Mensen maken het verschil. Dat is altijd zo geweest, en het geldt ook (of juist) in een tijdperk vol digitale technologie. Organisaties hebben in de visie van Ordina ‘changemakers’ nodig om te zorgen dat ze de snelle technologische veranderingen op de juiste manier een plek geven in hun strategie en operating model.
In een gesprek met Heleen Cocu (CHRO van Alliander) en Bart Haedens (business director bij Ordina) zijn beiden het eens over het belang van nieuwsgierigheid om die changemakers goed tot hun recht te laten komen.
Voortrazende trein
In zijn werk bij opdrachtgevers richt Haedens zich voor een groot deel op het digitaal transformeren van organisaties in een wereld waarin technologie in rap tempo ontwikkelt. ‘Dat betekent voortdurend alert zijn op hoe markten bewegen. De technologie in de gaten houden, maar vooral ook luisteren naar klanten, medewerkers en anderen. Goed luisteren is de basis om wendbaar te kunnen zijn.’
Daarbij kunnen we niet heen om de snelle opkomst van large language models zoals ChatGPT. Haedens omschrijft het als ‘een trein die voortraast zonder dat we precies weten waar de trein heen gaat. En toch moet je een manier vinden om erop te stappen.’
Eenvoudige succesrecepten zijn er niet. Het gaat volgens Haedens om het continu aanpassen van het operating model door signalen te detecteren in de markt met de focus op wensen en noden van die markt. Dat aanpassen doe je bij voorkeur in kleine stapjes, vindt hij. Daarnaast is het essentieel om te experimenteren en daarbij ruimte voor mislukkingen te creëren en de geslaagde experimenten juist breed te delen.
Veranderend energielandschap
Cocu staat bij Alliander voor de taak om de organisatie te veranderen met als achtergrond een impactvolle energietransitie. Waar het bij Alliander vroeger vooral ging om stabiliteit en zeer lange termijn investeringen in het netwerk, is het in een veranderend energielandschap ook nodig om wendbaar te kunnen zijn en te experimenteren. En daarbij de leveringszekerheid niet uit het oog te verliezen.
In een organisatie die klassiek werd gedomineerd door techneuten is dat geen eenvoudige opgave, weet Cocu. Ze legt in de podcast haarfijn uit wat haar uitdagingen zijn.
De rol van Changemakers is in zo’n transformatie essentieel. Zij staan centraal in de filosofie van Ordina: het zijn mensen die de verandering mogelijk maken en in staat zijn het potentieel van digitale technologie te ontsluiten. Cocu ziet in potentie in iedereen een changemaker: ‘Waar het om gaat is dat je positieve impact maakt op anderen. Op collega’s, op klanten, op andere stakeholders.’
People and Digital Transformation
Discover why a human-centric approach is crucial for successful digital transformation. Learn from Ordina’s Human Capital and Change Practice Lead, Mischa Strating, on how to build a change-ready mindset.
lees verderABC’tje
Maar die positieve impact begint bij nieuwsgierigheid, denkt Cocu. Haar persoonlijke motto daarover spreekt boekdelen. ‘Het is een ABC’tje’. Always Be Curious.’ En daar heeft ze desgevraagd ook nog een advies bij: ‘Zorg voor diversiteit in teams. Dat maakt dat je een probleem van alle kanten bekijkt en draagt bij aan de benodigde nieuwsgierigheid.’