Wensink Automotive is al een eind op weg. De onderneming zit midden in een transformatie van traditioneel autodealerbedrijf naar mobiliteitsprovider. “We willen voor particuliere en zakelijke klanten een fullservice-autopartner zijn, zodat de eigenaar van het voertuig altijd voorspelbare kosten heeft. Het draait niet om een eenmalige deal, maar om een langetermijnrelatie. We willen de veelgehoorde kreet ‘ontzorgen’ écht waarmaken”, zegt Jorus Vos, sinds 2019 directielid en sinds januari 2023 CEO van Wensink Automotive.
Alles in huis
Wensink is sinds de oprichting in 1986 uitgegroeid tot een dealerorganisatie met de merken Ford, Kia, Mercedes-Benz en Smart, 1400 medewerkers en veertig vestigingen in Noordoost-Nederland. Naast de verkooporganisatie voor personen- en bedrijfsauto’s, trucks en trailers heeft Wensink een eigen leasemaatschappij, een occasiontak voor alle merken en een verzekeringsonderdeel. Sinds drie jaar is Wensink eigenaar van de voormalige Philipsfabriek naast zijn vestiging in Groningen, waar jaarlijks 15.000 tot 17.000 occasions worden klaargemaakt voor de verkoop. “Denk aan refurbished telefoons; dat doen wij met auto’s”, vergelijkt Vos.
Vrachtwagens monitoren
Centraal in de digitale transformatie van Wensink staat de software van Salesforce. Als een klant belt, tovert de software aan de hand van het nummer alle relevante gegevens van de beller op het scherm. “We hebben nu 80.000 connected klanten; we willen doorgroeien naar 100.000”, zegt Vos. Voor het monitoren van vrachtwagens gebruikt Wensink UpTime, een systeem dat de prestaties van verschillende onderdelen doorstuurt. “Zo voorkomen we uitval onderweg, door onderhoud te plannen voordat een onderdeel het begeeft.”
Lange termijn
De echte kracht van Wensink zit in de mensen. “Zij maken Wensink”, zegt Gooitske van Olst, verantwoordelijk voor hr. “Wensink en zijn strategie scheppen de voorwaarden voor onze mensen om optimaal te presteren.” Binnen de organisatie wordt gebruikgemaakt van het platform Wensinkwijs. “Op basis van drijfveren en talenten kunnen medewerkers zelf de regie houden over hun loopbaan en ontwikkeling.” De mobiliteitsprovider gaat voor de lange termijn, in de relatie met zijn personeel én klanten.