Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Creditmanagement verbeteren? Gebruik onze 10 tips of verkoop je facturen aan Svea!

Laatst bijgewerkt: 09-09-2021 11:00:07

Persbericht - Wat is creditmanagement? Hoe kan je jouw creditmanagement verbeteren? En hoe kan Svea daarbij helpen met factoring? Lees snel verder!...

Wat is creditmanagement? Hoe kan je jouw creditmanagement verbeteren? En hoe kan Svea daarbij helpen met factoring? Lees snel verder! En krijg antwoorden op al je vragen over creditmanagement.

Creditmanagement in Nederland: vaak geven bedrijven het niet de volledige aandacht die het verdient. Vreemd, want een positieve cashflow creëer je niet per se met vreemd vermogen. Ook een effectief creditmanagement is geschikt. Svea helpt jou daar graag bij op weg. Door 2 gratis creditchecks aan te bieden als eerste stap in het optimaliseren van je creditmanagement proces. Zo weet je met wie je zaken doet. En verkleint het kredietrisico!

Je creditmanagement liever volledig uitbesteden? Verkoop je facturen aan ons! Want met factoring neemt Svea het hele creditmanagement proces over. En profiteer je van een 3-in-1 financiering op maat: √ Directe betaling facturen √ Overname debiteurenbeheer √ Géén kredietrisico – 100% verzekerd. Zo financier je jouw bedrijf met je eigen facturen!

Krijg meer uitleg over factoring


Wat is Creditmanagement?

Creditmanagement beperkt kredietrisico’s voor bedrijven om de cashflow te verbeteren. Hoe? Door het order-to-cash proces van A tot Z te optimaliseren. Dit begint al bij het bepalen van de doelgroep: met wie ga je zaken doen? En eindigt bij de betaling van jouw klant. Dat is de betekenis van creditmanagement.

In het kort bestaat het creditmanagement proces uit 3 onderdelen:

  1. Kredietanalyse: het signaleren, beoordelen en indammen van kredietrisico’s bij de start. Denk aan het bepalen van algemene voorwaarden. Beoordeling van de kredietwaardigheid van je klanten met creditchecks. Het vaststellen van een kredietlimiet (het max. openstaand bedrag per opdrachtgever). Of het nemen van een kredietverzekering.
  2. Debiteurenbeheer: het zorgvuldig opmaken & versturen van de factuur. Om vervolgens de status tussentijds te monitoren. Is de betaaltermijn verstreken? Voer dan debiteurenbeheer door het versturen van bijvoorbeeld een betalingsherinnering. Communicatie is hierbij key. Gebruik hier onze 7 tips voor snellere betaling.
  3. Incasso: het innen van facturen via een derde. Je kunt hier gebruik van maken bij compleet uitblijvende betaling als de betaaltermijn is verstreken en je al meerdere aanmaningen hebt gestuurd. Denk aan een incassobureau, deurwaarder of advocaat. Let op: factoring is géén incasso, maar een 3-in-1 financiering.

 

Wat is het verschil tussen creditmanagement en debiteurenbeheer?

Vaak denkt men bij creditmanagement aan het debiteurenbeheer van een bedrijf. Maar dit is slechts een onderdeel van het hele creditmanagement proces. Het debiteurenbeheer begint namelijk bij het opstellen van de factuur tot de betaling daarvan. Creditmanagement gaat daarentegen over het hele order-to-cash proces. Het begint dus al bij het opstellen van voorwaarden en beoordelen van klanten tot aan een mogelijk incassotraject.


Creditmanagement verbeteren? Ga aan de slag met onze 10 tips

Door jouw creditmanagement te optimaliseren voorkom je wanbetalingen. Speel daarom op tijd, nauwkeurig & persoonlijk in op ontwikkelingen. Lees onze 10 tips om jouw creditmanagement te verbeteren!

