Steeds vaker roepen snelgroeiende organisaties de hulp in van Sharp and Smart. Dat heeft ermee te maken dat ze niet alleen de juiste kandidaten weten te vinden, maar evengoed een complete HR-afdeling kunnen opzetten. Ook op de administratieve en juridische rompslomp die daarbij komt kijken, net als de almaar aangescherpte regelgeving, zitten maar weinig ondernemers te wachten, merkt Van Nooten.
Zo hebben ze binnen de samenwerking met elektrische scooter-platform Felyx onder meer de cao ingericht, inclusief het wettelijk vaststellen van de correcte functiegroep. Als het gaat om innovatieve startups kan zoiets bijvoorbeeld nogal wat uitdagingen opleveren en is expertise een must. Van Nooten lacht: ‘Ze hadden geen idee. En dat is juist zo fijn, dat je op die momenten kunt vertrouwen op een partij die wél exact weet wat er gedaan moet worden. Op die manier dragen wij bij aan goed werkgeverschap.’
Bovendien is het niet iets waar je te lichtzinnig over wil denken, benadrukt hij: voor je het weet let je niet goed op en gaan flexwerkers onbedoeld automatisch over op een onbepaald contract. ‘Als je daar onvoldoende vanaf weet kan dat ingrijpende financiële gevolgen hebben voor je onderneming. We bespreken daarom niet alleen de behoefte van vandaag, maar ook de wens van morgen.’
De persoonlijke aanpak staat bij Sharp and Smart hoog aangeschreven. Van Nooten: ‘We horen regelmatig van klanten dat ze bij de grote recruitmentorganisaties al snel als nummer worden behandeld. Zeker als ze zelf niet zo groot zijn. Dan gaat het om relatief kleine aantallen en merken ze dat er bij hen zogezegd niet zoveel verdiend kan worden.’ Bij hen daarentegen is iedereen belangrijk, of het nu gaat om het allereerste of het honderdste personeelslid.
Daarnaast hoef je bij veel recruitmentplatforms al helemaal niet aan te kloppen met een HR-vraagstuk, weet hij. Terwijl die persoonlijke begeleiding nu juist iets is waar veel jongere bedrijven behoefte aan hebben.
Neem Thuisbezorgd, met wie Sharp and Smart een samenwerking is aangegaan van meerdere jaren. ‘Dat komt omdat wij echt als verlengstuk van de organisatie fungeren,’ legt Van Nooten uit. ‘We doen niet alleen ons uiterste best om de ideale kandidaten te vinden, we zorgen ook dat ze goed begeleid worden en dat ze blijven. We gaan echt voor de lange termijn een partnership aan met zowel kandidaat als opdrachtgever. Of het nu gaat om fietsbezorgers, klantenservicemedewerkers of een accountmanager. Of het nu gaat om uitzenden of werving en selectie.’ Want het aannemen van personeel is al duur genoeg. Wie daar bewuster mee omgaat, plukt daar op de lange termijn de vruchten van.
Eigenlijk zit Sharp and Smart, dat nu 5 jaar bestaat, qua ondernemersgeest volledig op dezelfde golflengte als de startende organisaties waar ze mee samenwerken, vervolgt de oprichter van het privately owned bedrijf – dat dus niet hoeft te handelen naar de wensen van aandeelhouders. ‘Ook wij groeien snel, het afgelopen jaar met 50 procent. We weten als geen ander hoe belangrijk het is om rekening te houden met het toekomstperspectief. En daar maakt personeel een belangrijk onderdeel van uit.’
Daarbij zijn ze goed op de hoogte van de allerlaatste technologieën. Er is zelfs een Sharp and Smart app waarmee ze op ieder moment de planning uit handen kunnen nemen en de processen efficiënter kunnen inrichten waardoor de klant zoveel mogelijk wordt ontzorgd.’
Traditionele recruiters kunnen vrij conservatief en terughoudend zijn, merkt hij. ‘Dat kun je ze ook niet kwalijk nemen, bij hen is het totaalplaatje heel anders.’ Terwijl een persoonlijke aanpak juist kan leiden tot verrassende uitkomsten. Een voorbeeld: een kandidaat gaf aan een bepaalde functie waarvoor ze was uitgenodigd toch niks voor haar te vinden. Ze was echter zo enthousiast over het gesprek en de gang van zaken dat ze zei wel iemand anders te weten. De betreffende persoon werd voorgedragen en is uiteindelijk ook aangenomen. Daarnaast is een deel van hun klanten aangedragen door andere, enthousiaste klanten.
Steeds vaker krijgen ze van hun klanten te horen dat Sharp and Smart de juiste partner is die activiteiten rondom werving en selectie uit handen neemt, zodat de klant zich kan focussen op waar zij goed in zijn. ‘We doen ook nooit valse beloften en maken altijd waar wat we beloven. Natuurlijk draait recruitment om het vinden van de juiste kandidaat maar daar hoeft het echt niet op te houden.’