Geen producten in je winkelwagen.

Cybercrime groeit exponentieel onder MKB’ers. Ondernemer moet maatregelen treffen,

Laatst bijgewerkt: 31-08-2022 17:00:12

Persbericht - Meer dan 50% van de MKB'ers in Nederland krijgt te maken met cybercriminaliteit. De gemiddelde schade is 67.000 euro. En de groei in cybercrime zet door. Kijk op je favoriete nieuwswebsite en grote kans dat je deze headline ziet staan: Bedrijf X getroffen door ransomware. En dat zijn alleen de grote gevallen. "Het is echter belangrijk dat ook startups, scaleups, en mkb’ers zich bewust worden van het risico en gepaste maatregelen treffen", zegt Adriaan van Loon van verzekeringsplatform Yezzer.

Meer dan 50% van de MKB’ers in Nederland krijgt te maken met cybercriminaliteit. De gemiddelde schade is 67.000 euro. En de groei in cybercrime zet door. Kijk op je favoriete nieuwswebsite en grote kans dat je deze headline ziet staan: Bedrijf X getroffen door ransomware. En dat zijn alleen de grote gevallen. Iedere ondernemer moet daarom software waarmee je netwerk wordt gegijzeld serieus nemen.

Grote corporates zijn zich al langer bewust van de gevaren van cybercrime en hebben maatregelen getroffen om cybercrime te voorkomen of de financiële risico’s af te dekken in het geval van een aanval, maar het is belangrijk dat ook startups, scaleups, en mkb’ers zich bewust worden van het risico en gepaste maatregelen treffen“, zegt Adriaan van Loon, founder van het zakelijk verzekeringsplatform Yezzer. Volgens Adriaan moet elke ondernemer daarom in ieder geval de volgende twee stappen nemen in zijn/haar gevecht tegen cybercrime.

Stap 1: Cybercrime voorkomen door actief op zoek te gaan naar losse eindjes in je bedrijf

Voorkomen dat je als ondernemer slachtoffer wordt van cybercrime kan alleen als je als ondernemer alle deurtjes naloopt. Zijn al je medewerkers op de hoogte van hoe zij cybercriminaliteit herkennen? Het is belangrijk als ondernemer dat je alle losse eindjes van je bedrijf onderzoekt. Zo kunnen ondernemers via Yezzer gratis en vrijblijvend online een cyberscan doen en een expert vragen om hun een eerste advies te geven. Aan de hand daarvan kun je bepalen wat je als ondernemer moet doen om cybercrime te voorkomen.

Stap 2: Sluit een cyberverzekering af om schade te verkleinen en/of te vergoed te krijgen

Maar het is als ondernemer niet mogelijk om je bedrijf 100% te wapenen tegen cybercrime. En als er wat gebeurt, kunnen de kosten hoog oplopen. Zo kan je als ondernemer aansprakelijk worden gesteld voor schade die bij derden ontstaat tijdens een cyberincident of systeeminbraak door het toedoen van jouw bedrijf. Daarom is het verstandig om als ondernemer een cyberverzekering af te sluiten, waarmee je je verzekert tegen deze aansprakelijkheid, net als de kosten van verweer op het moment dat je aansprakelijk wordt gesteld. En krijg je een boete opgelegd door de Autoriteit Persoonsgegevens of moet je kosten maken voor een intern onderzoek? Die kosten worden net als die voor PCI-DSS boetes in verband met elektronische betaaldiensten netjes vergoed. Maar ook voor schade die ontstaat aan jouw eigen bedrijf kun je terugvallen op je cyberverzekering. Denk daarbij aan cyberdiefstal, digitale afpersing, hacking van telefoons, schade aan programmatuur en data, en bedrijfsschade.

Tip: de dekkingen binnen de cyberverzekering zijn vaak beperkt tot een maximaal aantal dagen, een bepaald percentage of een vast bedrag per verzekeringsjaar. Interessante onderdelen van de dekking om goed te vergelijken, zodat je de polis kan kiezen die het best aansluit bij de risico’s die jij met jouw bedrijf loopt.