  1. Doe vooraf een creditcheck
    Bekijk financiële gegevens van je potentiële opdrachtgever bij de KvK voor een beter creditmanagement. Zo kan je het risico inschatten en bepalen of het verstandig is om zaken te doen. Vraag gratis basisinformatie op of download voor een paar euro een uittreksel uit het Handelsregister en de jaarrekening van de organisatie. Een kleine investering die zich makkelijk terugverdient als er een klant tussen zit met financiële problemen of een aanstaand faillissement.Besteed je het kredietwaardigheidsonderzoek liever uit aan professionals?
    Bij Svea doe je nu geheel vrijblijvend 2 gratis creditchecks. Zo weet je met wie je zaken doet!
  2. Voer een persoonlijk kennismakingsgesprek
    Ga voorafgaand aan de opdracht in gesprek met nieuwe klanten om elkaar beter te leren kennen. Vraag hem naar de gang van zaken en recente opdrachten. En luister tussen de regels door om erachter te komen hoe het financieel gaat en hoe groot het debiteurenrisico is. Daarnaast schept een persoonlijk gesprek een band. Zo stuur je aan op meer onderling vertrouwen. Wat de kans op praktijken achter jouw rug om verkleint tijdens het creditmanagement!

 

  1. Verlaag de concentratiegraad
    Ontvang je vooral grote betalingen van een kleine groep klanten? Bij deze hoge concentratiegraad is het risico op cashflow problemen ook groter. Want betaalt 1 van hen te laat? Dan heeft dit direct grote invloed op het beschikbare werkkapitaal. Voorkom dit door opdrachten over meerdere partijen te spreiden. Zo ben je niet langer afhankelijk van die paar grote klanten! Lukt dit niet? Categoriseer je klanten dan in ieder geval volgens de 80-20 regel (20% van de klanten zijn vaak verantwoordelijk voor 80% van de omzet). Wees bij hen daarom het meest actief en consistent in het klantcontact tijdens je creditmanagement!

 

  1. Neem een kredietverzekering
    Ga je toch in zee met een partij waarbij je twijfels hebt over zijn financiële resultaten? Of heb je een hoge concentratiegraad? Dan kan je in je creditmanagement kiezen voor een kredietverzekering om het risico op wanbetaling van facturen uit te sluiten. Wist je dat je met factoring via Svea ook 100% verzekerd bent van je geld? Want naast het direct uitbetalen van facturen en overname van het debiteurenbeheer dragen wij ook het kredietrisico!

 

  1. Leg afspraken vast
    Maak je afspraken met klanten? Bijvoorbeeld over deelbetalingen, kortingen of een nieuwe deadline voor betaling? Leg ze dan vast als een bewijs tijdens het creditmanagement proces! Zet de afspraken bijvoorbeeld ook nog even op de mail en voeg hier de opgestelde algemene voorwaarden aan toe. Om miscommunicatie te voorkomen is het handig om jouw betrokken collega’s intern hierover vooraf te informeren.

 

  1. Factureer snel!
    Verstuur je facturen zo snel mogelijk na levering van de diensten of goederen. Dit voelt misschien niet zo vriendelijk, maar leidt tot aanzienlijk snellere betalingen. Je klanten koppelen de factuur dan namelijk nog aan het geleverde. En voelen zich vervolgens geneigd om iets terug te doen. Zeker als ze tevreden zijn over jouw levering. Vraag bovendien om een ontvangstbevestiging om smoezen tijdens het creditmanagement proces te voorkomen.

 

  1. Communiceer eenvoudig & helder
    Een paar tips over duidelijke communicatie die de betaling versnellen:
    • Zorg dat je factuur aan de factuureisen voldoet, zodat alle benodigde info erop staat.
    • Gebruik een iDeal-koppeling op je factuur, want dan wordt deze 3x zo snel betaald.
    • Schrijf het rekeningnummer zo NL 12 BANK 345 6789 012 i.p.v. NL12BANK3456789012. Dit vereenvoudigt de leesbaarheid en zo ook de betaling.
    • Bel bij uitblijvende betaling. Daardoor komt de aandacht op je factuur te liggen.
    • Pas op met dreigen, dit leidt eerder tot een langere betaaltermijn dan een korte!

