Op zijn 14e startte oprichter Jaap van der Meer zijn eerste bedrijfje. “Ik maakte toen websites voor bedrijven uit mijn dorp”, vertelt hij, “maar omdat ik nog geen 16 was, moest ik voor een KvK-inschrijving eerst naar de kantonrechter om ‘handlichting’ aan te vragen. Ik moest drie advertenties in landelijke dagbladen plaatsen. Ik liep toen dus direct al tegen de ‘rompslomp’ van het ondernemen aan.”
Boekhoudprogramma
Na zijn studie informatica aan de TU Delft werd Van der Meer de eerste medewerker bij techbedrijf Floorplanner.com. Hierna ging hij als freelance developer aan de slag. Hij merkte dat er geen goed en makkelijk te gebruiken boekhoudprogramma te vinden was. Saai en tijdrovend, vond hij het. Dat kon beter en leuker, dacht Van der Meer en in 2011 besloot hij daarom zijn developerskills in te zetten om een eigen online boekhoudprogramma te bouwen.
Na flink wat ontwikkeltijd te hebben geïnvesteerd, liet Van der Meer het programma door vrienden gebruiken. Een van hen was online marketeer en internetondernemer Niels Koning. “Ik kende Jaap via het kantoor waar we beiden een werkplek huurden”, zegt Koning, inmiddels aangehaakt bij het bedrijf. “Ik was op zoek naar een makkelijk online boekhoudprogramma. Jaap gaf toen aan dat hij zelf een app hiervoor had ontwikkeld. Ik ben het gaan gebruiken en was direct onder de indruk van de eenvoud en het gebruiksgemak en dacht: Dit moeten veel meer ondernemers gebruiken.”
Rompslomp
In 2015, na flink wat ontwikkelen en testen, was het product – ‘Rompslomp’ geheten – dan eindelijk klaar voor gebruik. De BV werd opgericht, de plannen werden gemaakt en de marketing werd geactiveerd. De mannen lieten het bedrijf al bootstrappend uitgroeien tot aanbieder van een succesvol consumentenproduct, met nu al meer dan 50.000 freelancende gebruikers.
“Veel ondernemers zijn liever niet bezig met de administratieve rompslomp”, verklaart Koning. “Wij kennen deze frustraties maar al te goed, daarom willen we met Rompslomp een super gebruiksvriendelijke en complete oplossing bieden, waardoor ondernemers minder tijd kwijt zijn met de administratieve rompslomp en meer met ondernemen bezig kunnen zijn.”
Getting Things Done
De boekhouding komt voor ondernemers vaak op de laatste plaats. Om het te vergemakkelijken, hebben ze bij Rompslomp talloze functies ingebouwd. Rompslomp is gemaakt met de Getting Things Done-mentaliteit in het achterhoofd, de beroemde time management-methode van David Allen. “Zo kun je met de Rompslomp-app bijvoorbeeld je te factureren uren voor verschillende klanten bijhouden”, legt Koning uit. “Aan het eind van de maand kun je dan met één druk op de knop een factuur maken met specificatie en iDEAL-betaallink voor je klanten.”
Ook kunnen gebruikers hun inkoopfacturen vanuit de mail doorsturen naar de Rompslomp “schoenendoos”. Als het tijd is voor de aangifte kunnen zij in een mum van tijd al hun bonnetjes verwerken. Rompslomp matcht er ook nog eens de juiste betalingen bij. “Veel bedrijven proberen de time on site van een gebruiker te maximaliseren, wij proberen juist het tegenovergestelde”, zegt Van der Meer.
Geen ingewikkelde termen
Veel ondernemers vinden boekhouden lastig en saai, meent Koning. “Met Rompslomp maken we nooit gebruik van ingewikkelde boekhoudtermen die alleen een boekhouder snapt, dat maakt het al een stuk makkelijker. Uiteraard zullen er soms wat lastige boekingen gedaan moeten worden, maar hiervoor bieden we uitgebreide handleidingen. In sommige gevallen wordt een boeking automatisch gedaan.”
“Boekt iemand een uitgave in van meer dan 450 euro, dan geven we automatisch de tip dat je het ook als investering kunt afboeken. Het is dan een kwestie van één druk op de knop en je hebt je investering automatisch ingeboekt. We willen niet zeggen dat boekhouden leuk wordt, maar saai hoeft het ook niet te zijn. De saaie zaken zijn te automatiseren en de leukere zaken kun je makkelijk in Rompslomp doen.”
Gratis platform
Hoe zit het eigenlijk met het tarief dat Rompslomp aan klanten vraagt? Koning vertelt dat ondernemers al gratis terecht kunnen bij Rompslomp om onbeperkt facturen en offertes te kunnen maken. “We hebben dit met name gedaan zodat ook de startende ondernemers, die nog geen winst maken, onze tool ook gewoon kunnen gebruiken.”
Ondernemers die hun complete boekhouding in Rompslomp willen bijhouden, betalen 15 euro per maand, wat volgens Koning een stuk minder is dan andere branchegenoten vragen. “We willen ondernemers niet op extra kosten jagen. Sterker nog, ze kunnen flink geld besparen wanneer ze hun eigen btw-aangifte en jaaraangifte doen. Dit maakt Rompslomp ook mogelijk”.
En nu?
Rompslomp zal zich als bedrijf de komende tijd op de Nederlandse markt blijven richten. “Daar zien we genoeg kansen en verbeterpunten”, zegt Koning. “Tot nu toe zagen we ieder jaar een verdubbeling in het aantal gebruikers en dat patroon willen we door blijven zetten. Ook willen we de tool steeds verder doorontwikkelen, zodat boekhouden nóg makkelijker zal worden voor ondernemers.”
Geïnteresseerd geraakt in hoe boekhoudprogramma Rompslomp precies werkt? Probeer het uit en krijg 30 dagen gratis Rompslomp PRO.