TEN richt zich op het invullen van directie-, bestuurs- en commissarisposities. TEN combineert het ambacht van executive search met de nieuwste datagedreven technologieën om te bouwen aan een sterkere, toekomstbestendige Nederlandse bedrijfstop.
TEN, gevestigd op Landgoed ‘Het Huis met het Blauwe Dak’ te Wassenaar, werd in 2009 opgericht door Jan Rapmund, Tim Kamphorst en Marty Tuk. De headhunters kenden elkaar van voorganger Corinthe Executive Search, gespecialiseerd in de bank- en verzekeringsbranche.
TEN is gespecialiseerd in het invullen van directie-, bestuurs- en commissarisposities over vrijwel de gehele breedte van de profit- en non-profitsector. Jaarlijks worden ongeveer tweehonderd posities ingevuld. Het team telt inmiddels vijfendertig medewerkers, onder wie tien partners. TEN werkt voornamelijk in Nederland, maar is toenemend internationaal actief.
Leiders van morgen
In 2020 bestaat TEN tien jaar. Medeoprichter en managing partner Marty Tuk blikt terug op de grootste lessen en licht toe hoe TEN successen boekt in tijden van snelle verandering. Eén ding, zo werd de afgelopen jaren wel duidelijk, blijft overeind. Er verandert veel, maar niet álles.
In een wereld die schuift, kantelt, groeit en transformeert, draait het in alle gevallen om ijzersterk leiderschap en dynamiek in een team. “Leiders vinden, met elkaar verbinden en leiderschap laten groeien in een team met de allerbeste mensen leidt tot succes. Het is een van de mooiste bijdragen die wij – The Executive Network – kunnen leveren aan Nederland en aan een wereld in transitie.”
Leiderschap
Tuk: “In Nederland hebben we ontzettend veel dingen goed geregeld, maar we moeten vaker durven om groot te denken. Als we onze bedrijfstop, en daarmee de BV Nederland, willen versterken, is het van essentieel belang dat we ook openstaan voor talent uit andere branches. Bij TEN richten we ons, waar mogelijk, op marktbrede brancheoverschrijdende searches, zodat niet voortdurend in dezelfde ‘kaartenbak’ wordt gevist. Dit combineren we met precisiesearches in specifieke markten.”
“Kwaliteit vind je alleen door goed en marktdiep te zoeken, ook buiten de geijkte netwerken en door de totale markt telkens opnieuw in kaart te brengen. Een tijdrovende bezigheid die nauwgezet wordt uitgevoerd door ons team, dat voor iedere opdracht op maat wordt samengesteld. Onze tien partners voeren jaarlijks 4500 gesprekken met Nederlandse executives in binnen- en buitenland. Om dit te kunnen bewerkstelligen, investeren we structureel in research en search, zowel in mensen als in tools. Onze methode is gericht op marktdiep zoeken naar de beste kandidaat, met als resultaat dat we 41% vrouwelijke topbestuurders plaatsen.”
Toetsen, vernieuwen
Tuk vervolgt: “Het ultieme recept voor succesvol en toekomstbestendig leiderschap bestaat niet. Naast ambitie, kennis, wijsheid, moed en gevoeligheid hebben echte leiders nóg een bijzondere kwaliteit: ze hebben visie en blijven die altijd kritisch toetsen en vernieuwen. Dat wat iemand succesvol heeft gemaakt, is niet wat die persoon nodig heeft om succesvol te blijven in de top. Een leider moet nieuwsgierig blijven, zodat hij of zij zich voortdurend kan laten inspireren, zich ontwikkelt en de wijsheid heeft om zin van onzin te onderscheiden.”
Nieuwe inzichten
Visie om de bedrijfstoekomst te bouwen komt niet aanwaaien. Hiervoor zijn inspiratie en een open vizier voor technische en maatschappelijke ontwikkelingen nodig. Hierin voorziet TEN met evenementen over thema’s als zorg of HR, technologiereizen en inspiratie in de vorm van een Trendletter.
Marty Tuk: ‘Een toekomstbestendige visie wordt dagelijks gevoed door nieuwe inspiratie’
“We heten The Executive Network omdat onze klanten op elkaar zijn aangesloten en leiders, via ons netwerk, kennis kunnen delen en inspiratie vinden. Partners van TEN brengen jaarlijks met Nederlandse executives een bezoek aan Silicon Valley (o.a. Singularity University) en China. Daar staan zich exponentieel ontwikkelende technologieën en businessmodellen centraal die binnen organisaties voor ingrijpende veranderingen zorgen.”
“Inmiddels namen via ons al 350 Nederlandse bestuurders deel aan het Executive Innovation Program. Tijdens deze, exclusief door ons ontwikkelde, reizen deden ze een schat aan nieuwe inzichten op en ontwikkelden ze hun visie om deze kennis vervolgens te implementeren in hun eigen organisaties.”
Optimale teamsamenstelling
De ambachtelijke en arbeidsintensieve corebusiness van TEN wordt steeds meer data-driven, technologischer. Innovatie en over grenzen heen kijken is onontbeerlijk. Tuk: “Vanaf september van dit jaar werken we aan een geheel nieuwe zelfstandig opererende afdeling, gericht op leiderschapsassessments. Bestaande en nieuwe assessmentmethoden worden getoetst en doorontwikkeld aan de hand van onder meer artificial intelligence.”
“Met de te ontplooien methode kunnen executives met de juiste competenties nóg kwalitatiever en objectiever worden geselecteerd en wordt het ideale team samengesteld. Door de nieuwste technologieën en tools te combineren met het ambacht van het afnemen van professionele assessments boren we een extra bron van informatie aan over onze kandidaten. Middels optimale inzet van technologie en een nog betere samenwerking met opdrachtgevers zal de kwaliteit nu, maar ook in de toekomst, een geweldige impuls krijgen.”