Boekhouders: onmisbaar voor elke onderneming

Laatst bijgewerkt: 01-03-2022 19:00:09

Persbericht - Waar lopen ondernemers vaak op vast? Juist, de boekhouding. Een tijdrovende klus waarbij je te maken hebt met veel regels en verplichtingen, vooral grotere bedrijven. Maar ook voor starters en kleine ondernemingen is en blijft de boekhouding een struikelpunt. Voor starters, grote en kleine bedrijven is ondersteuning van een boekhouder de oplossing voor dit probleem. In dit artikel lees je alles over waarom boekhouders onmisbaar zijn voor ondernemingen.

Uit een peiling van de Belastingdienst blijkt dat 25% van de startende ondernemers de zakelijke opstart kosten én uren niet goed bijhouden. Het gaat om kosten die gemaakt zijn voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Zonde, want starters lopen zo belastingvoordeel mis: de gemaakte zakelijke kosten zijn gewoon aftrekbaar bij de btw-aangifte en de gemaakte uren tellen mee voor het urencriterium. Een boekhouder kan je hierbij helpen.

Waaruit bestaat de boekhouding?

De boekhouding is eigenlijk niks anders als een overzicht van inkomsten en uitgaven. Deze cijfers geven je inzicht in de financiële situatie van je onderneming en dienen als verantwoording naar derden, zoals de Belastingdienst en de bank.

De boekhouding bestaat uit de volgende onderdelen, afhankelijk van je onderneming:

• Grootboek: een overzicht van alle inkomsten en uitgaven, dit geldt op voor ieder bedrijf. Hieronder vallen ook bankafschriften.
  •

• In- en verkoopadministratie: alles wat je inkoopt en verkoopt binnen je onderneming. Denk hierbij aan facturen en kassabonnen.
  •

• Crediteuren- en debiteurenbeheer: bestaat uit het maken van een overzicht van crediteuren (klanten van wie je geld ontvangt) en debiteuren (aan wie je moet betalen).
  •

• Voorraadadministratie: als je producten verkoopt, heb je te maken met een voorraad. Het beheren van deze voorraad is de voorraadadministratie.
  •

• Salarisadministratie: wanneer je personeel in dienst hebt, moet je een salarisadministratie bijhouden. De loonadministratie bestaat uit het opmaken en bewaren van loonstroken.

Het goed bijhouden van de boekhouding is een flinke klus: naast dat je ontzettend veel moet bijhouden heb je ook nog te maken met verplichtingen van de Belastingdienst.

Je bent als ondernemer verplicht je boekhouding 7 kalenderjaren te bewaren. Daarnaast ben je verplicht om belastingaangifte te doen. Voor bedrijven zijn de volgende soorten belastingaangiftes relevant, deels afhankelijk van de rechtsvorm:

• Inkomstenbelasting: zowel particulieren als bedrijven doen aangifte inkomstenbelasting. Als ondernemer betaal je belasting over de gemaakte winst wanneer je voldoet aan het urencriterium. Alle uren die je besteed aan je onderneming tellen hier mee: wanneer je per kalenderjaar minimaal 1225 uur aan je bedrijf besteed kom je in aanmerking voor diverse aftrekposten. Je mag dan een bedrag van je winst afhalen.
  •

• Btw-aangifte of omzetbelasting: als ondernemer betaal je belasting over de gemaakte omzet. De meeste ondernemers moeten ieder kwartaal btw-aangifte doen. In sommige gevallen krijg je vrijstelling voor de aangifte omzetbelasting, maar dan reken je ook geen btw naar klanten.
  •

• Aangifte loonbelasting: de loonbelasting is het bedrag wat het personeelslid verschuldigd is aan de Belastingdienst. Deze belasting betaal je alleen wanneer je personeel in dienst hebt. Als ondernemer houd je deze belasting in op het loon.
  •

• Vennootschapsbelasting: alleen bv’s en nv’s moeten aangifte vennootschapsbelasting doen. De belasting bedraagt 19% bij een winst tot € 200.000,- en 25% bij een winst daarboven.
  •

• Dividendbelasting: bij dividendbelasting betaal je 15% belasting over de opbrengst uit aandelen en de winst. Ontvang je dividend? Als ondernemer mag je dit aftrekken van de vennootschapsbelasting.

Je kunt er voor kiezen om de gehele boekhouding zelf te doen. Maar, zoals je gelezen hebt, gaat er dan wel eens wat mis. Hierdoor loop je niet alleen belastingvoordeel mis en als je financiële administratie niet klopt, maar wanneer je administratie niet klopt, riskeer je een hoge boete van de Belastingdienst.

