Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De belangrijkste SEO trends voor 2021

Laatst bijgewerkt: 08-01-2021 15:31:33

Persbericht - 28 december 2020 – Haarlem. Hoe heeft de nieuwe Google core update van 3 december dit jaar jouw bedrijf geraakt?...

28 december 2020 – Haarlem. Hoe heeft de nieuwe Google core update van 3 december dit jaar jouw bedrijf geraakt? Veel bedrijven hebben hier de positieve of juist negatieve impact van gemerkt. Tijd om in te spelen op deze én de volgende updates! Wat heeft de Google zoekmachine nu aangepast in haar rekenformule? En wat ligt er in de lijn der verwachting voor 2021? SEO bureau Ranking Masters heeft in kaart gebracht wat de belangrijkste SEO trends zijn voor 2021 en waar jij op dient te letten om ook in 2021 de juiste SEO strategie in te zetten.

Website snelheid & core web vitals

Een snelle website heeft een streepje voor wat betreft Google, maar ook betreft jouw bezoekers. De verwachting is dat dit alleen maar een zwaarder wegende factor gaat worden met de aangekondigde Google Page Experience update die in mei 2021 wordt gelanceerd.

Sjors Goemans, Oprichter Ranking Masters:

“De kans is groot dat de gebruikerservaring, waaronder de laadtijd van een website valt, het komend jaar een zwaarder wegende SEO factor gaat worden. Het is immers het doel van de Google zoekmachine om de gebruiker de best mogelijke en meest relevante zoekresultaten voor te schotelen die voorzien in de behoefte van de Google zoekmachine gebruiker.”

Doe dus de nodige aanpassingen in de techniek van de webpagina wanneer deze niet volstaat. Een handige online tool die hiervoor gebruikt kan worden is GTmetrix.com.

Via deze online tool kun je zien wat de belangrijkste verbeterpunten zijn. Daarbij is het doel om de zogeheten core web vitals qua score zo hoog mogelijk te krijgen. Onder deze zogenaamde core web vitals vallen drie elementen die te meten zijn via GTmetrix.com:

  • Largest Contentful Paint (LCP): De tijd die het kost om het grootste element in jouw website te laden. Voor een optimale score dient deze onder de 1,2 seconden te zijn.
  • Cumulative Lay-Out shift (CLS): Laat elementen op jouw pagina niet verspringen tijdens het laden. Deze score dient niet hoger te zijn dan 0,1.
  • First Input delay(FID): Voorkom dat jouw website langzaam reageert op activiteit van de bezoeker. Dit dient minder dan 100 ms te zijn.

Je kunt ook via Google Pagespeed Insights deze core web vitals meten, om te zien hoe het met jouw website gesteld staat op dit gebied. Doe aan de hand van de genoemde systemen de nodige aanpassingen, zodat jouw website gebruiksvriendelijker wordt én daarmee beter scoort in de Google zoekmachine.

E-A-T blijft belangrijk

E-A-T was een belangrijk element in de grote Google update die in augustus 2018 plaatsvond. E-A-T staat voor ‘expertise, authority & trust’. Na deze update bleken sommige websites flink te worden afgestraft, waar anderen werden beloond met hogere posities. Ook nu blijft betrouwbaarheid, autoriteit, expertise en content van niveau een belangrijk punt van aandacht.

Hoe zorg je er nu voor dat het goed zit met jouw E-A-T? Dit kun jij doen:

  • Maak auteurs aan met een eigen profiel, liefst met titels zoals dr. of specialist, om te gebruiken bij jouw content. Schrijf dus content vanuit auteurs die betrouwbaar en relevant lijken. Gebruik ook links naar social media profielen op deze auteursprofielen.
  • Gebruik betrouwbare (wetenschappelijke) bronnen.
  • Zorg voor links vanaf betrouwbare, relevante websites met autoriteit die naar jouw website verwijzen.
  • Zorg voor content die veel gedeeld wordt op social media.
  • Zorg ervoor dat mensen weten wie er achter een website zit. Laat gezichten en namen zien van de medewerkers van een bedrijf. Een persoonlijke over ons en/of team pagina is essentieel.

Content en zoekintentie

Wanneer je je in jouw (potentiële) websitebezoekers verplaatst, denk dan ook zeker aan de zogenaamde zoekintentie. Waar is een Google zoekmachine gebruiker naar op zoek als ze googelen op de keywords waar jij hoog op wilt scoren? Welke zoekvraag typen ze in, en in hoeverre beantwoordt jouw content deze vraag?

Zorg ervoor dat de website bezoeker zo snel mogelijk vindt waar hij naar op zoek is. Er zijn 3 verschillende primaire zoekintenties te onderscheiden:

  1. Informatief: Een gebruiker is op zoek naar meer informatie over een bepaald onderwerp. Voorbeeld zoekwoordcombinatie: “Hoe strijk ik een overhemd”.
  2. Commercieel onderzoek: Een gebruiker weet wat voor soort product of dienst hij wilt hebben, maar doet onderzoek naar de exacte variant van het product of de dienstverlening alvorens hij overgaat tot het investeren hierin. Voorbeeld zoekwoordcombinatie: “Wit Overhemd”.
  3. Transactioneel: Een gebruiker weet precies welke product of dienst hij wilt afnemen en wilt het product of de dienstverlening aanschaffen. Voorbeeld zoekwoordcombinatie: “Wit overhemd kopen”.

