Te Velde is altijd al een ondernemend type geweest. Toen hij 22 was, verhuisde hij naar Utrecht voor zijn studie. ‘Ik was al sinds mijn twaalfde aan het werk en wilde niet meer voor een baas werken, dus begon ik mijn eigen bedrijf als tuinman’, vertelt hij. ‘Ik noemde mezelf de Tuinstudent en bood mijn diensten aan voor 12 euro per uur.’
Nieuwe klanten vond hij door simpelweg overal in de buurt briefjes in de brievenbus te doen. Dat liep bijzonder goed. Na twee jaar had hij ruim 200 klanten en moest hij twee vrienden inschakelen om mee te helpen.
Van zwart werk naar een echte onderneming
‘Samen richtten we in 2008 ons eerste echte bedrijf op: MijnStudent, het eerste studentenklusbedrijf van Nederland.’ Ze hadden geen ervaring met het runnen van een onderneming, maar dat leerden ze gaandeweg. Zo begonnen ze vrij vroeg met de Scaling up-methode van Verne Harnish, wat hielp de nodige structuur aan te brengen.
‘In het begin deden we veel administratief werk in Excel-sheets, maar al snel gingen we over op softwarepakketten. Ik vind het heel belangrijk om één centraal systeem te hebben waar alle informatie samenkomt’, aldus te Velde. ‘Ik was niet zo goed in de procesmatige kant, mijn compagnons waren daar handiger in. Het werd lastig toen zij andere ondernemingen gingen oprichten en ik alleen verder moest.’
MijnStudent bestaat nog steeds, maar heet nu Eager People, een talent agency voor de facilitaire markt met vijf medewerkers op kantoor en tientallen talenten die bij klanten hun bijdrage leveren. In 2019 is Te Velde uit de operatie gestapt om zich te focussen op meer creatieve dingen.
Podcasting als toekomstplan
Te Velde luisterde in die tijd veel podcasts en besloot er zelf een te beginnen over ondernemerschap: Groeivoer. Elke week komt een aflevering uit met ervaringsverhalen van een ondernemer en praktische tips over hoe je je bedrijf kunt laten groeien. ‘We hebben inmiddels zo’n 283 afleveringen én een goed verdienmodel. Bedrijven kunnen partner van de podcast worden en we maken branded content. Onze hoofdsponsor is Teamleader.’
Zijn succes bleef niet onopgemerkt: in 2020 won Groeivoer de BNR Dutch Podcast Award voor de beste zakelijke podcast.
Omdat het podcasts maken Te Velde zo goed af ging, besloot hij een nieuwe onderneming te starten om andere organisaties daarbij te helpen: Ear Ear. Dit is een podcast agency waarbij hij bedrijven helpt bij het bedenken en produceren van podcast-series, maar ook bij de strategie en marketing die daarbij komt kijken.
‘Voor de toekomst zou ik Ear Ear graag willen laten groeien en aansluiten bij een grotere marketing agency. Zo kan ik meer een creatieve rol pakken in plaats van alle operationele taken te moeten doen.’
Tools voor ondernemers
Het combineren van drie verschillende ondernemingen kan een behoorlijke uitdaging zijn. Te Velde weet goed waar zijn sterktes liggen en wil zijn tijd vooral besteden aan wat hij het liefste doet: ondernemen. Het zoeken naar tools voor ondernemers in een enorm groot en divers aanbod, hoort daar wat hem betreft niet bij. Daarom heeft hij ook het zoeken naar zulke tools uitbesteed aan een bevriende ondernemer, die gespecialiseerd is in het optimaliseren van bedrijfsprocessen.
Een van zijn suggesties was Teamleader, dat Te Velde gebruikt om een goed overzicht te houden van zijn administratie en klantenbestand. ‘Een van de grootste voordelen van Teamleader vind ik het gebruiksgemak. Factureren is bijvoorbeeld een fluitje van een cent. Als ik een dienst heb geleverd, factureer ik deze meteen. Je kunt binnen Teamleader met een paar klikken facturen opstellen en versturen naar je klanten. Dit zorgt ervoor dat je geen facturen vergeet en dat je cashflow consistent blijft. ‘
Te Velde vraagt zich eigenlijk nooit af of er betere opties zijn. ‘Als ondernemer wil je door met je bedrijf. Als je tools gevonden hebt die goed voor jou werken en je vindt de prijs acceptabel, dan hoef je niet verder te zoeken’, zegt hij. Maar wat als je nou geen processpecialisten in je netwerk hebt? ‘Dan plaats je gewoon een oproep op LinkedIn.’
Probeer niet voor alles het wiel uit te vinden
Zijn advies aan andere ondernemers is dan ook: ‘Probeer niet voor alles zelf het wiel uit te vinden en besteed dingen waar je kracht niet ligt uit. Doe dat met een van de vele tools voor ondernemers. Ik heb zelf veel geworsteld met het financiële stuk en ontdekte te laat dat ik van nature niet goed was in geld verdienen. Het is belangrijk om hulp te zoeken en je te omringen met mensen die goed zijn met geld.’
Een fijne functie van Teamleader is de mogelijkheid om vooruit te kijken op financieel gebied. ‘De forecasting-module geeft een duidelijk beeld van welke facturen nog openstaan en welke inkomsten ik de komende maanden kan verwachten. Ik weet dan bijvoorbeeld al dat ik volgende maand 5.000 euro en de maand daarna 7.500 euro kan verwachten. Zulke tools helpen mij als ondernemer enorm bij het plannen en maken van strategische beslissingen.’