Het is daarom zeer verstandig om een boekhouder in te schakelen! Het investeren in een ervaren boekhouder zal zich in de loop van de jaren vanzelf terugverdienen. En dat niet alleen: met een goede boekhouder ben je ervan verzekerd dat je boekhouding klopt, en dat scheelt je enorm veel kopzorgen. Boekhouders zijn er voor:

• Eenmanszaken

• Zzp’ers

• Bv’s

• Vof’s

• Stichtingen

• Verenigingen

Wat kunnen boekhouders voor je betekenen?

Een boekhouder draagt verantwoordelijkheid voor de boekhouding van een bedrijf. Het inschakelen van een boekhouder is niet verplicht, maar wel verstandig. Wanneer jij de boekhouding hebt uitbesteed aan een erkende boekhouder, is de boekhouder verantwoordelijk voor eventuele fouten.

Een boekhouder heeft zorgplicht, wat inhoudt dat je de boekhouder aansprakelijk mag stellen voor beroepsfouten. De boete is dan niet voor jou, maar voor het boekhoudkantoor. Het uitbesteden van je boekhouding is dus een veilige keuze.

Maar wat doen boekhouders precies?

Dat boekhouders de boekhouding doen, spreekt voor zich. Daarnaast doet een boekhouder veel meer dan dat. Op Boekhouder Gids staat dat de onderstaande werkzaamheden onderdeel van het takenpakket van een boekhouder zijn:

1. Administratie bijhouden

Er zit een verschil tussen de boekhouding en de administratie: boekhouden is niks meer dan de financiële administratie van jouw bedrijf. De administratie bestaat uit veel meer dan alleen dat: denk aan zakelijke contracten en overeenkomsten, offertes, reiskosten en de urenregistratie.

Afhankelijk van jouw eigen voorkeur bepaal je wat de boekhouder wel en niet doet. Het is ook mogelijk om je gehele administratie of de gehele boekhouding uit te besteden aan de boekhouder, zodat jij je kunt focussen op andere werkzaamheden binnen je bedrijf. Wanneer je een deel van de boekhouding wilt uitbesteden kun je denken aan de facturering, salarisadministratie of het debiteuren- en crediteurenbeheer.

2. Financieel- en belastingadvies

Een boekhouder heeft een goed overzicht van de financiële situatie van jouw onderneming. Daardoor weet de boekhouder jou goed te adviseren over wanneer het beste moment is voor een investering. Naast financieel advies, is een boekhouder ook goed op de hoogte van de regels en verplichtingen over belastingaangiften. De boekhouder weet voor welke aftrekposten je in aanmerking komt en zorgt ervoor dat je zoveel mogelijk belastingvoordeel behaald.

3. Het doen van belastingaangifte

Naast het geven van belastingadvies, voert de boekhouder ook de belastingaangifte uit. Bij het doen van belastingaangifte komt veel kijken en het is belangrijk dat alle gegevens kloppen en dat de aangifte op tijd wordt ingediend. Je riskeert een boete als dit niet gebeurt.

Als ondernemer heb je te maken met btw-aangifte en inkomstenbelasting. Wanneer je een bv of nv zal dit rijtje worden aangevuld met vennootschapsbelasting.

4. Het opstellen van de jaarrekening, jaarverslag en andere financiële rapportages

Het opstellen van een jaarrekening is voor iedere onderneming verplicht, behalve voor een eenmanszaak, zzp’er of vof. Het is een financieel overzicht van het afgelopen jaar. Het document moet worden opgestuurd naar de Kamer van Koophandel. De belangrijkste onderdelen van een jaarrekening zijn de balans en de winst- en verliesrekening. De cijfers worden onderbouwt met een toelichting.

Er zijn twee verschillende soorten jaarrekeningen:

• Fiscale jaarrekening: de fiscale winst van jouw bedrijf. Dit document moet voldoen aan de eisen die de Belastingdienst stelt en moet ook naar hen worden opgestuurd. Het wordt gebruikt voor inkomsten- en/of vennootschapsbelasting.
  • Bedrijfseconomische jaarrekening: dit document schept een duidelijk beeld van de huidige situatie binnen je bedrijf.

Voor sommige rechtsvormen, zoals een bv en nv, is een jaarverslag verplicht. Dit betreft een compleet verslag van afgelopen jaar, met naast de financiële gegevens ook een uitleg over bijvoorbeeld werkprocessen, doelstellingen en marketingstrategieën.

