Auto van de zaak kopen, leasen of toch een privé auto kopen

Laatst bijgewerkt: 23-10-2021 18:00:07

Persbericht - Auto van de zaak. Overweegt u zakelijk of privé een auto aan te schaffen? Een auto aanschaffen op kosten van de zaak heeft zo zijn voordelen voor de zzp’er. Maar het heeft ook nadelen. In sommige gevallen kunt u beter privé een auto aanschaffen. Dit hangt bijvoorbeeld af van uw geschatte jaarlijkse kilometers. Hoe maakt u een overwogen keuze? Hieronder staan een aantal nuttige tips. Vraag uw zzp-boekhouder ook vooral om meer informatie. Neem contact op met 06-13936399 , 06-13936399.

Bedrijfswagen: voor- en nadelen

Al uw autokosten zijn bij een bedrijfswagen aftrekbaar van de winst. Dit omvat de afschrijving, benzine en diesel, wegenbelasting, onderhoudskosten, verzekering, parkeergeld, en leasekosten. En is het geen marge-auto maar een btw-auto dan krijgt u de betaalde btw terug bij uw aangifte Omzetbelasting, weet boekhouder-zzp.

Helaas zijn uw boetes, zoals parkeerboetes en snelheidsovertredingen, niet aftrekbaar. Uw boekhouder zal deze kosten als privé-opname boeken, ook als u ze zakelijk betaalt.  Indien u privé jaarlijks meer dan 500 kilometer rijdt, is er sprake van een bijtelling voor privégebruik. In het laatste kwartaal dient uw boekhouder deze boeking in uw administratie te zetten. Deze bijtelling is een percentage van de nieuwwaarde, oftewel cataloguswaarde, van de auto. Dit kan  behoorlijk tegenvallen. Goed om te weten, dan kunt u de beste keuze maken.

De zzp-boekhouder adviseert u om in het begin drie soorten auto aankopen zakelijk te boeken. Een gloednieuwe auto, de youngtimer (bijtelling over de dagwaarde) en de elektrische auto (lagere bijtelling). Al is dit ook afhankelijk van uw geschatte zakelijke kilometers.

Bedrijfswagen: nieuwe auto

Koopt u een nieuwe auto? En boekt u die zakelijk op de balans? De bijtelling varieert tot maximaal 22%. Aan het einde van het boekjaar moet u ook 2,7% btw afdragen over de cataloguswaarde van uw auto. Uw boekhouder verwerkt dit laatste btw-aangifte. Als u een marge auto heeft gekocht is de bijtelling slechts 1,5%.

Bedrijfswagen: youngtimer of oldtimer

Koopt u een youngtimer? Oftewel een auto tussen de 15 en 25 jaar? Of heeft uw auto bijna de 15 jaar bereikt? Dan heeft u fiscaal gezien een mooi voordeel. Nu hoeft u slechts 35% van de dagwaarde bij te tellen. Daarvoor is een correcte taxatie van de dagwaarde wel van belang. Veel zzp’ers ervaren dat een Audi van 15 jaar met weinig kilometers rijdt als nieuw. Deze zijn ook relatief goedkoop te importeren vanuit Duitsland, waar een groot aanbod is. U kunt uiteraard ook een klassieke oldtimer aanschaffen op de zaak.

Privéauto: voor- en nadelen

Heeft u een nieuwe privéauto gekocht? En maakt u zakelijke kilometers? Uw benzine, onderhoud, wegenbelasting en verzekering zijn dan niet als kosten zakelijk aftrekbaar. Voordeel hiervan is dat u geen bijtelling hoeft te rekenen voor de inkomstenbelasting en btw. Het is wel belangrijk om u zakelijk gereden kilometers bij te houden. Houd u afspraken bij en zet kilometers op uw verkoopfacturen.

Voor elke zakelijk gereden kilometer mag de zzp’er €0,19 ten laste van de winst brengen. Een auto van tussen de 2 en 14 jaar oud komt vaak in aanmerking om privé te rijden.  Dit is veelal fiscaal gunstiger.

Maar dit hangt ook af van hoeveel kilometers u zakelijk rijdt en de brandstof die u gebruikt. Bij een auto van bijvoorbeeld 5 jaar oud, moet u de bijtelling berekenen over de catalogusprijs, en schrijft u slechts af over de veel lagere aankoopprijs.