Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Datawarehouse opzetten: handige tips!

Laatst bijgewerkt: 26-11-2020 11:48:34

Persbericht - Voor iedere onderneming en organisatie is informatie van vitaal belang. Je wilt als bedrijf weten wie je klanten zijn, welke...

Voor iedere onderneming en organisatie is informatie van vitaal belang. Je wilt als bedrijf weten wie je klanten zijn, welke producten zij het meest afnemen en wie de concurrentie is. Om aan deze informatiebehoefte te kunnen voldoen, zetten veel bedrijven een zogeheten datawarehouse op. Hierin wordt allerlei data op een specifieke manier verzameld en gepresenteerd. Het zorgt ervoor dat iedereen binnen de organisatie dezelfde basis heeft wat betreft gegevens en rapportages en heeft nog veel meer voordelen. In dit artikel geven we je een aantal goede tips voor het opzetten van een datawarehouse.

1. Bepaal je referentiearchitectuur

Er zijn een aantal verschillende keuzes die je kunt maken in de architectuur van je datawarehouse. Bepaal voordat je je datawarehouse opzet, welke referentiearchitectuur bij jouw datawarehouse past. Om dit te kunnen bepalen heb je een sterk inzicht nodig in de randvoorwaarden van de omgeving. Het gaat dan niet alleen om de vraag wat jouw datawarehouse precies moet doen, maar ook om stabiliteit, traceerbaarheid, aanpasbaarheid of uitbreidbaarheid. Kies voor één getest model en houd hieraan vast.

2. Werk vanuit de feiten en noodzakelijke informatie

Als je je datawarehouse gaat inrichten is het belangrijk om te werken vanuit de feiten. Dat zorgt ervoor dat er geen “loze” informatie in je datawarehouse terechtkomt die uiteindelijk niet wordt gebruikt en dus nutteloos is. Kies alleen voor noodzakelijke informatie die daadwerkelijk relevant is. Als je niet-noodzakelijke informatie een plek geeft in je datawarehouse, zorgt dit voor een onnodige belasting.

3. Zorg voor genoeg kennis over de organisatie

Een datawarehouse opzetten vergt een goede, diepgaande kennis van de organisatie. Als je een consultant in de arm neemt, moet deze op de hoogte zijn van de processen binnen jouw organisatie en de systemen die jullie als bedrijf gebruiken. Het is belangrijk dat de doelgroep als uitgangspunt wordt genomen en dat de juiste keuzes worden gemaakt tussen verschillende methodieken en standaarden. Met een goede en diepe kennis van de organisatie zal het de manier van inrichten van het datawarehouse een stuk effectiever zijn.

4. Master Data Management

Om ervoor te zorgen dat je datawarehouse consistent de juiste data aanlevert die nodig is voor jouw bedrijf moet je zorgen voor een goede data quality. Dit vereist goede samenwerkingen tussen jouw organisatie en een eventuele externe partij die je kan helpen bij Master Data Management. Hiermee worden datakwaliteitsproblemen continu gelokaliseerd en opgelost. Het kan voor jouw bedrijf de juiste tool zijn om consequent correcte en consistente data te realiseren.

Aan de slag!

Met bovenstaande tips kom je al een heel eind bij het opzetten van een datawarehouse voor jouw bedrijf. Belangrijk is om vast te houden aan een referentiearchitectuur, te werken vanuit de feiten en noodzakelijke informatie en bij gebruik van een consultant en te zorgen dat er genoeg kennis beschikbaar is over de organisatie. Kies voor consistente data met Master Data Management, zodat jouw datawarehouse ook in de toekomst de juiste data blijft leveren.