Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Olympia Uitzendbureau: Ondernemen met betekenis

In samenwerking met Olympia - Met ruim 130 vestigingen behoort Olympia tot de grootste arbeidsmarktbemiddelaars van Nederland. Het ondernemerschap binnen hun franchiseformule zorgt voor sterke lokale betrokkenheid. “We willen van waarde zijn voor mens en maatschappij.”

Olympia

Ongeveer de helft van de Olympia-vestigingen wordt gerund door franchisenemers. Dat is een bewuste keuze, vertelt CEO en ondernemer Dimitri Yocarini. “Zij opereren met energie en daadkracht op hun lokale markt; die heeft immers geen geheimen voor ze. Hun ondernemerschap zorgt voor verbondenheid: Olympia is lokaal altijd een betrouwbare partner. De komende jaren willen we uitbreiden met nieuwe franchisenemers.”

De vrijheid van het ondernemerschap en de lokale binding zijn de redenen waarom franchisenemer Dasja Hendrikx, van Olympia Veldhoven, tien jaar geleden voor Olympia koos. In 2022 werd ze zelfs Olympia Ondernemer van het Jaar. “We werken vanuit het geloof dat werk voor iedereen betekenisvol moet zijn. Met mijn team hebben we zeker 550 flexkrachten aan het werk; ik spreek dagelijks met werkgevers en werkzoekenden. Het is mooi om hen samen te brengen.”

Veranderende rol

In de huidige markt is er volop werk voor uitzendbureaus als Olympia, maar dit betekent niet dat hun rol eenvoudiger is geworden. Yocarini. “De tijd dat vacature-eisen leidend waren, is voorbij. We willen mensen helpen aan werk dat ertoe doet, op een positie die past bij hun talent en ambitie.”

Het gaat bij Olympia daarom vooral over de persoon, niet over het cv. Hendrikx: ”Ik werd laatst op mijn schouder getikt door een voormalige flexkracht, die zei dat ik haar leven heb veranderd. Zij was kapster en wilde iets anders. We hebben haar toen helpen ontdekken wat haar drijft en waar haar talenten liggen. Nu zit ze helemaal op haar plek. Dat geeft veel voldoening.”

Positieve impact

Het ondernemerschap binnen Olympia dient een doel, aldus Yocarini. “Het maken van betekenisvolle impact, op al onze stakeholders – van flexkracht en medewerker tot klant en franchisenemer. Die impact betreft niet alleen het welzijnseffect van het hebben van werk, maar ook zaken als diversiteit en inclusie, toekomstbestendigheid, arbeidsmarkt of klimaat. Wij rapporteren als eerste uitzendbureau over zulke niet-financiële resultaten. Uit onze impactanalyse blijkt dat we op alle stakeholders een positieve impact hebben.”

Ook Hendrikx is daar trots op: “Dat werk belangrijk is voor mensen, dat weten we al heel lang. Door ons werk op de juiste manier te doen, dragen we daar positief aan bij. Dat geeft energie. Dat is het verschil dat mijn team elke dag maakt voor mens en maatschappij.”