Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Huawei: ‘Voor de klant lopen we de extra mile’

Huawei zet mondiaal ruim 100 miljard dollar om, is marktleider in informatie- en communicatietechnologie (ICT) en runner-up in het segment smartphones. Dit succes komt natuurlijk niet aanwaaien; het gaat om klantfocus en innovatie. “Dat zit tot in onze haarvaten”, aldus Gert-Jan van Eck, COO van de organisatie in Nederland. Hij ontrafelt het Huawei-succes.

Gert Jan van Eck Huawei
Je leest nu: Huawei: ‘Voor de klant lopen we de extra mile’

Van Eck is een telecomveteraan die zich na een lange carrière bij onder andere KPN en Ericsson eind 2016 bij Huawei voegde en aan de slag ging als key account director. Op 1 mei 2019 is hij benoemd tot COO en onder andere verantwoordelijk voor marketing en de reputatie van het bedrijf.

De discussie over de veiligheid van 5G-apparatuur ligt daarmee op zijn bord. Van Eck: “Het is een geopolitiek ingegeven en complexe situatie. Er zijn allerlei veronderstellingen en beschuldigingen waar geen enkel bewijs voor geleverd is, en dat is lastig. Het is belangrijk om te laten zien dat wij een innovatieve, veilige en open onderneming zijn, die wereldwijd succesvol is en in Nederland samenwerkt met toonaangevende partners.”

Energiezuinig

Heel belangrijk gaat de supersnelle en low latency 5G-technologie worden voor nieuwe diensten van en voor bedrijven en consumenten. Daarbij speelt artificial intelligence (AI) een grote rol: het zal in vrijwel alle productlijnen bijdragen aan nieuwe diensten en efficiëntere oplossingen.

Van Eck: “De nieuwe mobiele-netwerkoplossingen gaan, onder meer door AI, veel zuiniger met energie om. Mobiele netwerken gebruiken veel elektriciteit, maar met AI kun je er via zelflerende configuraties voor zorgen dat alleen daar waar nodig stroom wordt gebruikt en netwerkfrequenties optimaal benut worden. De toepassingen worden daardoor steeds slimmer en energiezuiniger.” Deze technologie biedt veel voordelen voor providers.

AI

Uniek is volgens Van Eck de toepassing van AI in de Huawei-smartphones. Hierdoor kan bijvoorbeeld de camera onder de moeilijkste lichtomstandigheden prachtige foto’s maken. Ook wordt er zeer slim met het energieverbruik omgegaan, waardoor de batterij lang meegaat.

De populaire Huawei-smartphones hebben zich binnen een paar jaar tot de best verkopende productgroep ontwikkeld. Smartphones nemen al bijna de helft van de totale omzet van 107 miljard dollar voor hun rekening. Vorig jaar werden maar liefst 200 miljoen (!) stuks verkocht en daarmee is het bedrijf na Samsung runner-up.

Tekst gaat verder onder de foto

Gert Jan van Eck Huawei

Van Eck: “Huawei loopt voorop met mobile AI. Daarmee kunnen gegevens aanzienlijk sneller en in een zelflerende modus door de smartphone worden verwerkt. Dit is ook belangrijk bij de cameramodule, die in een fractie van een seconde de beste data uit veel verschillende foto’s combineert tot een krachtig beeld. Onze fantasie is hier de beperkende factor om te bedenken wat we met AI allemaal kunnen doen. Informatiebeheersing en -verwerking wordt steeds belangrijker en AI gaat een cruciale rol spelen om zinnige dingen te doen met al die informatie.”

Extra mile

Technische hoogstandjes zijn heel mooi, maar alles begint natuurlijk bij de klantgerichtheid. Die is volgens Van Eck bij Huawei van een hogere klasse dan waar ook: “De klant is voor ons alles. Voor hem lopen we de extra mile en die focus voedt al vanaf het begin onze innovatie. Klantfocus en R&D zit tot in onze haarvaten.”

Jaarlijks spendeert Huawei 10-15% van de wereldwijde omzet aan R&D en het bedrijf heeft inmiddels 87.805 patenten in bezit. Wereldwijd zijn in 14 centra 80.000 van de 180.000 werknemers direct of indirect bij R&D betrokken. Binnenkort zal er ook in Nederland een R&D-centrum worden geopend waarmee het belang van ons land voor Huawei verder wordt onderstreept.

Van Eck: “In 2005 opende Huawei het eerste kantoor in Nederland; het was toen het bruggenhoofd naar Europa. Daarnaast kopen we hier overigens ook voor grote bedragen aan onderdelen en diensten in voor onze wereldwijde en lokale productie en projecten.”

Huawei heeft in ons land drie vestigingen: kantoren in Amsterdam en Voorburg en in samenwerking met DHL een volledig geautomatiseerd Europees distributiecentrum in Eindhoven. In totaal werken er in Nederland ongeveer 600 mensen, van wie 70% lokaal aangenomen is.
Van Eck besluit: “Bottomline zijn wij een bedrijf dat vanuit innovatie is gegroeid en zich in samenwerking met heel veel partners open en transparant verder ontwikkelt. Met onze digitale oplossingen willen wij een belangrijke, fundamentele bijdrage leveren aan een betere samenleving.”