De toekomst van zelfrijdende auto’s

Laatst bijgewerkt: 05-01-2023 14:00:05

Persbericht - Zelfrijdende auto’s kunnen met behulp van kunstmatige intelligentie van het ene punt naar het andere punt kunnen rijden zonder menselijke hulp.

Nederland is het eerste land waar zelfrijdende auto’s zonder stuur op de weg getest mogen worden. Zo rijdt er sinds 1999 een shuttle bus op een speciale busbaan waar verder geen verkeer komt.

Prijs van zelfrijdende auto’s

Omdat verwacht wordt dat volledig zelfrijdende auto’s in de toekomst erg duur worden, kan het een interessante optie zijn om bijvoorbeeld te kijken naar financial lease mogelijkheden. De technologie die nodig is voor zelfrijdende auto’s is natuurlijk een stuk prijziger dan gewone auto’s. Het leasen van deze autosoort maakt het voor meer mensen mogelijk om in de toekomst gebruik te kunnen maken van autonome auto’s, doordat het aankoopbedrag verdeeld kan worden over een langere periode.

Ondanks dat volledig autonoom rijden nog niet aan de orde is, zijn er de afgelopen jaren veelbelovende ontwikkelingen geweest op dit gebied. Dit maakt dat compleet zelfrijdende auto’s, zeker in Nederland, steeds dichterbij komt. De vraag is of zelfstandige auto’s het uiteindelijk geheel gaan overnemen, omdat veel mensen toch ook plezier halen uit het autorijden.

Voordelen van autonome auto’s

Er zitten veel voordelen aan zelfrijdende auto’s. Zo kun je denken aan het verminderen van files, omdat ze dichter tegen elkaar kunnen rijden. Ook is er bijvoorbeeld meer parkeerruimte beschikbaar, omdat ze dichter bij elkaar kunnen parkeren.

In het ideale scenario zal het verkeer ook een stuk veiliger worden, omdat zelfrijdende auto’s zich houden aan de verkeersregels. Verder zullen ook snelheidsovertredingen afnemen, omdat zelfrijdende auto’s de maximumsnelheid niet overschrijden.

De keerzijde

Ondanks dat het idee van zelfrijdende auto’s heel mooi is, rijden er in de praktijk nog niet veel zelfrijdende auto’s rond. Dit komt doordat er ook een keerzijde is aan autonome auto’s. Zo kunnen voetgangers bijvoorbeeld geen oogcontact maken met een zelfrijdende auto. Hierdoor is de situatie dus automatisch lastiger om in te schatten.

Verder zijn zelfrijdende auto’s nog lang niet in staat om met elk wegdek, weertype of chaotische situatie om te gaan. De bestuurder zal het altijd ergens moeten overnemen en dit zorgt ervoor dat de auto’s nog niet volledig zelfstandig zijn.

Hoe speelt Tesla in op de markt?

Als mensen denken aan zelfrijdende auto’s, zullen ze al gauw aan Tesla’s denken. Echter zijn Tesla’s eigenlijk helemaal geen zelfrijdende auto’s. Een Tesla met Autopilot ingeschakeld assisteert de bestuurder, zo kan de auto bijvoorbeeld zelf sturen, acceleren en remmen binnen de rijstrook.

Echter vereisen deze functies actief toezicht van de bestuurder, wat dus betekent dat de auto niet zelfrijdend is. Alle nieuwe Tesla’s zijn wel uitgerust met de technologie om de auto in de toekomst volledig zelfrijdend te maken. Of deze functies daadwerkelijk zonder toezicht gebruikt kunnen worden, is volledig afhankelijk van de goedkeuring en het bereiken van een betrouwbaarheid die menselijke bestuurders overtreft. Tesla lease kan dus interessant zijn als je in de toekomst een zelfrijdende auto wilt, maar is geen zekerheid.

Verschillende niveaus van autonoom rijden

Zelfrijdende auto’s bestaan er in vijf verschillende niveau’s. Elk van deze klassen heeft zijn eigen mate van zelfstandigheid.

Assistentie

In dit eerste niveau blijft de bestuurder absoluut de belangrijkste factor aan boord. De auto kan gedeeltelijk assisteren, bijvoorbeeld remmen of accelereren, maar daar blijft het dan ook bij.

Gedeeltelijk autonoom

Dit houdt in dat de auto diverse dingen tegelijk zelfstandig kan doen, zoals bijvoorbeeld sturen en remmen tegelijk. De bestuurder dient nog wel op het verkeer te letten, kan taken overnemen en ingrijpen waar nodig.

Semi-autonoom

Bij dit niveau van zelfstandig rijden bedient de auto niet alleen de pedalen en bijvoorbeeld het stuur, maar let deze ook op de omgeving. Zodra de bestuurder moet ingrijpen, dan zal de techniek daar zelf om vragen.

Verregaand autonoom

De auto bepaalt zelf de richting, snelheid en registreert wat er om de auto heen gebeurt. Ook als de techniek actie van de bestuurder vraagt, maar daar niks mee wordt gedaan, neemt de auto zelf beslissingen.

Volledig autonoom

Dit houdt in dat de auto onder alle omstandigheden helemaal geautomatiseerd rijdt. Dat betekent dat er totaal geen actie meer nodig is van de bestuurder.