Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 Nederlandse e-commerceondernemers over financieringen: ‘Fundraising is gewoon een lastig proces’

In samenwerking met PayPal - Financieringen is voor ondernemers een onderwerp dat altijd speelt. Toch komt de financieringsdiscussie niet vaak op straat terecht: het gaat immers over persoonlijke financiën, leningen; geld dat ergens vandaan gehaald moest worden. In Amsterdam kwamen vijf Nederlandse e-commerceondernemers samen om te praten over financieringservaringen en PayPal Business Krediet, het relatief nieuwe, snelle en flexibele financieringsproduct van PayPal.

financiering e-commerce
Foto: Getty Images

Onderschatting

Wanneer je dan een grote diversiteit aan ondernemers aan tafel krijgt, volgen de discussies vanzelf. Het algemene herkenningspunt onder de ondernemers tijdens de round table? Onderschatting.

‘Bij financieren denk ik: dat heb ik zwaar onderschat’, lacht Laurie Lancee van Vini Mini, een bedrijf dat voedingssupplementen levert om allergieën te voorkomen bij kinderen. ‘Fundraising is gewoon een lastig proces, maar er liggen veel kansen als je goed zoekt. Ik zie financiering als zowel een bottleneck als een kans.’

Je wilt niet na hoeven denken over wat er gebeurt wanneer het geld over drie maanden ineens op is

De primaire reden om te financieren? ‘Je wilt eerst een stukje opschalen’, zegt Casparis Beyer van BikeFlip, een Utrechtse startup die duurzame kinderfietsabonnementen verkoopt. ‘Ik ben zelf letterlijk begonnen in de schuur met het opknappen van fietsen. Maar je bereikt al snel een moment dat je mensen aan moet nemen. Dan geeft het een hoop rust als je voldoende liquiditeit hebt. Je wilt niet na hoeven denken over wat er gebeurt wanneer het geld over drie maanden ineens op is.’

Knetterhard groeien

Groei is dan ook hét antwoord op de lippen van een ondernemer. ‘Als ik aan financieringen denk, dan denk ik vooral aan groeigeld om knetterhard te groeien’, zegt Jesse Luk van premium kattenvoedingsmerk Tommie the Cat. ‘Voor ons geldt dat we ons in een markt bevinden waar je niet met een half been in kunt stappen. Je hebt onwijs grote getallen nodig en bent veel tijd kwijt met het neerzetten van een goed consumentenmerk. We hadden initieel geen omzet, alleen een verhaal.’

Je moet de groei steeds maar voorfinancieren

Luk leunde daarom vooral op wat hij beschrijft als friends and fools. ‘Je wilt fors groeien, maar kunt vaak niet anders dan dat je bij kredietverstrekkers terecht komt. Ik had echter het geluk dat ik kennissen en voormalig businesspartners had die me wilden steunen en waar we de beginfase van het bedrijf mee zijn ingegaan. Nu komt het echter bijna op een punt dat het te groot wordt voor iedereen. Je moet de groei steeds maar voorfinancieren.’

Dikke huid

Financieringsaanvragen leveren in de praktijk echter de nodige stress op. ‘Je bent soms weken bezig met een presentatie — en je hebt geen flauw idee wat het je op zal leveren’, zegt Bart van den Hurk van Withlocals, een platform dat wereldwijd unieke en gepersonaliseerde ervaringen aanbiedt. ‘Initieel is iedere investeerder enthousiast, maar in de follow-ups voelt het vooral als leuren. Je moet een dikke huid hebben. Heel veel mensen kunnen in de praktijk ook geen nee’s verdragen.’

Niet altijd fair

Lancee van Vini Mini zegt: ‘Door alle feedback die je krijgt, is de makkelijkste gedachte: laat maar dan. Wij hebben veel voorraad nodig en moeten van tevoren veel geld investeren. We willen opschalen naar Europa, maar de feedback van investeerders is vaak hetzelfde: jullie zijn te niche, het is een te korte customer lifetime, er zijn te veel risico’s, je hebt geen duidelijk techelement. Dat terwijl sommige bedrijven, zonder enige vorm van winstgevendheid, miljoenen of zelfs miljarden krijgen om te groeien. Dat voelt niet fair.’

Financiering toegankelijker maken

Ook Pascal Ummels van mombag-producent Studio Noos heeft de nodige kopjes koffie gedronken. ‘Noem de bank maar, ik heb er waarschijnlijk mee rond de tafel gezeten. Wij hadden ook vooral snel geld nodig om de voorraad te kunnen betalen. We zijn nu één jaar bezig in Duitsland, maar we willen drie keer groeien. Dat gaat eigenlijk niet op een normale manier.’

Zo kwam Ummels terecht bij PayPal, het nummer één online betaalmiddel in de Duitse e-commerce. ‘PayPal staat wereldwijd vooral bekend als betrouwbaar betaalmiddel, maar het biedt ook financiële diensten voor veel bedrijven’, zegt Maarten Zwaan, Director PayPal Benelux. ‘We hebben als doel gesteld om financiële dienstverlening eigenlijk zo toegankelijk mogelijk te maken. Met focus op gemak, veiligheid en schaalbaarheid.’

We merkten eigenlijk tijdens COVID-19 dat er een soort nieuwe geldnoodzaak ontstond bij veel van onze klanten die al gebruik maken van PayPal als betaalmiddel

Tijdens de pandemie lanceerde PayPal een nieuw product: Business Krediet. ‘We merkten eigenlijk tijdens Covid-19 dat er een soort nieuwe geldnoodzaak ontstond bij veel van onze klanten die al gebruik maken van PayPal als betaalmiddel’, zegt Zwaan. ‘Sommige bedrijven groeiden heel hard en tegelijkertijd waren er bedrijven die juist ineens extra geld nodig hadden om het hoofd boven water te houden. We zagen dat het niet altijd even makkelijk is om krediet te krijgen.’

‘Snelheid ó zo belangrijk’

Het Covid-19-scenario kwam Van den Hurk van Withlocals maar al te bekend voor. Na in een aantal jaren zo’n 10 miljoen euro te hebben opgehaald in groeigeld, stond hij drie jaar geleden ineens voor een gigantisch dilemma. ‘November en december zijn over het algemeen de slechtste maanden in de reisbranche, maar toen Covid-19 doorbrak, hadden we simpelweg 3 tot 4 ton aan cashflow nodig om te overleven. Niet om te investeren, maar gewoon om de salarissen twee maanden te kunnen betalen.’

Van den Hurk ging in gesprek met investeerders. ‘Onze omzet ging binnen twee dagen naar núl. Mensen die bij ons boeken betalen vooruit — maar wij konden uiteraard helemaal niks meer leveren. We zijn wegens onze diverse internationale klanten bij PayPal terecht gekomen en twee dagen later kregen we het benodigde geld op de rekening gestort. Inmiddels zijn we winstgevend, dus dat is fijn.’

‘In het hele vraagstuk rondom snel geld versus investeringen op lange termijn geldt dat snelheid ó zo belangrijk is’, concludeert Zwaan. ‘Wij willen toegevoegde waarde leveren aan dat vraagstuk en een soort one-stop-shop zijn voor onze klanten in Nederland en Europa, waar je terecht kunt als veilig betaalmiddel, maar ook als kredietpartner.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Infographic financiering

Klik op de infographic voor een grotere versie.