Visma | Raet is al decennia actief binnen HR en payroll en levert softwareoplossingen waarmee repetitieve en administratieve HR-taken worden geautomatiseerd. Hierdoor kunnen medewerkers en HR-professionals zich concentreren op de kern van hun functie.
In 2018 werd het Amersfoortse bedrijf onderdeel van de Noorse softwaregigant Visma. Dat leverde al meteen tastbare voordelen op: er kwamen extra technische resources beschikbaar. Vorig jaar werd besloten de zakelijke klanten af te splitsen en als een separaat bedrijf (YouServe) door te laten gaan en de focus te leggen op de publieke sector: overheid, onderwijs en gezondheidszorg.
Schiebroek: “Na de afsplitsing hebben we onze kernwaarden opnieuw gedefinieerd en onze strategie herijkt. Die rollen we nu uit en lichten we met workshops toe. Onze klanten en medewerkers zijn bijzonder tevreden met de nieuwe koers. De medewerkerstevredenheid is met ruim dertig punten gestegen! Tevreden mensen maken betere software, tevreden klanten meer omzet. Kortom, de strategiewijziging die wij hebben ingezet, werkt!”
Belangrijke driver
Naast de focus op de publieke markt is cloudsoftware (SaaS) een ander belangrijk onderdeel van de strategie. Draaiden klanten een paar jaar geleden nog in meerderheid de Visma | Raet-software in eigen beheer, tegenwoordig is de overgrote meerderheid overgestapt op het cloudplatform.
Schiebroek: “De cloud heeft grote voordelen, met name aangaande schaalbaarheid, kosten en beveiliging. Maar belangrijker nog is dat alle nieuwe functionaliteiten uitsluitend in onze cloud beschikbaar komen, net als een zeer gebruiksvriendelijke app waarmee medewerkers binnen één minuut alle belangrijke HR-zaken kunnen regelen, zoals ziek- en betermeldingen, loonstrook inzien en adreswijzigingen. Dat zijn belangrijke drivers voor de laatste klanten om ook over te stappen.”
Marjan de Haan, Product Development Manager, vult aan: “Wij zijn specifiek een HR-cloud-softwareleverancier, geen generiek ERP-softwarebedrijf. Daardoor heeft de klant keuzevrijheid welke nieuwe oplossingen voor hem het best aansluiten bij zijn huidige software. Onze cloudoplossingen zijn via koppelingen makkelijk te integreren.”
Customer responsiveness
De Haan vervolgt: “Verder is onze customer responsiveness van een veel groter kaliber. Wij betrekken de klant direct en intensief bij onze productontwikkeling. Dit leidt tot mooie resultaten. We maken hierbij dankbaar gebruik van de best practices van Visma, zoals de Visma Value Loop.”
“Hiermee wordt niet alleen gegarandeerd dat de wensen en verwachtingen van de klant continu vooropstaan, maar ook dat de beste oplossingen worden opgeleverd door een iteratief feedbackproces. Daarnaast profiteren we van het Visma Cloud Delivery Model (VCDM). Dit zorgt voor de zekerheid dat het flexibel, snel en juist doorvoeren van aanpassingen in de techniek mogelijk maakt.”
Schiebroek vult aan: “Ook aanpalende modules komen via deze route beschikbaar. Zo hebben klanten onder andere behoefte aan recruiting- en onboardingfaciliteiten waarmee ze de ‘war on talent’ beter kunnen voeren.”
“Bovendien profiteren klanten van de connected experience: de onderlinge verbondenheid van alle Visma-applicaties om de gehele bedrijfsvoering te automatiseren. Vanuit één omgeving hebben klanten toegang tot specialistische en gebruiksvriendelijke ondersteuning voor onder andere HR, planning, roosteren, inkoop en finance.”
‘De strategiewijziging die wij hebben ingezet, werkt!’
Schiebroek vervolgt: “Behalve het ontwikkelen van software doen wij ook veel onderzoek naar omstandigheden die een belangrijke rol voor HR kunnen spelen. Denk aan corona, thuiswerken of de impact van Prinsjesdag op de salarissen. Wij willen als thought leader de HR-professional extra kennis aanreiken op zijn vakgebied. Echt een USP, en dat doen we al van oudsher.”
De Haan voegt toe: “Door onze specialistische kennis rondom HR, wet- en regelgeving en technologie zijn klanten altijd verzekerd van de juiste informatie in de systemen, of het nu gaat om cao’s of best practices van processen.”
Digital rooms
Behalve de business gaat ook de maatschappij Visma | Raet zeer ter harte. Schiebroek: “Wij hebben hier een duidelijke verantwoordelijkheid. Enerzijds duurzaamheid: reduceren van onze CO2-footprint door onder andere laptops te recyclen en over te stappen op elektrische auto’s. Anderzijds mensen: we werken samen met JINC en bevorderen dat jongeren met een achterstand een goede start op de arbeidsmarkt krijgen.”
“Daarnaast heeft de gemeente Amersfoort het leegstaande gebouw naast ons opengesteld voor Oekraïense vluchtelingen. Onze medewerkers assisteren om het in te richten en met het neerzetten van 250 bedden. Verder hebben wij daar complete ‘digital rooms’ ingericht met laptops met Oekraïense toetsenborden. Zo kunnen de vluchtelingen online in contact zijn met familie en vrienden en het nieuws volgen. Past allemaal in onze mvo-aanpak en daar zijn onze medewerkers trots op!”