Je hebt een dag vol afspraken staan, met deadlines die gehaald moeten worden en telefoontjes die je nog moet plegen. Maar je wacht ook op dat ene pakketje, met dat jurkje of die pullover die die avond nog nodig hebt voor een netwerkborrel, zakelijke meeting of date. En omdat je kleding verpakt is in een doos, moét je wel thuis blijven om het in ontvangst te nemen.
Herkenbaar? Het goede nieuws is dat dit soort situaties niet meer nodig zijn. Dankzij een innovatieve verpakking voor de verzending van kleding past dat jurkje voortaan gewoon door de brievenbus. Met de door PostNL ontwikkelde fashionpack kunnen webshop-ondernemers hun artikelen door middel van een gepatenteerde innovatie luchtarm verpakken, gewoon met de hand of met een pers. Bestellingen zijn daardoor zó klein verpakt dat ze door de brievenbus passen.
Onnodig lucht vervoeren
Fashionpack werd in het leven geroepen door de wens van consumenten om niet voor iedere bestelling thuis te hoeven blijven. Daarnaast speelt PostNL met deze innovatieve verpakking in op een meer duurzame bedrijfsvoering. Want onnodig lucht vervoeren is één van de belangrijkste thema’s in de transportwereld. Jaarlijks worden er zo’n 250 miljoen pakketten in Nederland verzonden door webwinkels. Dit onderzoek van brancheorganisatie Thuiswinkel.org blijkt dat 80 procent van de webshop-ondernemers bezig is met het optimaliseren van verpakkingen. Deze kunnen vaak duurzamer en efficiënter worden ingezet. Zo ook door minder onnodige lucht te verpakken en opvul materialen te vermijden.
Fashionpack
De fashionpack zorgt direct voor veel minder inzet van bestelbussen. Sterker nog, de laatste kilometers worden afgelegd door de fietsbezorger om CO2 uitstoot te besparen. Dit betekent dus minder vervuilende busritjes.
Dankzij de efficiënte verpakking is het eenvoudig om de hoeveelheid lucht in de verpakking terug te brengen met als resultaat een pakketje op brievenbusformaat. Kleding in een gewone envelop kreukt, schuift, en is erg kwetsbaar. Fashionpack is zo ontwikkeld dat kleding er onbeschadigd en strak uit komt. Door juist alle lucht uit de envelop te persen, verschuift de inhoud niet en kunnen er soms wel drie (!) kledingstukken samen teruggebracht worden tot het formaat van een brievenbusgleuf.
Nog een groot voordeel is dat fashionpack makkelijk retourneerbaar is voor de ontvanger. Wanneer het artikel niet bevalt, kan de consument de zending eenvoudig en snel retourneren, gewoon door de zending in één van de oranje PostNL-brievenbussen te doen. Doordat het retour sturen van kleding eenvoudiger wordt, neemt ook de klanttevredenheid toe.
Eigen bedrukking
Ook voor webwinkeliers die online kleding verkopen is het gebruikmaken van fashionpack een uitkomst. Zo past deze envelop altijd door de brievenbus, bespaar je daardoor flink op verzendkosten en is de verpakking herbruikbaar, dus beter voor het milieu (iets wat de consument steeds meer eist van bedrijven waar ze online een bestelling plaatsen).
Als ondernemer en consument hoef je niet bezorgd te zijn dat de inhoud van fashionpack beschadigd raakt. De verpakking bestaat uit meerlaags materiaal en is ook nog eens waterdicht. Ook is het mogelijk de zwarte, of witte fashionpack in huisstijl op te maken, zodat de consument aan het bedrijfslogo of design meteen kan zien welke online bestelling de volgende dag op de deurmat is gevallen.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis geen enkel artikel van Sprout over direct mail.