Een tip die je kan helpen met het schrijven van waardevolle content is rekening houden met dat de Google zoekmachine nu natural language processing (NLP) toepast in haar algoritme. Met NLP wordt bedoeld dat het algoritme van Google steeds beter in staat is om natuurlijk taalgebruik te onderscheiden van staccato tekst. Google heeft de BERT update in 2019 op Oktober 24 gelanceerd. Dit is een systeem wat blijft leren en nu daadwerkelijk in staat is om al veel duidelijker de samenhang in teksten te begrijpen. Content waar bepaalde keywords in voorkomen, maar die onprettig leest, zal steeds minder goed gaan scoren.

In de praktijk betekent dit dat Google steeds beter verbanden kan leggen in een tekst door de woorden die gebruikt worden. Kortom; Schrijf primair voor de gebruiker en secundair voor de zoekmachine.

Featured Snippets & Zero Click results

Niet alle bedrijven ambiëren een positie in de featured snippets van de Google zoekmachine. Immers kan dit ertoe leiden dat mensen het antwoord op hun vraag al halen uit de featured snippet en zodoende de noodzaak niet zullen inzien van het bezoeken van jouw website. Die positie in de zoekmachine wordt ook wel een ‘zero click result’ genoemd; de gebruiker hoeft niet eens te klikken om te vinden wat hij zoekt.

Waarom zou je dan toch nog willen gaan voor deze positie bovenaan in Google?

Featured snippets zijn belangrijker geworden in 2020 en in 2021 zal dat zich doorontwikkelen. Heeft je website een zero click result, dan is dat omdat jouw content de vraag het beste beantwoordt. Dit betekent dat jij wordt gezien als autoriteit én een partij met expertise in jouw vakgebied. Dit is dan ook goed voor jouw imago en zal naar verwachting zorgen voor meer websiteverkeer en conversie opleveren vanuit Google. Het aantal extra mensen dat doorklikt naar je website als gevolg van de featured snippet ligt vele malen hoger dan het aantal mensen dat niet klikt omdat ze hun antwoord al gevonden hebben in de featured snippet. Dit betekent dat het websiteverkeer toeneemt.

Voice search

Steeds meer mensen gebruiken Google op basis van voice search: zoekopdrachten via software zoals Siri, Google Assistant of Alexa. Verwacht wordt dat deze (nog steeds) relatief nieuwe technologie in 2021 verder kan doorbreken.

Zorg er daarom voor dat je rekening houdt met het feit dat mensen via voice search hun zoekopdracht anders zouden formuleren dan wanneer zij deze via een keyboard doen.

Iemand die via voice search naar een fysieke beddenwinkel dicht bij huis zoekt, zal bijvoorbeeld eerder de zoekopdracht “waar zit een beddenwinkel dicht bij mijn huis” gebruiken. Iemand die dezelfde vraag via een toetsenbord invoert, zal eerder gaan voor een zoekopdracht zoals “beddenwinkel in [plaatsnaam/wijk]”. Houd hier dus alvast rekening mee in het schrijven van jouw content.

De pandemie vormt niet alleen risico’s, maar juist óók (online) kansen

De zoekopdrachten die mensen invoeren in de Google zoekmachine worden sterk beïnvloed door maatschappelijke en politieke ontwikkelingen. Hier kun jij op inspelen met jouw content en aanbod. Coronamaatregelen vanuit de overheid zullen bijvoorbeeld invloed hebben op het gedrag van consumenten.

Normaal gesproken zoeken veel mensen via Google naar informatie over een product of dienstverlening. Als ze de juiste informatie hebben en willen overgaan tot een aankoop bestelde, voor de uitbraak van het virus, een deel van deze groep online en het andere deel gaat naar de fysieke winkel.

Zolang COVID-19 nog actief is zal men voorzichtig blijven zodat ze het virus niet oplopen. Als gevolg zullen ze het aantal winkelbezoeken beperken en bijvoorbeeld niet op vakantie gaan. Een deel van het Nederlandse volk heeft om deze reden extra geld te besteden en er zal daarom meer online conversie plaatsvinden. De aankopen die normaliter offline worden gedaan, verschuiven, al dan niet gedeeltelijk, naar online aankopen.

Als de fysieke winkels dus dicht gaan, dan zoeken mensen online naar de producten die ze nodig hebben. Speel hier op in door je wederom in de gebruiker te verplaatsen én ontwikkel content, of wellicht zelfs een product, waarmee je hoger in Google komt.

Conclusie: welke trend is voor jouw bedrijf het interessantst?

Dan rest alleen de vraag nog – welke SEO trend is voor jouw bedrijf het meest interessant om toe te passen of om op in te spelen? Het kan zijn dat je niet weet waar je moeten beginnen. Ons advies: begin met de zogenaamde low hanging fruits. Oftewel, waar kun jij het snelst een verbeterslag in maken? Het kan nooit kwaad om af en toe hulp in te schakelen en het nodige uit te besteden aan een specialist. Maar de eerste stap is natuurlijk om zelf te kijken waar jouw low hanging fruits zitten en daarmee een begin te maken aan het ontwikkelen van jouw website, zodat deze stijgt in Google!

Bron: Rankingmasters.nl