 

  1. Automatiseer met creditmanagement software
    Maak gebruik van creditmanagement software om het proces te digitaliseren. Hierdoor houd je overzicht, bespaar je kosten & tijd en verzamel je data. Maak daarnaast indien mogelijk gebruik van e-facturatie. Zo gaan facturen bij de ontvanger rechtstreeks de boekhouding in, worden ze automatisch geboekt en op de juiste plek gezet. Bovendien automatiseer je contactmomenten bij uitblijvende betaling eenvoudig. Laat er een automatische e-mail uitgaan, voordat de factuur vervalt. Op dag 20 kan je bijvoorbeeld nogmaals automatisch laten checken of de factuur goed is ontvangen, juist in het systeem staat, etc. En richt jouw creditmanagement software ook in op een vast patroon van communiceren na verval.Wist je dat Svea ook een creditmanagement tool heeft? In onze online portal kan je jouw facturen eenvoudig indienen, 24/7 volgen en bekijken. Ook vind je je koopafrekeningen, debiteuren en kredietlimieten hier gebundeld op 1 plek.

 

  1. Stuur bij aan de hand van data
    Met een geautomatiseerd creditmanagement systeem verzamel je ook data. Hiermee kan je jouw creditmanagement proces Zit er bijvoorbeeld een bepaald patroon in facturen die te laat betaald worden? Zoals de betreffende klant, het factuurbedrag of het moment van versturen? Dan kan je aanpassingen doorvoeren om deze pijnpunten op te lossen!
     
  2. Verkoop je factuur voor incasso
    Blijken herinneringen en aanmaningen helaas niet te werken om de onbetaalde factuur te incasseren? Draag je facturen dan over aan een incassobureau om ze toch nog betaald te krijgen. Zij neemt het debiteurenbeheer over als onderdeel van het creditmanagement. En spoort jouw klant op een meer dwingende manier aan om toch te betalen.

 

Wat levert Creditmanagement jouw bedrijf op? 4 voordelen

Wil je jouw creditmanagement verbeteren? Pak het professioneel aan! Bijvoorbeeld door het zelf te optimaliseren. Of door een gespecialiseerde creditmanager of creditmanagement instituut in te zetten. Want dat levert je 4 voordelen op:

  • Verruimen liquiditeitspositie
    Door grip te krijgen op je creditmanagement, creëer je een gezonde cashflow en verbetert je werkkapitaal. Want met een efficiënt creditmanagement houd je wanbetalers buiten de deur. En worden je facturen sneller betaald. Dat verruimt jouw liquiditeitspositie!
  • Beperken kredietrisico’s
    In de eerste stap van het creditmanagement proces doe je een kredietanalyse. Daarmee stel je voorwaarden op voor klanten en achterhaal je de financiële status van jouw opdrachtgever. Zo weet je met wie je zaken doet. En voorkom je financiële verrassingen. Want je kan ervoor kiezen om alleen in zee te gaan met stabiele bedrijven. Dat verlaagt het kredietrisico, oftewel de financiële gevolgen als je klant failliet gaat!
  • Behoud of verbeteren van klantrelaties
    Door heldere communicatie & persoonlijk contact tijdens het creditmanagement proces verbetert de verhouding met jouw klanten! Besteed je het uit? Een credit manager of creditmanagement instituut heeft bovendien veel ervaring met creditmanagement. Daardoor kunnen zij jouw facturen met heldere communicatie sneller innen. Met behoud van jullie goede klantrelatie. Bovendien hoef je die vervelende telefoontjes dan niet zelf te plegen. En kan jij het met je klant hebben over wat er echt toe doet: ondernemen!
  • Besparen kosten & tijd
    Door het creditmanagement proces te automatiseren of uit te besteden, bespaar jij kosten en tijd. Want facturen worden sneller geïnd en administratief werk wordt voorkomen.

Creditmanagement uitbesteden? Verkoop je facturen aan Svea!

Svea Finans is jouw creditmanagement partner in Nederland. Want met factoring bieden wij nog veel meer extra’s om jouw kredietrisico te beperken én je cashflow te verbeteren. Hoe? Met een 3-in-1 financiering op maat.

  1. Directe betaling facturen
    Voor 12.00 uur ingediend? Vandaag betaald! Daardoor beschik je direct over werkkapitaal om aan je financiële verplichtingen te voldoen.
  2. Overname debiteurenbeheer
    Als je klant later betaalt dan afgesproken. Zodat jij je volledig kunt focussen op het ondernemerschap.
  3. Géén kredietrisico – 100% verzekerd
    Bij wanbetaling of faillissement van je klant. Zo ben jij 100% verzekerd van je geld.

