Een grote speler in de wereld van maritieme logistiek wilde zijn digitale strategie herzien en op basis daarvan zijn dienstverlening optimaliseren en CO2-uitstoot verminderen. Al snel bleek het bedrijf over een schat aan historische en realtime data te beschikken, waar tot op dat moment weinig mee werd gedaan. Een nieuwe datagedreven toepassing zorgde uiteindelijk voor maximaal gestroomlijnde processen, waardoor schepen nu aanzienlijk sneller kunnen laden en lossen – met alle efficiencywinst van dien. Ook zette het bedrijf vol in op robotisering (zodat schepen nu volledig geautomatiseerd kunnen worden gelost) en op het Internet of Things, waardoor schepen, kranen, treinen, containers en tal van andere objecten realtime data en informatie kunnen uitwisselen.
Nieuwe businessmodellen
Het bedrijf besloot deze nieuwe dienst onder te brengen in een succesvolle dochteronderneming, en inmiddels maken tal van andere partijen gebruik van deze slimme, datagedreven technologie. Bovendien is haar CO2-uitstoot met 4% afgenomen. Dit project, begeleid door een Ordina-team, is een goed voorbeeld van waar digitale transformatie in de praktijk toe kan leiden. ‘Steeds meer organisaties zijn bezig met de vraag hoe ze, met nieuwe digitale oplossingen en diensten, relevant kunnen blijven voor hun klanten. Sterker nog: ontwikkelingen op het snijvlak van digitalisering en data leiden niet zelden tot geheel nieuwe businessmodellen en bedrijfsactiviteiten, zoals ook dit voorbeeld laat zien.’
Vier assen
Digitale transformatie vindt idealiter plaats over vier assen, schetst Kaltofen. ‘De eerste as richt zich op de klant en de markt. Hoe kun je met nieuwe, gebruikersvriendelijke digitale producten en diensten relevant blijven voor je klanten? De tweede transformatie-as richt zich op de interne organisatie. Hoe word je meer agile en flexibel, zodat je kunt inspelen op de steeds sneller veranderende buitenwereld?’
De derde as draait om de technologie. ‘Hoe richt je je IT-landschap flexibel in en welke digitale oplossingen zet je daarvoor in? Als laatste draait digitale transformatie om de vraag hoe je data slimmer kunt inzetten. Hoe kun je aan de hand van data komen tot efficiëntere en effectievere processen “onder de motorkap”?’
Vier aspecten van digitale transformatie:
- Klant en markt
- Interne organisatie
- Technologie
- Data
Flexibel en dienstbaar
Technologie is dus maar één aspect van digitale transformatie, benadrukt Kaltofen. ‘Van AI en robotisering tot cloudtechnologie en het Internet of Things: de technologie biedt steeds meer mogelijkheden. Maar uiteindelijk moet je IT-landschap vooral flexibel zijn en dienstbaar aan de totale businesstransformatie. Dan word je als organisatie relevant en wendbaar voor de wereld van nu en morgen.’
Transformatiepartner
Parallel aan deze bredere beweging ontwikkelde Ordina zichzélf de afgelopen jaren meer en meer tot een partner die bedrijven en organisaties bij de hand neemt bij digitale transformaties. ‘Waar we ons vroeger vooral richtten op de ontwikkeling van digitale toepassingen, als sluitstuk van een concreet besluitvormingsproces, vragen klanten ons nu steeds vaker om hen al vanaf het begin te begeleiden in hun digitale transformatie. Vanuit die positie als veranderpartner bewegen wij ons op die vier assen; dus niet alleen op die IT-as, maar ook op de klant/markt-as, de organisatie-as en de data-as.’
Ahead of change
‘Wij zijn de partner die helpt om digitaal te transformeren en de verandering voor te blijven. We noemen dat Ahead of change. Dat doen we door technologie, businessuitdagingen en mensen met elkaar te verbinden. In de kern draait digitale transformatie om mensen’, benoemt Kaltofen. ‘Onze mensen maken dagelijks het verschil. Uiteindelijk gaat het erom dat je waarde levert doordat je het leven van je eindgebruiker of van de burger makkelijker maakt. En dat leidt uiteindelijk tot een IT-oplossing, een flexibele, datagedreven organisatie en – in sommige gevallen – zelfs tot een volledige aanpassing van je businessmodel. Alles om beter in te kunnen spelen op die klantbehoefte. Op die manier creëren we een digitale voorsprong en blijf je als organisatie vooroplopen.’
Consultancy
Op 1 januari 2021 werden Ordina Consulting en Clockwork (het digital agency-label van Ordina) samengevoegd, onder de vlag van het moederbedrijf. Daarmee zijn alle digitale en consulting expertises nu gebundeld in één stevig bedrijfsonderdeel dat klanten op elk vlak van hun digitale transformatie kan ondersteunen. Kaltofen: ‘Die steeds grotere rol van Ordina als transformatiepartner, die verder kijkt dan het IT-domein alléén, vraagt dat we niet alleen op zoek zijn naar IT-professionals, maar ook naar meer brede business consultants. Consultants met veel kennis van businessprocessen en coaching en training, die onze klanten helpen om ahead of change te zijn.’
High performance teams
Afhankelijk van het resultaat dat een klant wil bereiken, stelt Ordina wisselende high performance teams samen, waarin alle consulting- en digitale disciplines vertegenwoordigd zijn. Kaltofen legt uit: ‘Deze teams stellen we samen door goed te kijken naar vakinhoudelijke competenties en naar voldoende diversiteit qua persoonlijkheden. Juist door die afgewogen, multidisciplinaire mix bieden we onze klanten een totaalpakket en kunnen we versnellen. Tegelijkertijd zorgt de dynamiek tussen de verschillende teamleden voor meer ontwikkelingsmogelijkheden en werkplezier.” Werken in high performance teams leidt tot sneller resultaat, een hogere betrokkenheid van collega’s en lagere kosten door kort cyclisch werken, zo laten de resultaten van de Ordina Digital Monitor, uitgevoerd onder 1.700 besluitvormers in digitalisering, zien.
Kennis delen
Wat ook bijdraagt aan hogere betrokkenheid van mensen is de nadruk op kennisdeling. ‘Ordina is een platte organisatie en biedt veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en kennisuitwisseling. Je kunt jezelf als medewerker voortdurend bijscholen in verschillende onderwerpen: van de laatste technische ontwikkelingen tot nieuwe werkvormen. Verder zijn er gerichte loopbaanpaden om de volgende stap in je carrière te zetten.’
Dat is onder andere mogelijk door de grootte van het bedrijf, in Benelux werken zo’n 2.600 medewerkers. Voor elk onderwerp is de juiste expertise altijd dichtbij. Tegelijkertijd zijn we nog altijd nadrukkelijk een local player, die oog heeft voor de menselijke maat en die altijd toegankelijk is voor zowel klanten als voor de eigen medewerkers.’
Jezelf overbodig maken
Inmiddels weten steeds meer organisaties Ordina te vinden voor transformatieopdrachten die verder strekken dan het traditionele IT-domein. In het ideale geval maakt Ordina zichzelf uiteindelijk overbodig, aldus Kaltofen. ‘We ondersteunen organisaties bij hun digitale transformatie, met als doel om ervoor te zorgen dat ze uiteindelijk zelf in charge zijn van businessverandering – met alles wat daar bij hoort aan nieuwe processen, werkwijzen en tooling. Als klanten ons uiteindelijk niet meer nodig hebben, dán zijn we geslaagd in onze missie.’