Persbericht - Even terug naar de jaren ‘50. In de auto-industrie werd toentertijd elke auto pas gebouwd wanneer deze was verkocht. Gevolg van deze aanpak was dat de wachttijd van de klant gelijk was aan de tijd die nodig was om de auto te bouwen. Dit moest korter en dus moest er wat veranderen.
Hoe verander je de wachttijd van de klant, zodat het aantrekkelijker wordt om een auto te kopen? Toyota was de eerste die met een oplossing kwam. De middelen waren schaars bij het toen nog kleine Toyota, maar toch bedachten zij een oplossing die de wachttijd korter maakte en dat was niet door massaproductie. Door alleen te focussen op massaproductie werd de verkorte wachttijd belangrijker dan bijvoorbeeld de veiligheid van de auto. Dat was iets wat Toyota niet wilde. Door de productie van de auto op te delen in verschillende onderdelen en elk onderdeel te laten maken door kleine gespecialiseerde teams, kon ook de veiligheid van de auto een prioriteit blijven. Elk team was gespecialiseerd in zijn eigen onderdeel, waardoor de auto’s niet alleen een stuk sneller gemaakt konden worden, maar ook een stuk beter, steviger en veiliger.
In 1982 besloot General Motors hun slechtst draaiende fabriek te sluiten. Twee jaar later werd de fabriek heropend in samenwerking met Toyota en dezelfde medewerkers van vroeger. De fabriek werd de succesvolste van General Motors. Waarom? Simpelweg door de focus op de medewerker te leggen en ze in kleine teams te laten samenwerken. Iedereen hield zich bezig met waar hij goed in was.
De werkwijze van Toyota werd ook wel ‘Lean’ genoemd. Lean werken zorgde ervoor dat er continu auto’s geleverd konden worden zonder massaproductie als heilige graal. Deze vrij unieke focus op een snel en hoogwaardig proces heeft Toyota zestig jaar later gebracht tot de meest succesvolle autofabrikant ter wereld. Waarom nemen wij vanwege dit succes de Lean-aanpak niet over?
Agile software development
Tegenwoordig zijn er meerdere methodes die lijken op de Lean-aanpak van Toyota. Zo heb je onder andere de Agile methode. Agile is de mate van wendbaarheid en flexibiliteit; hoe soepel en snel bedrijven kunnen inspelen op veranderingen en klantwensen. Dit is essentieel om te overleven in de competitieve softwaremarkt. In de IT staat Agile voor softwareontwikkeling in korte, overzichtelijke perioden van vaak niet meer dan een maand, of soms zelfs hooguit een week. Hoe dan? Door dus ook de focus op de medewerker te leggen en ze in kleine teams te laten samenwerken.
Zowel bij Lean als Agile staat efficiënter werken centraal. Alleen heeft Lean zijn roots liggen in productiesystemen en Agile in softwareontwikkeling. Met Agile is jouw organisatie in staat om snel een nieuw product bij de klant te krijgen. Agile heeft tot doel om sneller veranderingen te kunnen doorvoeren, waardoor uiteindelijk alles sneller bij de klant komt. En om sneller in te kunnen spelen op veranderingen van de wensen van de klant moet er met alle teams zo nauw mogelijk worden samengewerkt. Dat betekent; zo min mogelijk afstand tussen de strategische, tactische en operationele teams binnen je organisatie. Wat op strategisch en tactisch niveau wordt bedacht, wordt dan zo snel mogelijk op operationeel niveau getest. Ieder team houdt zich bezig met waar zij goed in zijn. Dit geeft de mogelijkheid om je software overzichtelijk en modulair op te bouwen en toch je klanten continu te bedienen met nieuwe software.
Kortom: een Agile bedrijf is dus geen organisatie waar voor elke beslissing akkoord gevraagd moet worden op hoger niveau, maar een flexibele organisatie waar ruimte is voor verandering en snelheid. Wilt u meer weten over waarom Gapstars met Agile bedrijven samenwerkt? En waarom een Center of Excellence past bij jouw Agile organisatie? Neem een kijkje op onze website voor meer informatie.