Persbericht - Welke marketingtrends maken het verschil in 2025 en hoe helpen ze jouw bedrijf groeien? Van AI tot lokaal zoeken, zo blijf je als ondernemer de concurrentie voor.
Online ontwikkelingen blijft in hoog tempo veranderen, en 2025 belooft een jaar te worden waarin bedrijven hun online strategie moeten aanpassen om relevant te blijven. Risers Digital deed onderzoek naar organic search gedrag in samenhang met SEO en deelt de belangrijkste trends en inzichten die bedrijven zullen helpen om hun concurrentie voor te blijven. Van AI tot videocontent en lokaal zoeken: dit zijn de speerpunten voor een succesvolle online strategie.
In 2025 speelt kunstmatige intelligentie een steeds grotere rol in hoe we informatie vinden. Uit het rapport van Hubspot, dat ging over AI en personalisatie in marketing blijkt dat geavanceerde algoritmen zoals Google’s BERT en RankBrain steeds beter de context en intentie achter zoekopdrachten begrijpen, wat als resultaat geeft dat zoekresultaten steeds persoonlijker worden. Denk hierbij aan het beantwoorden van veelgestelde vragen, het bieden van tutorials of how to’s die uitdagingen oplossen. Door in te spelen op trending onderwerpen en actuele thema’s, en nieuwswaardige updates te delen, laat je zien dat je content niet alleen waardevol is, maar ook aansluit op wat er op dat moment speelt in jouw vakgebied.
En dat stopt niet bij Google. Ook op sociale media zoals TikTok en Instagram wordt steeds vaker gepersonaliseerde content aanbevolen. Om op te vallen, is het voor bedrijven belangrijk om content te bieden die waardevol is én past bij de interesses van hun doelgroep.
Social media verandert steeds meer in volwaardige zoekmachines, vooral onder jongere generaties. Na doelgroep onderzoek van Androidworld en The Guardian blijkt dat bijna 40% van Gen Z liever TikTok gebruikt om iets op te zoeken dan Google. Dit vraagt om een andere aanpak. Bedrijven zullen moeten investeren in creatieve en visuele content die direct aanspreekt bij de doelgroep en inspeelt op wat gebruikers zoeken.
Echte betrokkenheid ontstaat door authenticiteit, of je nu kiest voor korte video’s of samenwerkingen met content creators. Op de juiste manier gebruik maken van trends en hashtags helpt merken om zowel zichtbaar te zijn als vertrouwen te winnen.
Met de overvloed aan informatie die online beschikbaar is, kiezen consumenten steeds vaker voor merken die betrouwbaar en eerlijk zijn. Google let hier ook steeds meer op en beloont websites die laten zien dat ze autoriteit hebben op hun vakgebied. Dit wordt samengevat in het E-E-A-T-model: experience, expertise, authoritativeness, trustworthiness. Vooral voor onderwerpen die invloed hebben op gezondheid, financiën of andere gevoelige zaken (ook wel “Your Money or Your Life” – YMYL genoemd).
Voor bedrijven betekent dit dat het belangrijk is om niet alleen informatieve content te delen, maar ook duidelijk te maken wie erachter zit. Transparantie over de expertise van schrijvers of samenwerkingen met gerenommeerde partijen helpt om zowel het vertrouwen van zoekmachines als gebruikers te winnen.
Een sterke linkbuilding strategie blijft ook in 2025 essentieel, maar de manier waarop is veranderd. Het draait om het opbouwen van natuurlijke en relevante links die waarde toevoegen aan jouw website. Tactieken zoals het kopen van goedkope spamlinks, het gebruiken van irrelevante content of het plaatsen van links op websites zonder bezoekers worden steeds zwaarder gestraft door Google.
Wat wel werkt? Het creëren van waardevolle content, zoals informerende blogs, originele onderzoeken of aansprekende visuals en content die mensen spontaan willen delen. Door samen te werken met betrouwbare websites en partners versterk je niet alleen je linkprofiel, maar ook je reputatie en geloofwaardigheid als merk.
Video is niet meer weg te denken in de marketingstrategie. Platformen zoals YouTube en TikTok zijn de plekken waar consumenten niet alleen vermaakt willen worden, maar ook zoeken naar informatie. Denk aan product reviews, tutorials of informatieve clips. Door video in te zetten en te optimaliseren met juiste titels en zoekwoorden, kunnen bedrijven hun bereik en interactie enorm vergroten.
Lokaal zoeken wordt steeds belangrijker, wat duidelijk zichtbaar is in het zoekgedrag van consumenten. Mensen gebruiken vaker hun mobiele telefoon om direct diensten en producten in hun buurt te vinden. Een up-to-date profiel op Google Mijn Bedrijf en positieve recensies maken hierbij het verschil in veel van de gevallen. Voor lokale bedrijven is dit dé manier om zichtbaar te worden en het vertrouwen te creëren.
De snelle veranderingen in online marketing, van AI tot linkbuilding, vereisen een flexibele en vooruitstrevende aanpak. Bedrijven die zich tijdig aanpassen aan deze trends, hebben niet alleen de kans om te groeien, maar ook om een sterke band op te bouwen met hun klanten. Trends en nieuwe ontwikkelingen zullen dan ook niet genegeerd moeten worden maar gebruikt om zo bij te blijven met de online concurrentie.