Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 tips om klanten persoonlijker te benaderen

Laatst bijgewerkt: 04-03-2023 15:00:07

Persbericht - Een bedrijf kan niet bestaan zonder klanten. Zo simpel is het.

Als er geen producten worden afgenomen en er niet van diensten gebruik wordt gemaakt, dan zal hij niet kunnen voortbestaan. Het werven van klanten is één ding, maar het behouden van deze klanten is misschien nog wel lastiger. Dit valt of staat met hoe zij benaderd worden. Wat maakt jouw bedrijf anders dan al die anderen? Hoe vergroot je jouw bereik?

Een persoonlijke aanpak lijkt wonderen te doen. In deze digitale samenleving zijn we gaan accepteren dat het contact veelal eenzijdig is. Hierdoor ontbreekt het gevoel van verbondenheid. Klanten voelen zich minder gehoord. Je kunt je dus onderscheiden door het contact te veranderen. In dit artikel ontdek je drie tips om klanten persoonlijker te benaderen.

1.      Handgeschreven kaart of brief

Wanneer kreeg jij voor het laatst een handgeschreven kaart of brief van een bedrijf? Waarschijnlijk kun je je dit niet eens meer herinneren. Alles gebeurt tegenwoordig immers digitaal. Via mailtjes of chat. Soms telefonisch. Maar niet middels handgeschreven communicatie. Toch wel belangrijk om dit nog regelmatig te blijven doen. Dit is immers een fantastische manier om je te onderscheiden van de rest.

Gebruik een kwalitatieve parker pen om persoonlijke berichten toe te voegen aan bestellingen. Natuurlijk is dit erg arbeidsintensief, maar het levert ook een bijzonder imago op. Een simpele: ‘veel plezier met uw bestelling’ is al bijzonder genoeg. Het geeft de klant het gevoel dat elke bestelling gewaardeerd wordt en dat hier aandacht aan geschonken wordt. Met name bij kleine bedrijven kan dit heel goed werken.

2.      Ken je klant

Weet jij eigenlijk wel wie jouw klant is? Hoe ziet de gemiddelde klant eruit? Welke leeftijd heeft hij? Wat doet hij in het dagelijks leven? Waar is deze klantengroep te vinden? Naar welke voordelen is hij op zoek? Welke pijnpunten kunnen er mogelijk zijn?

Als je niet weet wie de klant is, is het ook onmogelijk om deze persoonlijk te benaderen. Wil je bijvoorbeeld bloggen om de klant meer te betrekken bij zijn koopproces? Dan moet je wel weten welke dingen er in zijn leven spelen. Waar hij naar op zoek is. Daarom is het goed om eerst een klantprofiel op te stellen met de informatie die je hebt.

3.      Zoek de juiste kanalen

Online marketing is tegenwoordig onmisbaar. Ben je niet zichtbaar online, dan zul je heel wat potentiële klanten mislopen. Toch verschilt het per klantengroep hoe zwaar online marketing weegt en op welk kanaal je dan vooral actief moet zijn. Verkoop je vooral aan de oudere generatie? Dan is het wellicht ook verstandig om op offline marketing in te zetten. Zijn jongeren tussen 16 en 18 jaar jouw doelgroep? Dan is met name social media een zeer krachtig middel. Denk bijvoorbeeld aan het maken van ludieke TikTok filmpjes of reels op Facebook en Instagram. Dit zijn de dingen waar zij naar op zoek zijn en waar zij actief zullen zijn.

Als je weet waar de klant zich bevindt, is het eenvoudiger om persoonlijk contact te zoeken.