Meer weten over ons creditmanagement proces om het kredietrisico te verlagen? Lees snel verder!

Wat doet de creditmanager bij Svea en hoe loopt het creditmanagement proces?

Bij Svea vormen de Accountmanagers en Controllers samen het kredietmanagement team. Voor een optimaal resultaat volgen ook deze creditmanagers bij Svea de 3 onderdelen van het creditmanagement proces:

  1. Kredietanalyse: Voordat je de facturen van een klant bij ons in kunt dienen, voeren wij een creditcheck uit. Een groot voordeel! Want bij de acceptatie van factoring staan niet jouw cijfers, maar de kredietwaardigheid van je opdrachtgever voorop. Is hij voldoende kredietwaardig? Dan geven we een kredietlimiet af: het maximaal openstaande bedrag per debiteur. En kan je de facturen van die opdrachtgever aan ons verkopen. Bovendien weet jij hierdoor met wie je zaken doet. En voorkom je financiële verrassingen.
  2. Debiteurenbeheer: Heb je je factuur bij ons ingediend? Dan sturen wij die direct door naar je klant. Is de betaaltermijn verstreken? Dan nemen onze ervaren creditmanagers contact op met jouw opdrachtgever om de status van de nog onbetaalde factuur te achterhalen. Is er een probleem omtrent de factuur of betaling? Dan koppelen we dit aan je terug en lossen we het in samenspraak met jou op. Jouw goede klantrelatie staat tijdens het creditmanagement proces altijd voorop.
  3. Incasso: Bij uitblijvende betaling versturen wij meerdere herinneringen en aanmaningen om het door Svea bevoorschotte bedrag te incasseren. Werkt dit niet? In het uiterste geval dragen onze creditmanagers een openstaande vordering over aan een incassobureau. Dit doen we altijd in overleg met jou. Tenslotte zijn wij een werkkapitaal financier. En geen zorgen. Het overdragen van de factuur kost jou niets extra! Want bij de aankoop nemen wij ook het kredietrisico over. Zo ben jij 100% verzekerd van je geld.

De ervaringen van onze klanten

Onze klanten zijn zeer tevreden over ons creditmanagement proces. Niet voor niets beoordelen zij Svea met een 8,8. Lees hier een aantal van onze klantervaringen!

Edwin de Kwant – Quote
Als Svea een bepaalde debiteur niet accepteert, dan doen we daar geen zaken mee

“Svea waarschuwt bij een hoog kredietrisico”
Onze klant De Flexkrachtgroep hecht veel waarde aan onze beoordeling. CEO Edwin de Kwant vertelt: “Als Svea een bepaalde debiteur niet accepteert, doen we daar geen zaken mee.” Zo stond Edwin op een gegeven moment op het punt om zaken te doen met een grote opdrachtgever. Svea adviseerde Edwin hier echter niet aan te beginnen. “Wij hadden zelf een goed gevoel bij dat bedrijf,” geeft Edwin aan, “het leek erg solide, maar nog geen 3 weken later was het failliet.”

Mark Landman – Quote
Svea behandelt mijn klanten, zoals ik het zelf zou doen

“Onze klanten krijgen van Svea de behandeling die ze verdienen”
Je debiteurenbeheer geef je uiteraard niet zomaar uit handen. Mark Landman van DotControl vertelt: “Het blij maken van klanten moet ook in ons debiteurenbeheer terugkomen. Ik was eerst huiverig, maar na een gesprek met Svea werd ik gerustgesteld. De kleinschaligheid van het team en de persoonlijke aanpak overtuigden me. Na een eerste test met een klant wist ik het zeker: Svea behandelt mijn klanten inmiddels al jaren zoals ik het zelf zou doen.”

 

Creditmanagement optimaliseren met factoring?

Verkoop je facturen aan Svea!

  • Krijg jouw facturen binnen 24 uur betaald
  • Een creditcheck op elke debiteur die je bij ons aanbrengt
  • Volledig ontzorgd: overname debiteurenbeheer & kredietrisico
  • Zo verbetert je liquiditeit, bespaar je tijd & krijg je zekerheid

Vraag een offerte aan