3 technologische producten die direct invloed hebben op de samenleving

Laatst bijgewerkt: 02-06-2021 15:16:43

Persbericht - Technologische ontwikkelingen maken ons leven makkelijker. Denk aan grote veranderingen, als de introductie van het internet en de smartphone. Ook...

Technologische ontwikkelingen maken ons leven makkelijker. Denk aan grote veranderingen, als de introductie van het internet en de smartphone. Ook kleinere ontwikkelingen hebben invloed op ons dagelijks leven. Denk bijvoorbeeld aan recente technologieën als VR en AR, of tools voor wachtrijmanagement. Ook de digitale receptie is een trend van de laatste jaren. Hetzelfde geldt voor de robot die met je communiceert, wanneer je een vraag stelt aan de klantenservice van een verkopende partij. In dit artikel zetten we drie van deze technologieën op een rijtje.

#1: VR en AR op mobiele telefoons
VR en AR kende je waarschijnlijk al van de brillen. Tegenwoordig wordt met name AR steeds meer gebruikt in apps voor mobiele telefoons. Denk bijvoorbeeld aan de apps waarmee je de mogelijkheid hebt om te visualiseren hoe een bepaalde bank in je woonkamer staat. Of wat te denken van de mogelijkheid om al voor de aanschaf van een blik verf te bekijken hoe dit lijkt op je wanden. De verwachting is dat deze technologieën de komende jaren steeds vaker zullen worden toegepast. Naast deze praktische toepassingen komen VR en AR in steeds meer spellen voor smartphones terug.

#2: digitale receptie voor jouw bedrijf
Met een digitale receptie hoef je geen fysieke receptie meer in je bedrijfspand te hebben. Er wordt bij deze technologie een zuil in je pand geplaatst. Bezoekers krijgen voor hun bezoek een QR-code toegestuurd. Deze QR-code kunnen ze via de camera in de zuil laten scannen. Vervolgens biedt de zuil hun de mogelijkheid contact te maken met een contactpersoon binnen je bedrijf, of een willekeurige medewerker. Op deze manier hoef je geen ruimte meer te besteden aan een receptie. Goedkoper en efficiënter!

#3: wachtrijmanagement voorkomt fysieke wachtrijen
Je kent de klassieke apparaten waaruit je een nummertje kunt trekken. Deze apparaten vind je bij de apotheek, in het ziekenhuis, bij de slager, enzovoorts. Hoe mooi zou het zijn, wanneer je dit proces kunt digitaliseren? Het behoort tot de mogelijkheden met de nieuwe technologie voor wachtrijmanagement. Met deze technologie kunnen bezoekers zich aan de hand van een QR-code bij de ingang van je pand registreren. Ze krijgen hierbij een virtueel ticket voor de wachtrij. Tevens houden ze eenvoudig bij wanneer ze aan de beurt zijn. Zo kunnen nog snel even langs de bakker, voor ze de slager bezoeken. Prettig voor zowel de consument, als ook voor de ondernemer. Lange rijen voor de deur worden voorkomen.