De jaarlijkse Ondernemingsverkiezing leek wel een Amsterdams feestje, want drie van de vier prijzen gingen naar bedrijven uit de hoofdstad. Klomp B.V. (categorie Grootbedrijf) en Marie-Stella-Maris (MKB), plus de winnaars bij de Belofte Karma Kebab komen uit Amsterdam. Maar er was ook nog een publieksprijs en die ging naar het Haarlemse bedrijf Loveli.
Winnaar De Belofte: Karma Kebab
De winnaars mogen zich een jaar lang ‘Beste Onderneming van Noord-Holland’ noemen. Karma Kebab liet tijdens de finaleavond in gala zien hoe je mensen enthousiast maakt voor je product. Oprichter en ceo Hidde Stolwijk zette een nieuwe generatie kebabzaken op met als doel de wereld te verbeteren. Met zijn vegan kebab moet dat lukken. ‘De meest legendarische avonden eindigen altijd met kebab’, zei Stolwijk tijdens de uitreiking. Daarmee kreeg hij het publiek mee.
‘We bouwen aan een nieuwe generatie kebab zaken, waar onze knolselderijkebab samen met onze jarenlange festivalervaring zorgen voor een legendarisch avond, waarin je ook nog eens de planeet redt’, vat Stolwijk het achteraf nog eens samen. ‘De ondernemingsprijs in de categorie De Belofte is een fantastische erkenning voor de laagdrempelige, no-nonsense aanpak van duurzaamheid en een beloning voor een marktaanpak waarin we met aandacht echt waarde leveren voor onze gasten.’
Juryvoorzitter Ilse Zaal voorspelt een grote toekomst voor Karma Kebab. ‘De twee winnaars van de belofteprijs van voorgaande jaren Dobbi en TommyTomato zijn skyhigh gegaan. Laatstgenoemde was zelfs een uur bij de premier te gast in het Torentje.’
Winnaar categorie Grootbedrijf: Klomp B.V.
Een echte familieonderneming kreeg de prijs in de categorie Grootbedrijf. Klomp B.V. is specialist in installatie-, dak- én energietechniek. Het 62-jarige familiebedrijf levert leef- en werkcomfort met innovatieve verduurzaming van huishoudens en bedrijven als speerpunt.
‘Wij zijn een innovatieve samenwerkingspartner die als doel heeft de energietransitie te versnellen’, vertelt eigenaar Edwin Klomp. ‘Hiermee helpen we de CO2-uitstoot te verminderen en onze klanten energie te besparen.’
Klomp laat weten ‘supertrots’ te zijn op het winnen van de prijs. ‘We vinden het echt een grote eer. Vooral de uitspraak van de jury dat we ons sieren met bescheidenheid. Daar staan we volledig achter, want zo zitten wij in elkaar.’
Winnaar categorie MKB: Marie-Stella-Maris
Marie-Stella-Maris ken je misschien wel van onder meer het bronwater uit het schap van verschillende winkels of zijn bodycareproducten. Het socialimpactmerk uit Amsterdam won in Haarlem de prijs in de categorie MKB. Marie-Stella-Maris vindt dat iedereen in de wereld toegang tot schoon (drink)water hoort te hebben. ‘Elk leven begint met water.’
Daarom doneert het merk structureel een deel van de omzet aan schoon drinkwaterprojecten. Van elke aankoop (via eigen winkels, webshop, exclusieve retailpartners of trendy horecalocaties) doneert het merk een vast percentage aan duurzame waterprojecten. ‘Sinds 2011 hebben we samen met onze klanten en partners al meer dan 2,1 miljoen euro bijgedragen, waarmee we meer dan 100.000 mensen hebben kunnen voorzien van schoon water’, zegt Micha Medendorp.
‘Bij Marie-Stella-Maris zijn we iedere dag keihard bezig om te laten zien dat luxe producten en maatschappelijk verantwoord ondernemen hand in hand kunnen gaan. We zijn hartstikke trots op deze erkenning die stimuleert om nog meer impact te gaan maken samen met onze klanten.’
Publieksprijs: Loveli
De publieksfavoriet werd Loveli. Het bedrijf verkoopt natuurlijke cosmetica en accepteert niet langer dat beautyproducten bomvol chemicaliën zitten die de huid, de gezondheid en het milieu belasten. Loveli wil voor alle beautyproducten een alternatief ontwikkelen: 100 procent natuurlijk en troepvrij.
Eigenaar Linda Bot streeft ernaar om zoveel mogelijk badkamerkastjes troepvrij te maken. ‘We willen heel graag mensen bewust maken van wat ze op hun huid smeren en dat het ook anders kan. Dat doen we door 100 procent natuurlijke en troepvrije verzorgingsproducten. Dat is niet alleen beter voor je huid, maar ook voor je lichaam en het milieu.’
De Publieksprijs zal Loveli stimuleren om verder te gaan met deze missie.