Persbericht - Krijg je dagelijks bezoekers binnen op je website of webshop, maar valt de conversie erg tegen? Dan is het belangrijk...
Krijg je dagelijks bezoekers binnen op je website of webshop, maar valt de conversie erg tegen? Dan is het belangrijk om een goed naar de prestaties van je website te kijken. Neem je website of webshop op het gebied van conversie onder de loep en begin met verbeteren. Maar waar begin je bij conversie optimalisatie? In dit blog leggen wij in 5 stappen uit hoe je de conversie op je website kunt verbeteren.
Voordat we beginnen met stap voor stap het conversiepercentage op je website te verhogen is het van belang om te weten wat een conversie is. Een conversie is een actie die een bezoeker kan uitvoeren. Zoals bijvoorbeeld het kopen van een product in je webshop of het aanvragen van een offerte. Helder? Lees dan snel verder voor handige tips!
Voor bezoekers is het belangrijk om binnen twee seconden te weten wat jouw product of dienst uniek maakt. Dit doe je door duidelijk te maken wat je allemaal te bieden hebt. Communiceer daarom goed unique selling points op je webshop en website. Deze USP’s zijn redenen waarom de bezoeker moet kiezen voor jouw product of dienst.
Het klinkt natuurlijk logisch dat je website moet werken om de conversie te verhogen. Echter komt het nog (te) vaak voor dat er dingen op een website niet werken. Bijvoorbeeld 404-pagina’s of andere bugs. Als je website niet soepel werkt of snel laad dan verlaten bezoekers vaak al binnen twee seconden je website. Het is een goed idee om regelmatig eens door je website en het bestelproces heen te klikken om zelf te ervaren of bezoekers wellicht tegen fouten aanloopt.
Naast het feit dat je website goed moet werken is het van belang dat je website of webshop voorzien is van waardevolle content, zodat bezoekers antwoord krijgen op hun vragen en je bedrijf als specialist op dit gebied gaan zien.
Een duidelijke menustructuur, goede leesbaarheid en scanbare teksten vormen de basis van een gebruiksvriendelijke website. Toch zijn er voor elke website en webshop wel verbeterpunten te vinden. Bijvoorbeeld de kleur van de buttons, gebruik van call-to-actions, de winkelwagen-knop en noem zo maar op. Door middel van A/B testing kan je kleine aanpassingen aan je website doen en meten wat dit voor invloed heeft op de gebruiksvriendelijkheid en conversie.
Heb je bovenstaande punten allemaal op orde? Dan wordt het tijd om bezoekers op je website of webshop écht te overtuigen om actie te ondernemen. Probeer bezoekers te verleiden, zoals je dat gewend bent van verkopers in een winkel. Er zijn vele verschillende verkooptechnieken die je kunt gebruiken. Probeer en test welke techniek het beste werk bij jouw doelgroep.
In bovenstaand artikel geven aan hoe je in vijf simpele stappen de conversie op je website kunt verhogen. Echter is het blijven testen en meten van aanpassingen dé manier om de conversie te blijven verhogen. Test altijd eerst met een A/B test voordat je aanpassingen doorvoert. Kom je er niet helemaal uit? Dan helpt Marco Bouman, specialist op het gebied van conversie optimalisatie, je graag!