Werken bij een familiebedrijf brengt iets bijzonders met zich mee, vertelt Anja de Bree, CHRO bij Sligro Food Group. ‘Die warmte, de lange traditie van samen ondernemen en de focus op duurzame relaties – dat voel je hier elke dag. Bij Sligro draait alles om menselijkheid en betrouwbaarheid, zowel naar onze klanten als onze medewerkers.’
Samenwerken met plezier
De reputatie van Sligro is stevig verankerd in de cultuur van het bedrijf. ‘We vinden het belangrijk om goed te doen, om te blijven groeien en om samen te werken aan een beetje beter, elke dag. Dat zie je terug in hoe teams met plezier met elkaar én met klanten samenwerken. Ons doel: langdurige, betrouwbare relaties – met onze medewerkers, maar ook met leveranciers en uiteraard onze klanten.’
Maatwerk per team
Goed werkgeverschap is daarbij essentieel. ‘Tevreden medewerkers zijn onze beste ambassadeurs’, aldus De Bree. ‘Als mensen zich gewaardeerd en gehoord voelen, brengen ze dat ook over op onze klanten. Het draait bij ons niet om grote, centrale hr-programma’s, maar om maatwerk per team. We luisteren goed naar wat er nodig is: van teambuilding tot extra begeleiding of betere communicatie. Alleen zo blijft de betrokkenheid hoog en groeit het werkplezier.’
Zwarte knoflook
Medewerkers spelen zo de hoofdrol in het versterken van het Sligro-imago. ‘Reputatie ontstaat niet op het hoofdkantoor, maar op de werkvloer en thuis aan de keukentafel. Hun enthousiasme – over ons aanbod of over unieke producten als zwarte knoflook – straalt af op de klant en de omgeving.’
De grootste uitdaging is volgens De Bree om als organisatie niet te veel te willen sturen. ‘Het is verleidelijk om alles te willen oplossen, maar het werkt pas als medewerkers zélf het verschil kunnen maken. Niet top-down, maar juist bottom-up, samen werken aan verbetering.’
Over vijf jaar? ‘Dan hopen we dat iedereen in Nederland en België weet: Sligro is een geweldig bedrijf om voor te werken en om zaken mee te doen.’
Bekijk hier de partnerpagina van Sligro Food Group