Wanneer je meer dan 50 werknemers in dienst hebt, de omzet van je onderneming hoger is dan € 12 miljoen per jaar of de waarde van je activa meer dan € 6 miljoen per jaar, mag de boekhouder de jaarrekening niet opstellen. Een accountant mag dit wel doen. Daarnaast heb je een accountantsverklaring nodig, waarin de accountant verklaard dat de jaarrekening klopt.

Onder andere financiële rapportages worden tussentijdse rapportages, periode balansen en ondernemingsplannen verstaan. Ook deze documenten stelt de boekhouder op. Het laten opstellen van een balans, winst- en verliesrekening als je dat niet verplicht bent, kan je laten doen door de boekhouder. Doe je de financiële administratie zelf? Schakel dan toch een boekhouder in om periodiek je gehele boekhouding of onderdelen daarvan te laten controleren.

Op Belastingdienst.nl vind je alles wat je moet weten over belastingaangifte.

5. Startersbegeleiding

Als starter komt er veel op je af. De boekhouding heeft gevoelsmatig niet de hoogste prioriteit. Zeker voor boekhouden geldt dat een goed begin het halve werk is. Schakel een boekhouder in voor startersbegeleiding. Zelfs voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel start het boekhouden al. Een boekhouder geeft ook adviezen over geschikte rechtsvormen: als je bedrijf door de jaren heen gegroeid is ondersteund een boekhouder ook bij het wijzigen van je rechtsvorm.

Wat kost een boekhouder?

Een boekhouder rekent een uurtarief welke afhankelijk is van de ervaring van de boekhouder. In dit geval zegt de ervaring van de boekhouder niks over de kwaliteit die de boekhouder levert. Een boekhouder met gemiddelde ervaring kost zo’n € 50,- per uur. Voor een startende boekhouder betaal je rond de € 40,- tot € 45,- per uur. Een zeer ervaren boekhouder schakel je in voor een gemiddeld uurtarief van € 80,-.

De kosten voor specifieke werkzaamheden hangen van diverse factoren af. Het uurtarief van de boekhouder, wat je precies wilt uitbesteden en hoe goed de boekhouding op orde is. Vanaf € 250,- schakel je een boekhouder in voor het doen van belastingaangifte. Besteed jij je loonadministratie uit? Dit kost je ongeveer € 15,- per loonstrook.

Wanneer je een jaarrekening voor je bv wilt opstellen, moet je rekening houden met een gemiddelde vanaf prijs vanaf € 450,-. Voor een kleine bv ligt de prijs tussen de € 500,- en € 750,- wat oploopt tot € 1.250,- voor een grote bv. Heb je een accountantsverklaring nodig? De prijs van een jaarrekening met accountantsverklaring kost tussen de € 1.000,- en € 4.000,- voor kleine bedrijven, en kan oplopen tot wel € 15.000,- voor grote bedrijven.

Waarom een boekhouder onmisbaar is in iedere onderneming

Dat het inschakelen van een boekhouder je veel tijd en energie bespaard, zodat jij je kunt focussen op de kernzaken van je onderneming, had je waarschijnlijk al door. Maar waarom zijn boekhouders nog meer zo onmisbaar in iedere onderneming?

• Een boekhouder ontzorgt: wanneer je een boekhouder inschakelt, hoef jij je geen zorgen te maken over je boekhouding. De boekhouder neemt alles uit handen en zorgt ervoor dat alles gecontroleerd is, het jaar wordt afgesloten met een jaarrekening en dat aangiftes op tijd en met de juiste stukken worden gedaan.
  • Een boekhouder verdient zichzelf terug door middel van adviezen: wanneer de kennis van de boekhouder volledig actueel is met betrekking tot belastingwetgeving, aftrekposten en het voeren van een goede, correcte boekhouding zal dit geld besparen. Je riskeert namelijk een boete wanneer je niet op tijd bent met het doen van belastingaangifte of wanneer je boekhouding niet klopt. Daarnaast profiteer je met aftrekposten zo veel mogelijk van belastingvoordeel. En: je weet ook zeker dat je niet te veel belasting betaald.
  • Een boekhouder heeft inzicht in de financiële situatie van jouw bedrijf: zo worden financiële problemen op tijd herkent en voorkomen en weet je precies wanneer het beste moment is om te investeren, om zo het beste uit je onderneming te halen!