Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De succesfactoren voor een nice webshop

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:21:20

Persbericht - Webshops zijn al zo oud als het internet zelf, maar nog steeds lijkt er geen einde te komen aan de gigantische groei van internetwinkels. Ook vele Nederlanders hebben de afgelopen jaren er al hun geluk mee beproefd: in de periode 2007-2015 verzesvoudigde het aantal webshops in ons land.

Volgens getallen van het CBS bevinden zich momenteel zo’n 30.000 online winkels in Nederland, en hun aantal neemt nog altijd toe. Onderzoeksbureau GfK becijferde zelfs dat er momenteel meer ‘online’ dan ‘offline’ winkels zijn.

Mocht je dus ook overwegen om een webshop te starten, dan heb je in ieder geval aan concurrenten geen gebrek. Opvallen in die zee aan internetverkopers valt dan ook niet mee. Met kop en schouders boven de rest uitsteken, hoe doe je dat dan?

Wat opvalt bij succesvolle webshops, is dat ze niet de Bijenkorf van het internet proberen te worden. Warenhuizen zijn er immers genoeg, en zeker voor een startup is dat dus niet onderscheidend. Nee, het slimste is om juist in een niche te duiken.

Een niche ‘claimen’ deden bijvoorbeeld Zineb, Kaouther en Enaam. Zij begonnen met hun firma Nesci een handel in verhullende kleding, omdat ze door hadden dat daar steeds meer vraag naar kwam. Met hun nichehandel waren ze direct goed vindbaar op internet en kregen ze zelfs veel aandacht van de media, waaronder RTL Boulevard en de Metro.

Tegelijkertijd is het belangrijk dat je een schare trouwe klanten opbouwt die jouw winkel gaan beschouwen als dé expert op jouw nichegebied. Neem bijvoorbeeld XXLhoreca, dat keukenaccesoires voor horeca-instellingen verkoopt. Deze webshop is zo succesvol geworden in het bedienen van de doelgroep, dat ze tegenwoordig de huisleverancier van onder andere de McDonalds en de Albert Heijn zijn. Dat zijn zeker niet de minste klanten!

Zorg in het verlengde van die professionel expertise ook dat niet alleen je winkel, maar ook jij zélf een expert wordt op het gebied van wat je verkoopt. Neem de tijd om alle artikelen die je aanbiedt goed te begrijpen. Wie dat niet doet, is binnen de kortste keren ook weer klaar met het internet. Lennart Gouman van The Online Retail Company waarschuwt wat er gebeurt als je blijft hangen in de hobby-fase:  “We zien regelmatig hobby webshops verschijnen, die ook even snel weer verdwijnen. Als je je product niet volledig begrijpt, werkt het niet.”

Heb je dat allemaal? Mooi! Dan wensen wij je veel succes met jouw kersverse webshop! Met een beetje geluk, maar vooral met wijsheid, moet het vast goedkomen!