De 5 verschillen tussen een traditionele manager en een agile manager

Laatst bijgewerkt: 19-11-2020 14:25:57

Persbericht - We leven in een wereld waarin verandering het enige zekere is. Wensen van klanten wijzigen sneller dan ooit en technologische...

We leven in een wereld waarin verandering het enige zekere is. Wensen van klanten wijzigen sneller dan ooit en technologische ontwikkelingen zijn amper bij te houden. Het is daarom van belang om als organisatie in te kunnen spelen op deze veranderingen. Hiervoor is wel een andere manier van organiseren vereist. Als bedrijf moet je je wendbaar gaan opstellen, dit noemen we agile. Traditionele managers staan voor de uitdaging om hun organisatie te transformeren. Wat dit moeilijk maakt, is dat hun eigen rol ook dan ook verandert.

In dit artikel kijken we naar de 5 belangrijkste verschillen (bron: Agile Scrum Group) tussen een traditionele manager en een agile manager. Iets wat zeker belangrijk is, ook in deze coronatijd.

Het team streng controleren of vertrouwen

De traditionele manager controleert teams die rapporteren aan het management. Vervolgens maakt de manager keuzes op basis van een rapportage. De informatie hierin is eigenlijk nooit compleet. Als een team zoals nu in tijden van corona veel thuiswerkt, dan is het heel lastig om controle uit te voeren. In tegenstelling tot de traditionele manager vertrouwt de agile manager zijn team juist op het maken van de goede keuzes. Een team heeft op de agile werkwijze veel meer zelfstandigheid en krijgt meer informatie.

De manier van oriëntatie

De traditionele vorm van managen is een top-down georiënteerde vorm. Van bovenaf worden doelen opgesteld en de werknemers moeten deze gaan behalen. Het team wordt dan gecontroleerd door de manager. In een agile team wordt er bottom-up gewerkt. Het team bekijkt in samenspraak met de manager welke doelen ze denken te kunnen halen. De manager helpt het team vervolgens om zo optimaal mogelijk samen te kunnen werken en te kunnen presteren. Vooral wanneer een team en de manager door corona niet bij elkaar kan komen is deze samenspraak belangrijk. Zo zit iedereen op dezelfde lijn.

Het maken van fouten

In organisaties die in een traditionele vorm zijn georganiseerd wordt het maken van fouten afgekeurd en bestraft. Werknemers moeten doen wat hen wordt gevraagd om niet in de problemen te komen. Fouten maken is echter menselijk. In een agile werkomgeving is het maken van fouten daarom niet erg. Je bent er dan namelijk achter gekomen dat iets niet werkt, dat is ook waardevol. Werknemers gaan namelijk veel meer initiatief tonen en uiteindelijk verhoogt de productiviteit wanneer ze niet bang hoeven te zijn om iets fout te doen. Dat initiatief ook vanuit het team moet komen is in tijden van corona zeker duidelijk geworden. Iedereen zal thuis zijn beste beentje voor moeten zetten.

Omgaan met informatie

Managementinformatie is bij een traditionele organisatie alleen inzichtelijk voor de manager. Deze interpreteert de informatie en stuurt het team bij waar nodig. In een agile georganiseerd bedrijf wordt deze informatie ook gedeeld met het team. Het team heeft ten slotte de expertise over het onderwerp waaraan gewerkt wordt. Zo kan het team zelf besluiten nemen en bijsturen wanneer ze dat nodig acht.

Betrokkenheid met het team

Managers zijn vaak alleen maar geïnteresseerd in metrics die prestaties van het team weergeven. Verder willen ze niet al te betrokken zijn bij het reilen en zeilen van het team. De agile manager geeft hier minder om. Hij is maar geïnteresseerd in een paar specifieke metrics die er écht toe doen. Deze zijn gericht op toegevoegde waarde voor interne en externe klanten. Verder probeert de agile manager juist betrokken te zijn met het team, zo weet iedereen wat er gedaan moet worden.