5 dingen om rekening mee te houden wanneer je een bedrijf in telefoonreparaties start

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:30:39

Persbericht - De smartphone is niet meer weg te denken uit ons leven. Velen zijn ermee vergroeid en beschouwen het als een van hun belangrijkste bezittingen. Daarom vinden we het ook erg vervelend als hij beschadigd raakt of kapot gaat en willen we dit zo snel mogelijk opgelost zien. Dat heeft een markt gecreëerd voor bedrijven die telefoonreparaties aanbieden. Dat is een duurzame business in de zin van dat het gebruik van smartphones voorlopig echt niet zal afnemen. Natuurlijk bestaat er concurrentie op de reparatiemarkt, maar dat wil niet zeggen dat er voor jou geen plek is als je het goed aanpakt. We zetten een aantal dingen op een rijtje waar je rekening mee moet houden wanneer je een bedrijf in telefoonreparaties start.

Je moet voor alle modellen expert zijn

Er zijn best veel verschillen fabrikanten die smartphones produceren en op de markt brengen. In vrijwel alle gevallen hebben ze enkele tot tientallen verschillende modellen die rondgaan. Dat betekent dat je ook van alle modellen moet weten hoe ze in elkaar zitten en welke vervangende onderdelen er mogelijk voor het toestel nodig zijn. Mensen brengen hun dierbare smartphone naar jou ter reparatie met het vertrouwen dat jij een expert bent. Je moet er dus voor zorgen dat je dat vertrouwen verdient door ook daadwerkelijk een allround expert te zijn. Even Googelen en dan maar uitproberen is eigenlijk ‘not done’.

Vind een balans tussen inkoop en snelle service

Ten eerste heb je een betrouwbare leverancier nodig voor onderdelen van allerhande verschillende smartphones, zoals PhoneGigant. Daar kom je dan voor een redelijk prijzen aan iPhone onderdelen en onderdelen voor andere typen smartphones. Wel moet je oppassen met hoeveel voorraad je aanlegt. Zoals eerder gezegd is er een overvloed aan verschillende modellen telefoons op de markt, dus als je ieder mogelijk toestel dezelfde dag nog wilt kunnen repareren hebben een gigantische voorraad nodig. Daarbij bestaat het risico dat een deel nooit aangesproken wordt. Dat is dan een loze investering. Wellicht is het praktischer om voor een aantal populaire toestellen een voorraadje onderdelen aan te liggen, zodat je de meest gebruikte telefoons snel kunt repareren, en voor minder bekende telefoons wel met een langere wachttijd te werken.

Zorg voor een afleveradres

Je moet de keuze te maken of je een ‘front office’ wilt hebben, een winkel of een afgiftepunt dus, of dat je geheel achter gesloten deuren gaat werken met een postservice. Dat laatste levert uiteraard lagere vaste lasten op. Maar verplaats je eens in de klant. Zou jij jouw dierbare telefoon of de post doen of liever persoonlijk ergens afgeven? Voor de overgrote meerderheid geldt dat laatste. Persoonlijke service waarbij men kan zien aan wie ze het telefoon overhandigen schept aanzienlijk meer vertrouwen. Daarnaast is de verzending zelf risicovol, het is immers niet ondenkbaar dat er in dat proces schade ontstaat of diefstal plaatsvindt. Kies dus voor een winkel of een balie waar men zijn telefoon persoonlijk kan komen afgeven en ophalen. Bij het ophalen kan de klant dan ook van wat persoonlijke toelichting voorzien worden, wat zeker op prijs gesteld wordt bij een telefoonreparatie.

Prijzen zijn bepalend voor klandizie

Natuurlijk start je jouw telefoonreparatiebedrijf om er geld aan te verdienen. Dat betekent dat je een winstmarge doorberekent in de prijzen die je de klant voorschotelt. Maar je bent zeker niet de enige speler op de markt, er is meer dan genoeg concurrentie. Daar zul je wel je prijzen op moeten afstemmen. Een goede reputatie is een hoop waard en kan een hogere prijs verantwoorden, maar die reputatie moet je nog opbouwen. Tot die tijd prijs je jezelf uit de markt als je duurder bent dan de concurrentie. Het is dan ook zaak om je vaste lasten zo laag mogelijk te houden. Dat is nog best een uitdaging, want je moet onderdelen inkopen, gereedschap inkopen en een ruimte vinden om je werkzaamheden goed uit te kunnen uitvoeren.

Verkoop je nog meer?

We stelden al dat een winkel of een afgiftepunt eigenlijk wel noodzakelijk is. Van dit persoonlijk contact met de klant kun je handig gebruik maken door eventuele accessoires of diensten te verkopen. Lever bijvoorbeeld ook de aanvullende service om screen protectors aan te brengen op telefoonschermen en verkoop handige telefoonhoesjes om extra te verdienen aan je bedrijfje. Mensen slaan immers graag meerdere vliegen in één klap, dus de kans dat deze aanvullende handel gaat lopen is zeker aanwezig.