Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Boudewijn Willekes van HappyTruffel kleur geeft aan de chocolademarkt

Met de feestdagen in aantocht zijn het drukke dagen bij HappyTruffel. Eigenaar Boudewijn Willekes ziet de vraag naar zijn kleurige chocoladetruffels snel toenemen, met name in de markt voor relatiegeschenken. ‘Het is weer eens wat anders dan die fles wijn.’

Serie-ondernemer Willekes vond dat het chocolade-assortiment wel wat vrolijker en kleurrijker mocht. En dan bedoelt hij ook echt de chocolade. Want de schappen mogen vol liggen met kleurrijke wikkels en verpakkingen, de inhoud kent doorgaans drie kleuren. Witte chocolade, lichtbruine melkchocolade en de donkerbruine pure variant. Met HappyTruffel verkoopt Willekes sinds begin dit jaar felgekleurde chocoladetruffels met uiteenlopende smaken als framboos, caramel-zeezout, watermeloen en prosecco.

De truffel heeft volgens Willekes ‘iets chiques’. Het zijn geen chocolaatjes om gedachteloos weg te werken, terwijl je onder een dekentje je favoriete serie bingewatcht. Alhoewel de ondernemer daar geen principiële problemen mee zou hebben, is de achterliggende gedachte dat de truffels leuk zijn om ‘te delen of te geven’. Het standaardassortiment, dat zo’n 80 producten bevat, bestaat daarom grotendeels uit cadeauboxen met 6, 12, 16 of 24 truffels.

Verrassingselement

‘Standaard hebben we 14 kleuren die ieder een eigen smaak hebben. Maar vanaf een bepaald aantal truffels kunnen we dat customizen’, legt Willekes uit. De ondernemer ziet de vraag vanuit de zakelijke markt dan ook snel toenemen. ‘Bedrijven vinden het leuk om iets verrassends cadeau te doen. Het verrassingselement is bij truffels groter dan bij weer een flesje wijn voor de feestdagen’, zo verklaart Willekes de toenemende vraag. “Voor zakelijke klanten ontwerpen wij de verpakking voorzien van hun bedrijfslogo.” 

Pindakaastruffels in een roze jasje of knalblauwe framboostruffels: je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het samenstellen. Toch ziet de ondernemer zulke extremen niet vaak voorbij komen. ‘Wel zie je dat branches verschillende voorkeuren hebben. Typische mannenbedrijven, bijvoorbeeld in de bouw of ICT, gaan vaak voor donkere smaken als espresso of puur. Ondernemingen waar meer vrouwen werken, zoals de uitzendbranche, kiezen vaker voor roze of paarse truffels.’

HappyTruffel kende een vliegende start. Hoewel het bedrijf nog geen jaar bestaat kunnen consumenten de zoete lekkernijen al in zo’n 300 verkooppunten in Nederland kopen. Daar komt bij dat de ondernemer in gesprek is met warenhuizen die de truffels mogelijk in de schappen willen leggen. De voornaamste groei zit volgens de ondernemer echter online. Dat Willekes gelooft in het online verkoopkanaal mag geen wonder heten, aangezien hij eerder bedrijven in de e-commerce-sector runde.

“Vanuit de online kanalen is ook interesse ontstaan vanuit het buitenland. Deze zomer zijn wel al begonnen in Duitsland en België.” Dat er uitgerekend verzoeken kwamen uit chocoladeland België zag de ondernemer als een teken dat hij op de goede weg is. Bij de zuiderburen zijn ze volgens hem ‘nog een tandje kritischer’ dan in Nederland als het aankomt op chocolade.

Aziatische markt

De activiteiten van HappyTruffel blijven niet beperkt tot Europa. “We zijn de interesse in de Aziatische markt aan het peilen. We merken dat er vanuit China en Zuid-Korea ook vraag is naar onze producten. Het stempel ‘made in Holland’ staat voor kwaliteit.” De chocolade voor de truffels wordt geproduceerd door de Belgische chocoladereus Barry Callebaut, de rest van het productieproces vindt in het zuiden van Nederland plaats.

Iedere week wordt er een verse lading truffels geproduceerd. “De houdbaarheid van onze producten is negen maanden, maar we willen een optimale smaakbeleving meegeven”, zegt Willekes. Wanneer zakelijke partijen aankloppen voor een customized relatiegeschenk kan dat binnen 1 tot 2 weken geregeld worden. “Dat ligt wel aan de aantallen. We hebben ook partijen van 30.000 tot 40.000 truffels, dan is de doorlooptijd iets langer. Zeker richting de feestdagen wordt het iets drukker in de chocoladebusiness, maar over het algemeen kunnen we snel leveren.”

Groeiplannen

Het, nu nog, zevenkoppige bedrijf wil niet alleen internationaal groeien. “Eens in de twee weken komen we bij elkaar om nieuwe smaken te ontdekken. We kijken naar wat populair is in de markt en wat vernieuwend is. We willen mensen steeds blijven verrassen.” Daarnaast heeft het bedrijf zijn productlijn uitgebreid. Naast truffels worden er ook HappyHearts, gekleurde chocoladeharten en HappyBlocks, grote blokken chocolade van 700 gram verkocht.

Tot op heden heeft Willekes de groei volledig zelf gefinancierd. “Dat geeft wel een kick.” Toch sluit hij een samenwerking met externe geldschieters niet uit. “Misschien komt er volgend jaar wel een eerste investeringsronde. We hebben veel plannen. Zo willen we op evenementen met een HappyTruffel-team staan, vergelijkbaar met het Oestermeisje of Kaasmeisje. En wie weet kunnen we in de toekomst beleveniswinkels openen.” Wat de toekomst ook brengt, een ding is voor Willekes zeker. “Alles blijft in het thema happy. We zullen nooit standaardchocolade maken.”