Aftrekbare kosten en de fiscale voordelen voor de zzp’er

Laatst bijgewerkt: 30-09-2021 16:18:40

Persbericht - Voor elke zzp’er zijn aftrekposten interessant, weet boekhouder-zzp. Als zzp’er betaalt u inkomstenbelasting over de gemaakte winst. Uw winst is het bedrag dat overblijft na aftrek van alle kosten. Hoe meer zakelijke kosten u van de winst kunt aftrekken, hoe minder belasting u dus hoeft te betalen. Daarom is het belangrijk om de aftrekbare kosten te kennen en te benutten.

Richtlijn aftrekbare kosten

Het lijkt natuurlijk lucratief om lukraak alle kosten die u maakt, op te voeren als zakelijk kosten. Maar daar denkt de Belastingdienst net iets anders over.

Ze hanteren strakke richtlijnen wat onder zakelijke kosten valt en wat niet. Niet alle kosten zijn aftrekbaar, sommige kosten zijn gedeeltelijk aftrekbaar.

Begint het u al te duizelen? Niet getreurd, ZZP Boekhouder heeft veel ervaring met deze materie en maakte speciaal voor u een handige lijst met welke kosten wel en niet aftrekbaar zijn.

Wel aftrekbare kosten

• Zakelijke verzekeringen, wij raden in elk geval de rechtsbijstand- en aansprakelijkheidsverzekering aan.
  • De zakelijke kilometers die u met uw privé-auto rijdt. Hiervoor geldt een tarief van 0,19 cent per kilometer. Let op de bijtelling voor privé-gebruik.
  • Ale autokosten – onderhoud, benzine, wegenbelasting- die u maakt als u uw auto zakelijk rijdt.
  • Alle zakelijke reiskosten openbaar vervoer, taxi en vliegtuig met een max van 1.500 euro op jaarbasis.
  • Verblijfkosten zoals hotelkosten.
  • Jaarlijkse afschrijvingen op vaste activa.
  • Kamer van Koophandel-kosten.
  • Alle producten die u voor uw zaak aanschaft die goedkoper zijn dan 450 euro (excl btw) mogen in het jaar van aanschaf worden afgetrokken Producten boven de 450 euro moet u spreiden over meerdere jaren. Lees straks verder onder investeringsaftrek.
  • Zakelijke telefoongesprekken thuis,
  • Betaalde meewerkvergoeding aan fiscale partner,
  • Reclamekosten,
  • Werkkleding,
  • De huur van uw bedrijfsruimte,
  • Inrichting van uw kantoor,

Gedeeltelijk aftrekbare kosten

Sommige kosten zijn niet volledig maar wel deels aftrekbaa, weet boekhouder-zzp. Hieronder een aantal voorbeelden.

• Zakelijke lunch- en dinerkosten. Hiervan is 80 procent aftrekbaar.
  • Congressen, webinars en studiereizen. Ook voor 80 procent aftrekbaar.
  • Onder sommige voorwaarden zijn de kosten van werkruimte thuis deels aftrekbaar. De fiscus heeft een tool om te kijken of u daar aan voldoet.

Niet aftrekbare kosten

Helaas, aan bekeuringen gemaakt tijdens zakelijke ritten zijn niet aftrekbaar. Die vlieger gaat ook niet op voor:

• Maatpakken of andere kleding die u zakelijk draagt. Alleen werkkleding is aftrekbaar. Onder werkkleding verstaat de Belastingdienst kleding die u uitsluitend draagt voor uw onderneming, denk aan een uniform of overall. Is het kleding die u ook buiten uw onderneming om draagt? Dan is de vereiste dat er een bedrijfslogo met een minimale oppervlakte van 70 cm2 op staat. Helaas dus voor alle mooie pakken die u aanschaft, u kunt ze niet opvoeren als zakelijk aftrekbare kosten.
  • Representatiekosten in de vorm van kapperskosten of schoonheidsbehandelingen. Uitzonderingen daargelaten, in geval van modellenwerk etc.
  • Onderhoud- en verzekeringskosten en benzine privé auto.

Investeringsaftrek

Investeert u jaarlijks tussen de € 2.401 en € 323.544 in bedrijfsmiddelen dan scoort u een belastingvoordeel.

Eisen aan KIA

De KIA is een percentage van alle investeringen, waarbij de hoogte afhangt van het geïnvesteerde bedrag. Uiteraard zijn er wel een aantal voorwaarden waar u aan moet voldoen:

ZZP’er zijn in Nederland,

• u bent belastingplichtig voor de inkomstenbelasting,
  • U hebt meer dan€ 2.401 in vaste activa geinvesteerd.