De grootste tops en flops tijdens het afgelopen WK in Rusland

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:24:11

Persbericht - Het WK voetbal is inmiddels alweer ruim een maand geleden. Een goed moment om terug te blikken en te zien wat ons is bijgebleven. Dat Nederland niet meedeed dat weten we allemaal, maar toch keken we massaal naar het hakje van Mbappé, de mislukte missie van Messi en de acteerprestaties van Neymar. Wij maken de balans op. Wat zijn de grootste tops en flops? Wie maakte indruk en wie niet? En welke lessen kun je hier als ondernemer uit leren?

De introductie van de videoscheidsrechter

Dit was het toernooi dat de boeken in zal gaan als het debuut van de videoscheidsrechter, ofwel de Video Assistant Referee (VAR). In totaal kwam de VAR 20 keer in actie tijdens dit WK. Volgens Gianni Infantino, voorzitter van de wereldvoetbalbond FIFA, is het spel er eerlijker door geworden. Daar zijn de meningen echter over verdeeld. Voor de tv-kijker was het soms onbegrijpelijk waarom een penalty wel of niet werd gegeven na het bekijken van de beelden. Zoals de strafschop voor de handsbal in de finale, die op veel verontwaardiging kon rekenen.

Het WK van de counters

We hebben tijdens dit WK hele mooie counters mogen zien. Zoals bij de Belgen in de 94ste minuut tegen Japan: de Japanners hebben zojuist een hoekschop afgedwongen, maar dan… De Belgische doelman Courtois plukt de bal uit de lucht en geeft hem mee aan De Bruyne die er meteen vandoor sprint. Met in zijn kielzog op rechts Meunier die de bal overneemt, richting Lukaka speelt en vervolgens de ijzersterke afronding van Chadli. En dat allemaal in een tijdsbestek van nog geen tien seconden.

Nederlaag voor titelverdediger Duitsland

Als er een land met de oneerbiedige titel grootste flop van het WK voetbal 2018 naar huis gaat, dan is het wel Duitsland. Nog nooit eerder in de historie werd Duitsland al in de groepsfase van het WK uitgeschakeld. De ploeg van bondscoach Joachim Löw eindigde met slechts 3 punten onderaan in de groep en ging dus onverrichter zaken weer naar huis. Sommige voetbalkenners spreken van ‘de vloek van de regerend wereldkampioen’ waar ook de Duitsers ten prooi aan vielen. Net als Italië in 2010 en Spanje in 2014.

Teleurstelling voor Ronaldo en Messi

Christiano Ronaldo en Lionel Messi worden gerekend tot de grootste voetballers aller tijden en hadden maar wat graag de wereldbeker mee naar huis genomen. Het liep anders. Hoewel Ronaldo met een fenomenale hattrick het toernooi startte, ging Portugal in de achtste finale tegen Uruguay al onderuit. Ook Messi ging in de achtste finales met Argentinië ten onder. Een schrale troost: ze verloren van de uiteindelijke wereldkampioen Frankrijk.

Veelbelovend én vrijgevig: Kylian Mbappé

De Paris Saint-Germain shirts en andere fankleding zijn tegenwoordig niet meer aan de slepen in de PSG fanshop. En dat heeft alles te maken met jong talent Kylian Mbappé. Daar waar Messi en Ronaldo het niet konden waarmaken dit toernooi, stond een nieuwe wereldster op. De pas 19-jarige aanvaller van Paris Saint-Germain gaat niet alleen de boeken in als de jongste Franse deelnemer ooit op een WK, maar ook als grootste talent van dit toernooi. Hij speelde een belangrijke rol bij de uitschakeling van Argentinië in de achtste finale en scoorde de 4 – 1 in de finale tegen Kroatië. Dit leverde hem naast de titel Beste Jonge Speler van het WK ook zo’n 400.000 euro aan prijzengeld op. Geld dat hij weggeeft aan het goede doel.

Welke lessen kunnen we hieruit trekken?

Sport en ondernemen: er zijn genoeg vergelijkingen te trekken. Het is bovendien niet voor niets dat oud-topsporters en -coaches vaak ook in het bedrijfsleven de nodige successen behalen. Maar wat kunnen we nu leren van de tops en flops van het afgelopen WK voetbal in Rusland? Wij hebben er een aantal uitgehaald:

1. Maak gebruik van de middelen die je tot je beschikking hebt, maar laat je er niet door leiden. Met andere woorden: meten is weten, maar schakel je intuïtie niet uit.
  2. Die perfecte deal scoor je alleen als alle processen perfect op elkaar zijn afgestemd. Van voorraadbeheer tot productie en van sales tot tevreden klanten.
  3. Vier je overwinningen, maar verlies nooit je focus. Overwinningen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
  4. Blijf vernieuwen. Niets is erger dan een ongeïnspireerd routinematig potje voetbal. Dat geldt niet alleen voor voetbal, maar ook voor het bedrijfsleven. Welke tak van sport je ook beoefent: blijf creatief, laat je inspireren en zoek naar nieuwe inzichten voor je bedrijf.
  5. Leer van anderen, maar blijf tegelijkertijd vertrouwen op je eigen talenten. Voor startende ondernemers zijn businesscoaches en ervaren partners goud waard. Laat je echter niet ontmoedigen door gebrek aan ervaring en houd je oog op de bal.