Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sla je slag in Singapore: tips & tricks

In samenwerking met Techleap.nl - Als economisch sterke stadstaat heeft Singapore een enorm belang voor de regio. Voor Nederlandse ondernemers die de Zuidoost-Aziatische markt willen veroveren kan het land een interessante ‘stepping stone’ zijn.

Singapore skyline
Singapore Flyers Full View @ Blue hour landscape river Foto: Getty Images

Singapore heeft het landoppervlak van de Noordoostpolder, maar het economisch en strategisch belang van deze stad- en eilandstaat in Zuidoost-Azië (met een kleine zes miljoen inwoners) is enorm. Meer dan achttienhonderd Nederlandse bedrijven zijn er gevestigd.

Dat zoveel Nederlandse bedrijven hun geluk beproeven in Singapore, wekt geen verbazing; het land staat bekend om zijn gunstige zakelijke omgeving, de gastvrije houding ten opzichte van buitenlanders, en de sterke steun van de overheid aan de startup-gemeenschap. Dit maakt Singapore zelfs het op één na beste land (na Nieuw-Zeeland) om een bedrijf te starten, volgens de Ease of Doing Business-ranglijst van de Wereldbank (2020).

De strategische ligging van Singapore biedt bovendien gemakkelijke toegang tot de Zuidoost-Aziatische markt, waar zo’n 310 miljoen digitale consumenten wonen (van wie de meesten jonger zijn dan 35 jaar). Vanuit Singapore wordt het een stuk makkelijker om landen als India, Thailand, Vietnam, de Filipijnen en Indonesië te veroveren.

Wat moet je doen en laten als je als Nederlandse ondernemer de Singaporese markt wil veroveren?

Investeer in relaties

Nog meer dan in sommige Europese landen hechten zakelijke connecties in Singapore aan persoonlijke relaties. Besteed voldoende tijd aan het leren kennen van je gesprekspartners, benadrukt Suzanne Vos, Innovation Coach van ING Labs in Singapore. ‘Wat drijft je handelspartners? En wat hebben ze nodig? Zakelijk succes in Singapore begint met luisteren.’

Dat is ook de ervaring van Alexander Enthoven, Head of Business Development bij blockchainbedrijf Kryha. ‘Ga niet meteen voor een deal in de eerste of tweede meeting, maar investeer in de relatie. Als Nederlander ben je al snel veel te direct in het stellen van vragen of in het aansturen op actiepunten aan het einde van het gesprek. Verdiep je in wie je tegenover je hebt en wat hun belang is. En: wees bereid om kennis of use cases te delen.’

Maak slim gebruik van LinkedIn

Een goede manier om waardevolle contacten te leggen is via LinkedIn, merkt Suzanne Vos. ‘Als je mensen benadert, kies dan niet meteen voor hard selling; dat werkt averechts. Wel kun je LinkedIn goed gebruiken om vragen te stellen, kennis te delen en mensen uit te nodigen voor een virtuele kop koffie. De juiste aanpak is cruciaal.’

Word actief in online netwerken

Singapore kent een aantal andere online netwerken die interessant kunnen zijn voor Nederlandse ondernemers. Zo is er Startup SG, een online netwerk dat startups in verbinding brengt met investeerders, incubators en accelerators. Een soortgelijke community is Startup Grind, met bijna 8.000 leden. Ook de moeite waard is SGTech, een branchevereniging voor de tech-industrie in Singapore. Check ten slotte ook Singapore Unlocked, een initiatief van Techleap zelf.

Stel een lokaal team samen

Singapore heeft – zeker in vergelijking met andere landen in Zuidoost-Azië – een natural fit met Europa. Toch is het een andere wereld, benadrukt Pascal Verloop, CPO & Co-founder van UNL, een bedrijf dat kaart-, locatie- en datatools levert voor het bouwen van schaalbare, hyperlokale services en applicaties. ‘Des te belangrijker dus om zo snel mogelijk een lokaal team samen te stellen, met mensen die de taal en cultuur goed kennen. Dat maakt het een stuk makkelijk om zaken te doen.’

Mindset belangrijker dan skillset

Let bij het aannemen van personeel wel op hoe iemand werkt, benadrukt Suzanne Vos van ING Labs. ‘Veel Aziaten zijn gewend om meer in execution mode te werken: ze wachten op instructies en voeren die stap voor stap uit. Voor een start-up is het vaak raadzamer om te kiezen voor lokale mensen die meer exploratief te werk gaan en die graag zelfstandig nieuwe gebieden verkennen. Belangrijk om daar goed op te letten als je lokale mensen aanneemt.’

Houd talent vast

Volgens Vos biedt Singapore verder een enorm reservoir aan talent, maar moet je wel investeren om talenten ook vast te houden. ‘Sollicitanten vragen vaak: ‘what’s in it for me?’ Ze willen bijvoorbeeld aandelen krijgen, als beloning voor de langere termijn. Wees je hier bewust van.’

Investeer in goede partners

Naast het juiste talent zijn ook de juiste zakelijke partners belangrijk, benadrukt Pascal Verloop van UNL. ‘Sommige van onze Nederlandse klanten hadden al een vestiging in Singapore. Zij konden ons goed helpen bij het verkennen van de lokale markt en wisten ons te introduceren bij interessante lokale partijen.’

Kijk kritisch naar je businesmodel

Alexander van Enthoven van Kryha was ervan overtuigd dat het servicegeoriënteerde businessmodel dat eerder succesvol was in Europa en de VS ook wel in Singapore aan zou slaan. Dat bleek echter niet zo te zijn, vertelt hij. ‘Dat model bleek niet goed te passen op de Aziatische markt. Uiteindelijk zijn we hier uitgekomen op een meer productgeoriënteerd businessmodel. Denk vooral niet dat je alles wel weet.’

Maak gebruik van overheidssteun

De overheid is erg behulpzaam richting buitenlandse bedrijven. Zo zijn er speciale fondsen voor startups en is er het Scale-up SG programma, bedoeld voor snelgroeiende bedrijven die het potentieel hebben om een leider in hun vakgebied te worden. Ook zijn er vaak tal van subsidiemogelijkheden, gekoppeld aan de meerjarige strategische agenda van de overheid. De regionale startup liasion van de Nederlandse ambassade kan je vaak helpen om je weg hierin te vinden.

Maak gebruik van accelerators en incubators

Ten slotte: Singapore kent een aantal interessante, op technologie gerichte accelerators en incubators, zoals Block71, Entrepreneur First en pitchcompetitie Slingshot.

Meer weten over ondernemen in Singapore? Kijk dan op goglobal.techleap.nl, voor meer informatie over internationaal zakendoen.