Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Door SnelStart heb ik meer ruimte om te ondernemen’

In samenwerking met Snelstart - Duizend verschillende artikelen voor auto’s. Jan Kok werkt als eigenaar van Cartec Oost-Nederland dagelijks met een breed assortiment aan producten. Goede logistiek en administratie zijn daarbij essentieel. Toen hij vier jaar geleden koos voor een administratiepakket van SnelStart merkte Kok dat alles veel soepeler verliep. 'Ik heb nu voortdurend zicht op wat ik doe.'

jan kok cartec oost-nederland

Jan Kok leidt in Lochem de Oost-Nederlandse tak van Cartec, dat reinigings-, beschermings- en polijstproducten voor auto’s maakt. Hij bedient al 22 jaar automotive-gerelateerde bedrijven in de provincies Gelderland en Overijssel en de aansluitende grensstreek in Duitsland.

‘We voeren met ruim duizend verschillende artikelen een buitengewoon breed assortiment, tegen een goede prijs-kwaliteitverhouding’, zegt Kok.

‘Cartec is binnen de branche een toonaangevend en trendsettend merk. We zijn uniek in het geven van trainingen aan gebruikers. Zo leiden we ze op tot specialisten. Ook hebben we een specialist voor carwash in huis. Deze persoon weet precies te vertellen wat de afstellingen van de chemie in de autowasstraten zijn. Dat is van groot belang voor de continuïteit en een goed wasresultaat. Uiteindelijk is ons credo om de klant maximaal te ontzorgen.’

De markt waarin hij opereert, is de afgelopen tien jaar steeds volwassener geworden, zegt Kok. ‘De kwaliteit van de producten en het eindproduct zijn verbeterd en tegelijkertijd is de bereidheid toegenomen er meer voor te betalen.’ Als voorbeeld noemt hij het ontstaan van het fenomeen detailing, een specialisme waarbij exclusieve auto’s tot in detail van duurzame beschermingslagen worden voorzien.

Beperkingen van administratiepakket

Zijn bedrijf groeide snel mee met die ontwikkelingen. Daarbij liep Kok aan tegen de beperkingen van het administratiepakket dat hij gebruikte. Terwijl zo’n pakket met dat grote assortiment en het stroomlijnen van de logistiek juist een centrale rol vervult en eigenlijk de slagader is van je bedrijf.

De ondernemer was ontevreden over het financiële inzicht dat het verouderde pakket verschafte. ‘Ook de accountant had meerdere keren aangegeven daar tegenaan te lopen. De helpdesk liet eveneens te wensen over en er zaten bugs in het programma die niet werden opgelost. Dan moet je verder kijken.’

Koppelingen met andere software

Efficiënter, inzichtelijker, accuraat en sneller: daar moet een goed administratiepakket in deze tijden aan voldoen. Maar waar moest Kok dat vinden? Een gesprek met Maarten Schouten van Precentor Advies bracht uitkomst. Hij raadde aan met SnelStart te gaan werken. ‘Als adviseur en specialist op het gebied van software was zijn support cruciaal’, benadrukt Kok.

‘Dankzij zijn kennis van SnelStart en diverse logistieke- en handelssoftware konden we grote slagen maken. SnelStart is het hart van onze administratie en daar hebben we weer verschillende programma’s aan kunnen koppelen: Mollie voor de internetbetalingen, Simple-Simon voor de werkbonnen, Outstanding24 voor het debiteurenbeheer en E-mail Plus voor aansluiting op de Mollie-betaalfunctionaliteit.’

Geen bugs en goede helpdesk

Het systeem functioneert nu al vier jaar naar behoren. En als er toch een keer iets is, neemt Kok contact op met SnelStart of Precentor. Daarnaast heeft SnelStart een kennisplein waar hij online voor veel zaken terecht kan.

‘De omschakeling naar SnelStart was in het begin best even wennen, maar ik ben nu zeker content. Er zijn geen bugs meer en de helpdesk is altijd bereikbaar. Dat geeft rust. Er is nu meer tijd om te ondernemen.’