Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 marketing Trends voor 2025 om in de gaten te houden

Laatst bijgewerkt: 07-11-2024 12:16:13

Persbericht -

De wereld van marketing verandert constant. Wat vandaag werkt, kan morgen alweer verouderd zijn. Daarom betekent een marketingtrend tegenwoordig meer dan alleen een korte hype. Het gaat om veranderingen die blijvend invloed hebben op hoe bedrijven en klanten met elkaar omgaan. 

In 2025 draait een marketingtrend niet alleen om nieuwe technologieën of platforms, maar vooral om het begrijpen van hoe mensen zich blijven ontwikkelen en wat ze van merken verwachten. Het gaat om manieren vinden om als merk relevant te blijven in een wereld die steeds sneller verandert.

Bij Noorderinzicht kijken we naar trends die er écht toe doen. Dit zijn volgens ons dan ook zeer belangrijke trends om in de gaten te houden voor het komende jaar.

1. Creatieve content in een tijd van AI-gegenereerde teksten

Met AI-tools die in een paar seconden teksten en content kunnen genereren, is het verleidelijk om al je content door AI te laten creëren. Maar opgepast: mensen ‘ruiken’ razendsnel een onpersoonlijk, generiek verhaal. Consumenten hunkeren juist naar echtheid en de menselijke touch.

Daarbij is het zo dat vrijwel alle AI-tools beperkt zijn in het bedenken van nieuwe, creatieve ideeën. Het is dus belangrijk om zelf juist creatiever te worden, in plaats van dat we onszelf aanleren niet meer creatief te zijn. 

Wat is dan de oplossing? 

Zet in op oprechte, authentieke verhalen die een connectie maken. Deel ervaringen van medewerkers, klantcases of de unieke momenten achter de schermen. Mensen willen dat je écht bent, en daar kun je het verschil mee maken.

En de rol van AI?

Voor originele content is het belangrijk om eerst zelf unieke ideeën te bedenken. Brainstorm met je team – en/of mét AI 😉 – over invalshoeken die je merk echt onderscheidt. Maar laat AI ook helpen in de fases daarna met het verfijnen en optimaliseren, zodat je content effectief én persoonlijk blijft.

Ook in verdere marketingfases kan AI perfect van pas komen, bijvoorbeeld in het helpen automatiseren van processen en het schrijven van betere e-mails voor betere klantervaring. 

2. Vertrouwen bouwen met authenticiteit en transparantie

“Niets is zo snel als de snelheid van vertrouwen” – luidt een uitspraak van Stephen M.R. Covey. Zeker wanneer er sprake is van authenticiteit. Consumenten prikken door overdreven beloften en verkooppraatjes heen. 

2025 is niet het eerste jaar dat het zou moeten draaien om eerlijkheid, transparantie en vooral authenticiteit. Dit is en wordt – zeker online – steeds belangrijker. Ook bij belangrijke gebeurtenissen in de wereld en in jouw markt!

Hoe ga je hiermee om?

Wees eerlijk over wat je aanbiedt en laat zien waar je voor staat. Deel je missie en visie op een open manier en wees niet bang om je kwetsbaar op te stellen. Laat zien wat goed gaat, maar ook waar je nog aan werkt. Mensen kiezen merken die transparant zijn en een duidelijke, authentieke stem hebben.

Zorg voor een actieplan dat duidelijk het standpunt en de kernwaarden van je merk weergeeft, zodat je transparant kunt communiceren als je publiek hierom vraagt.

3. Short-form video: snel, krachtig en onmisbaar in 2025.

Korte video’s zijn razend populair. Platforms als TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts bewijzen dat je in een paar seconden veel kunt bereiken. 36% van de marketeers zegt dat deze video’s de hoogste ROI opleveren, en veel bedrijven zijn dit pas net (of helemaal nog niet) aan het omarmen. Veel kans om je te onderscheiden dus!

Waar te beginnen? 

Maak zoveel mogelijk korte, authentieke video’s die meteen de aandacht grijpen. Laat deze daarna bijvoorbeeld ontwikkelen door een professioneel bedrijf of probeer laat transcibreren met behulp van een AI tool. Denk aan case video’s, tips of snelle updates. Het is een ideale manier om je merk op een duidelijke, authentieke manier te laten zien.

4. Social media als nieuwe zoekmachine

Social media groeit uit tot een belangrijke zoekmachine en zelfs als verkoopplatform. Zo verwacht 87% van de marketeers dat consumenten in 2025 meer naar merken zullen zoeken op social media dan via zoekmachines. Daarnaast denkt 84% dat aankopen steeds vaker direct via social media-apps zullen plaatsvinden.

Hoe speel je hierop in?
Werk met een contentstrategie en gebruik simpele dashboards of rapporten om inzicht te krijgen in welke content het beste scoort. Zo kun je snel bijsturen en je strategie optimaliseren voor maximale zichtbaarheid en conversie binnen social media.

5. PR en User-Generated Content (UGC)

Consumenten vertrouwen content die door andere gebruikers is gemaakt vaak meer dan content van het merk zelf. Authentieke user-generated content en slimme PR-campagnes helpen je geloofwaardigheid op te bouwen en moeten inmiddels een vast onderdeel van je strategie zijn.

Wat kun je doen? 

Moedig klanten aan om hun ervaringen met jouw merk te delen, bijvoorbeeld via reviews of via sociale media. Deel deze content, want het zorgt voor een authentieke uitstraling. Bovendien helpt PR om je merkverhaal verder te verspreiden en de juiste aandacht te krijgen.

6. ‘Sociaal luisteren’ in een wereld vol lawaai

Er is een overvloed aan informatie en meningen op social media. Maar in plaats van alleen maar te zenden, wordt 2025 het jaar van ‘sociaal luisteren’. Sociaal luisteren betekent dat je actief volgt wat er over jouw merk, branche en doelgroep wordt gezegd. 

Waarom is dit belangrijk?

Het helpt je om beter te begrijpen wat je doelgroep nodig heeft, waar ze mee worstelen of wat ze geweldig vinden. 

Met deze inzichten kun je je aanbod en communicatie blijven verbeteren, maak je betrokkenheid meetbaar en ontdek je welke onderwerpen het waard zijn om op in te spelen. Werk daarmee ook aan je merk reputatie en reageer op je potentiële klanten. 

7. Gamification, AR & VR

Met gamification – bijvoorbeeld in combinatie met AR en VR – maak je van de merkervaring iets wat klanten echt meemaken en onthouden. Door interactieve elementen toe te voegen, zoals doelen, beloningen en een vleugje competitie, houd je klanten betrokken op een speelse manier. 

VR en AR brengen daar nog een extra laag in, door klanten in een virtuele omgeving je producten te laten ervaren of door middel van augmented reality een ‘try-before-you-buy’-moment te creëren.

Hoe werkt het? 

Laat klanten zien waar ze staan met progressiebalken, punten en persoonlijke keuzes. 

Een beetje competitie en personalisatie versterken de ervaring en zorgen ervoor dat klanten het niet alleen leuk vinden, maar ook onthouden en vaker terugkomen. Zo creëer je een merkbeleving die echt blijft hangen.

Vooruitkijken naar 2025: Klaar voor Verandering

AI, video en de veranderende rol van social media zorgen ervoor dat marketing in 2025 nog dynamischer wordt. Wil je voorop blijven lopen? Ken je doelgroep door en door en speel in op hun behoeften. 

Optimaliseer je merk voor social zoekgedrag, zet in op korte, krachtige video’s en blijf luisteren naar je klanten. Een simpele, eerlijke en mensgerichte aanpak is de sleutel tot succes in 2025, én daarna.