Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Succes met Facebook: zo lukt het deze 5 bedrijven

Hoe gebruik je Facebook optimaal voor je bedrijf?  Het succes van deze 5 bedrijven laat zien dat het draait om oprechtheid, creativiteit, de gun-factor en binding met je klanten.

Corinne Keijzer (foto) is auteur van het boek Facebook voor ondernemers. Ze traint en adviseert zelfstandige ondernemers op het gebied van Facebook, Twitter en LinkedIn. Haar tips:

  • Veel MKB’ers zeggen dat ze geen tijd en geen geld hebben voor social media. Als je dat vindt, begin er dan ook niet aan. Als je het doet, doe het dan goed en investeer wél tijd en geld. Alleen dan kun je Facebook optimaal benutten.
  • Doe geen ‘share en like’-acties om zoveel mogelijk likes te krijgen. Gebruikers van Facebook ergeren zich aan deze acties en het levert geen oprechte volgers op.
  • Laat on- én offline kanalen samenwerken. Advertenties op Facebook kunnen offline acties (zoals brochures) goed ondersteunen en daarmee net het zetje geven om tot een aankoop over te gaan.
  • Staar je niet blind op het aantal likes, dat zegt niks. Het gaat om de oprechte likes, mensen die vervolgens je berichten delen of erop reageren. Zorg daarom voor goede kwaliteit van je posts.
  • Facebook kun je vooral inzetten om merkbekendheid te genereren en om binding met je klanten aan te gaan. Als iemand een Facebook-pagina heeft geliket, is hij eerder geneigd iets af te nemen.
  • Lees de reacties op je posts goed door en reageer daarop. Wees niet bang voor klachten, mensen willen vooral gehoord worden. Als je hen goed helpt, zijn mensen die klachten hadden in de toekomst je beste ambassadeurs.

5 Succesvolle voorbeelden:

Pien en Lien damesmode

Een webshop die met Facebook aan de slag is gegaan. Het werd zo’n succes dat ze personeel moesten aannemen omdat ze de vraag niet aankonden. De eigenaressen showen zelf de kleding in plaats van dat ze gelikte campagnefoto’s gebruiken. Het werkt goed omdat ze heel transparant zijn en oprecht.

Tino’s Bloemen en Planten

De dochter van de eigenaar heeft een filmpje gemaakt met haar telefoon, over het probleem als vazen te groot zijn voor het bloemetje. Dat filmpje is een enorme hit geworden, met inmiddels 2,4 miljoen weergaven. Het laat zien hoe krachtig een video is en dat je geen geld nodig hebt om te scoren, alleen creativiteit.

Schorem Haarsnijder en Barbier

Deze kapperszaak voor mannen is zeer onderscheidend, ze houden strak dezelfde lijn aan. De Facebook-pagina straalt hetzelfde ‘wij-gevoel’ uit als de winkel. Ze zijn goed in het mensen betrekken bij hun zaak. Ze plaatsen heel vette filmpjes (time-lapses) van klanten die worden geknipt.

Ria’s Action-fanpage

Ria, een enorme fan van Action, is deze pagina begonnen, volledig onafhankelijk van de winkel. Elke dag koopt ze iets bij de Action, gaat ermee knutselen en plaatst dat online. De pagina is superpopulair; ze doet het beter dan de officiële Action-pagina. Het werkt omdat ze zichzelf is. Andere merken hebben haar inmiddels benaderd, maar daar begint ze niet aan.

Anja Geertsma muurschilderingen

Anja showt op haar pagina haar werk en laat zien wat ze allemaal kan. Ze luistert naar wat mensen willen, door de reacties goed door te lezen en daar op te reageren. Zo creëer je de gun-factor.  Het werkt ook goed om recensies te proberen te krijgen van je klanten op je pagina.