Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 3 elementen waar een SEO specialist zich bezig mee hoort te houden

Laatst bijgewerkt: 24-11-2020 14:03:13

Persbericht - Het uitkiezen van een SEO specialist is geen gemakkelijke taak. Doordat er weinig tot geen officiële accreditaties beschikbaar zijn voor...

Het uitkiezen van een SEO specialist is geen gemakkelijke taak. Doordat er weinig tot geen officiële accreditaties beschikbaar zijn voor deze specialisme is dit geen gemakkelijke taak. Een SEO specialist hoort multidisciplinair te werken te gaan. Er zijn namelijk belangrijke aspecten die meewegen in de vindbaarheid van een website op het gebied van content, techniek én linkbuilding. In dit artikel bespreken we deze 3 disciplines en waarom een SEO specialist dit moet meenemen in ieder traject.

Content

Content is king wordt ook wel gezegd. Dit klopte 10 jaar geleden en dit klopt anno 2020 nog steeds. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat het lukraak content schrijven en publiceren niet (meer) afdoende is. Het is van belang om vooraf een gedegen contentstrategie op te stellen en deze ook consequent uit te voeren.

Iedere landingspagina telt en kan veel relevante bezoekers opleveren. Bij het schrijven van een landingspagina moet het zoekwoord waarvoor je hogerop wilt komen correct worden verwerkt. Denk hierbij aan de standaard on-page SEO factoren zoals headers, meta data en alt teksten. Daarbij is het van belang om de zoekintentie van de zoeker in je achterhoofd te houden bij het schrijven van de pagina. Een vraag zoals “beantwoord ik met mijn pagina de vragen van de zoeker?” helpt bij het schrijven van deze landingspagina.

De techniek optimaliseren met een SEO specialist

Waar de content van een pagina vaak het zwaarst meeweegt bij kleine websites, is de techniek “king” bij grotere websites en e-commerce websites. Een SEO specialist zal in de meeste trajecten beginnen met een globale technische website analyse. Belangrijk bij de technische kant van SEO is om de manier waarop Google een website crawled in je achterhoofd te houden.

Allereerst crawled Google een pagina. Een gedeelte van deze pagina wordt direct geïndexeerd. Uit deze index komen links naar andere documenten (vaak wordt uit een HTML document naar HTML, CSS en JS bestanden gerefereerd voor meer informatie). Deze links komen in de crawl queue. Dit is ook gelijk de voornaamste methode van Googlebot om nieuwe pagina’s te ontdekken, hij gebruikt links zoals bezoekers dit ook doen.

De technische opbouw van een website kan worden gebaseerd op de manier van crawlen van Google. Denk aan rankingsfactoren zoals interne links, website snelheid en mobiele vriendelijkheid.

Nu we alles hebben gehad op de website zijn we bijna klaar. We gaan verder met het werk “rondom” de website, linkbuilding.

Linkbuilding (off-page SEO)

Off-page SEO is alles wat de SEO specialist doet rondom de website. Denk hierbij aan het verzamelen van reviews, het verkrijgen van links van andere websites en het optimaliseren van bijvoorbeeld Google Mijn Bedrijf. Waar content en techniek de symbolische richting is van de website, is linkbuilding de drijfveer.

Linkbuilding is dus het verkrijgen van links van andere websites. Deze links geven autoriteit aan je website waardoor je sneller in de zoekmachines hogerop kan komen. Het laat eigenlijk aan Google zien dat andere websites over jouw website schrijven. Jouw content is zo waardevol dat andere websites dit willen delen met hun bezoekers. En dit doen ze door middel van een hyperlink naar jouw website.

De combinatie

Uiteindelijk is het lastig om te zeggen of een van de drie elementen zwaarder weegt dan de ander. Het verschilt per website, branche en doelstelling van de website. Bij een complete SEO-strategie is het van belang om aan alle elementen te denken. Op deze manier kan het maximale hieruit worden gehaald. Iedere SEO specialist hoort er op deze multidisciplinaire manier naar te kijken en de website op ieder vlak vooruit te helpen.

Geschreven door Ralf van Veen.

“Ik ben als allround freelance SEO specialist werkzaam voor een breed scala aan klanten. Ik richt mij op alle facetten van zoekmachine optimalisatie, waaronder technische SEO, SEO content en linkbuilding.

Vanaf 2012 ben ik werkzaam in de SEO. Door deze ervaring kan ik vaak al snel zien wat het laaghangend fruit is en wat er aan de SEO van een website kan worden gedaan.”