Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedrijfsleven heeft hoge verwachtingen van Google for Jobs

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:28:01

Persbericht - 40 procent van HR-managers ziet toekomst in Instagram voor werving medewerkers  Amsterdam – Dit jaar wordt Google for Jobs, het vacaturedashboard binnen Google, in Nederland uitgerold. HR-managers die verantwoordelijk zijn voor het aantrekken van nieuw personeel hebben hier hoge verwachtingen van. 68 procent van hen ziet Google for Jobs namelijk als een goede mogelijkheid om vacatures te vullen. Dit blijkt uit onderzoek van Pro Contact onder 822 human resource managers. Opvallend is dat veertig procent van hen denkt dat Instagram de toekomst van personeelswerving heeft, maar dat slechts achttien procent een betaalde vacature via het kanaal heeft uitgezet

Bedrijven zien enorm potentieel social media
Van de ondervraagden vindt een groot gedeelte (78%) LinkedIn een innovatieve manier om latent werkzoekenden te bereiken, gevolgd door Facebook (64%), Instagram (61%) en Snapchat (42%). Slechts 35 procent vindt social media een minder geschikt kanaal om personeel te werven. Het overgrote deel heeft dan ook al eens betaalde vacatures uitgezet op sociale media. Hierbij maken de meesten gebruik van LinkedIn (51%), gevolgd door Facebook (41%), Instagram (18%) en Snapchat (6%). 

Noud Baijens, oprichter en directeur van Pro Contact: “De komst van Google for Jobs zal de recruitmentmarkt in Nederland opschudden, gezien de positieve resultaten in het buitenland. Het gros van de actief werkzoekenden start de zoektocht naar een baan namelijk via Google. Het werven via een traditioneel recruitment bureau wordt minder effectief en een laagdrempelige manier van solliciteren, goed geschreven vacatureteksten en online vindbaarheid juist nog belangrijker. Het inzetten van online recruitmentcampagnes via Facebook, Instagram en Snapchat draagt hier ook aan bij. Vooral starters, technisch- en logistiek personeel staan open voor deze nieuwe manier van werven. Zeker voor markten met krapte is het belangrijk om te werven waar de doelgroep zich meerdere malen per dag bevindt en het solliciteren zo makkelijk mogelijk te maken. Het is dan ook positief om te zien dat het bedrijfsleven deze manier van werven erkent.”

—-

Over het onderzoek
In dit onderzoek, uitgevoerd door Panelwizard, zijn 822 Nederlanders die verantwoordelijk zijn voor human resource ondervraagd. 

Voor meer informatie
Pro Contact
Noud Baijens
noud@pro-contact.nl
020-218 2988