Persbericht - Kwaliteit van diensten en producten moet voor bedrijven bovenaan het lijstje staan, hoger nog dan geld verdienen. Zonder een constante hoge kwaliteit raak je immers constant klanten kwijt en moet je telkens op zoek naar nieuwe klanten. Gebrekkige kwaliteit gaat daarnaast ook ten koste van de reputatie van het bedrijf. Het implementeren van een kwaliteitsmanagementsysteem biedt de mogelijkheden om beter te sturen op processen en zo de kwaliteit te verhogen.
We bespreken drie goede redenen om voor een kwaliteitsmanagementsysteem, zoals dat van Scienta, te kiezen.
Aan kwaliteitsmanagement hangt een norm met bijbehorende certificering, namelijk de internationale ISO 9001 norm. Certificering volgens deze norm is een manier voor bedrijven om te bewijzen dat men de zaken op orde heeft op het gebied van kwaliteit en het managen daarvan. Naar potentiële nieuwe klanten toe kan het bezit van deze certificering een reden zijn om voor jouw bedrijf te kiezen. Ook kan het zo zijn dat sommige klanten specifiek als eis hebben dat een bedrijf waar zij mee samenwerken in het bezit is van het ISO 9001-certificaat. In bepaalde sectoren betekent het niet bezitten van deze certificering dat je achterblijft bij de concurrentie. Daarom is kwaliteitsmanagement iets waar je beter vandaag nog in investeer dan morgen.
Ontvangt jouw bedrijf regelmatig klachten van klanten over de kwaliteit van producten of diensten? Dan is een aanleiding je serieus zorgen te maken en om direct aan de slag te gaan met kwaliteitsmanagement. Alleen met een gestructureerde aanpak kan de kwaliteit van producten of diensten consequent en duurzaam verbeterd worden. Doe je niets aan problemen met de kwaliteit van producten of diensten, dan zul je merken dat het verloopt van klanten hoog wordt. Die komen dan geen tweede keer terug bij jou. Dit terwijl je juist klanten aan je wilt binden om voor continuïteit te zorgen voor het bedrijf.
Als je merkt dat de verhouding tussen output en de ingezette middelen scheef is omdat de output eigenlijk te laag is, betekent dit er niet efficiënt genoeg gewerkt wordt binnen je organisatie. Ook dit is een probleem dat getackeld kan worden met behulp van een kwaliteitsmanagementsysteem. Niet alleen biedt dit meer inzicht in hoe processen binnen het bedrijf verlopen, maar het biedt ook de mogelijkheid om personeel meer betrekken in de gang van zaken. Zo kun je samen naar een betere manier van werken toewerken.
Investeren in kwaliteit is eigenlijk altijd een goede keuze. Niet alleen om een bepaald niveau van kwaliteit te bereiken, maar ook om dat niveau vast te houden. Alleen zo kun je klanten bij je houden.