 tips op om facturen sneller betaald te krijgen door het factureringsproces en debiteurenbeheer te verbeteren. De tips zijn onderverdeeld in 3 fases om te helpen je facturen te innen:– Factureer snel en duidelijk nadat je het product of de dienst hebt geleverd. Dit maakt het facturatieproces zo eenvoudig mogelijk voor je klanten. Het toevoegen van een iDeal-koppeling aan je factuur zorgt er bijvoorbeeld voor dat je factuur 3 keer zo snel betaald wordt.

– Communiceer helder na het verstrijken van de betalingstermijn. Bel bijvoorbeeld in plaats van mail om te zorgen dat de aandacht op jouw openstaande factuur komt te liggen.

– Zet plan B in werking. Heb je interesse in het verkopen van facturen met factoring, maar zijn jouw b2b-facturen al verzonden naar je opdrachtgever? Onder bepaalde voorwaarden kan jij ook je reeds openstaande facturen verkopen aan Svea, mits jouw opdrachtgever (de debiteur) daar (schriftelijk) toestemming voor geeft en de facturen de vervaltermijn nog niet hebben overschreden. Een uniek aanbod in de markt! Staan je facturen al (zeer) lange tijd open? Verkoop je factuur dan aan een incassobureau om een gedeelte daarvan alsnog proberen betaald te krijgen.

EXTRA TIP: ga je werken voor of leveren aan een nieuwe opdrachtgever? Inventariseer dan van tevoren hoe het facturatieproces bij hem werkt en wat de factuurvereisten zijn. Hierover is namelijk vaak onduidelijkheid en onwetendheid. Door voor de opmaak van de eerste factuur al helder te hebben wat de werkwijze van facturering is bij jouw opdrachtgever, voorkom je betalingsvertraging.

Nieuwsgierig naar alle 7 tips? Lees dan snel het artikel en verbeter zo zelf jouw DSO.

3. Gebruik factoring
    In tegenstelling tot bancair krediet is factoring een financieringsvorm waar je júist voor in aanmerking komt bij een hoge DSO. Want deze vorm van debiteurenfinanciering verlaagt je DSO aanzienlijk. Want je beschikt morgen al over een verantwoorde cashflow. Daardoor ben je in één klap af van je cashflow problemen. Bij Svea Finans bieden we factoring zelfs aan als 3-in-1 financiering op maat:

– Directe betaling facturen: verkoop je facturen en verlaag je DSO naar 1 dag. En dien je ze voor 12.00 uur in? Dan krijg je ze vandaag nog betaald.
    – Op tijd je debiteuren beheerd: direct extra slagkracht, want wij nemen ook het debiteurenbeheer over.
    – 100% verzekerd van je geld: daardoor ben je bovendien 100% verzekerd van je geld.

Ook je DSO verlagen naar 1 dag? Schakel direct met Svea voor een snelle oplossing op maat, specifiek voor jouw bedrijfssituatie.