Managing Director Sander Pleij trapt af: “LeasePlan ambieert om in 2030 een ‘zero emissions company’ te zijn. In Nederland denken we dat al eerder te bereiken. Zelf rijden we al ruim twee jaar 100% elektrisch.”
“We werken hard aan een duurzame vloot bij al onze klanten en op dit moment bestaat ons orderboek zelfs al voor 55% uit elektrische of hybride auto’s. We merken dat ook de markt onze inspanningen waardeert en LeasePlan ziet als koploper op het gebied van duurzame mobiliteit.” De opmars van de elektrische en hybride auto doet zich vooral voor bij de reguliere personenauto’s. Lange tijd bleef deze ontwikkeling bij lichte bedrijfswagens uit.
Account Director Dirk Gaasbeek van LeasePlan, verantwoordelijk voor Light Commercial Vehicles: “Alhoewel de elektrificatie in het segment van de bedrijfswagens nu snel stijgt – we zien een toename van 20% per kwartaal – is nog steeds maar een kleine 1% van de ruim 1 miljoen bedrijfswagens in Nederland voorzien van een batterij. Qua duurzaamheid valt hier veel te winnen, ook al omdat de gemiddelde bedrijfswagen veel vervuilender is dan een personenauto.”
“Voor ondernemers zijn de ‘zero emission zones’, een uitvloeisel van het klimaatakkoord, extra uitdagend. De komende jaren trekt de overheid in vijftig binnenstedelijke gebieden de teugels steeds strakker aan; daar mag uiteindelijk geen uitstoot meer plaatsvinden.” Gaasbeek geeft daarbij wel aan dat de overheid gelijktijdig de transitie met een speciale subsidie voor emissievrije bedrijfswagens (SEBA) stimuleert, teneinde de overstap gemakkelijker te maken.
Operational lease speciaal voor ondernemers
Deze ontwikkeling betekent dat er op korte termijn een grote transformatie naar de (volledig) elektrische bestelauto ontstaat. Wil je als ondernemer de binnensteden kunnen bereiken? Dan is het verstandig om nu al te schakelen. Probleem: dat betekent een (grote) investering. En daar komt LeasePlan in beeld.
‘De markt ziet ons als koploper op het gebied van duurzame mobiliteit’
Gaasbeek: “Ondernemers zijn erg gesteld op grip: zelf beslissen en acties nemen op het moment dat het hen uitkomt, net zoals met een bedrijfswagen in eigendom. Speciaal voor deze ondernemers is er een nieuwe en transparante operational-leasevariant beschikbaar die ondernemers alle gewenste flexibiliteit en grip op kosten biedt. Inclusief een realistische restwaarde en dus inzicht in de total cost of ownership. Ook kunnen ondernemers, zonder onverwachte financiële gevolgen achteraf, het inlevermoment tussentijds wijzigen. Daarmee halen we de drempels om te gaan leasen weg; je blijft als ondernemer dus zelf aan het roer.”
Om een goed aanbod van bedrijfswagens te realiseren, werkt LeasePlan aan slimme samenwerkingen. Zoals met het Engelse bedrijf Arrival, een nieuwe producent van elektrische bedrijfswagens, waar de eerste bestellingen geplaatst zijn. Ook komen er steeds meer nieuwe elektrische bedrijfswagens van andere merken bij. Hierdoor kan LeasePlan nog beter op de behoefte van klanten inspelen.
Complex probleem
Dat is nodig, want ondernemers moeten nu starten met de transitie naar emissievrije mobiliteit, zodat zij ook in stedelijk gebied goed hun werk kunnen blijven doen. De samenhang tussen laadvermogen, laadtijd en actieradius van een elektrische bedrijfswagen maakt dit complex. Pleij: “Wij hebben een team specialisten dat ondernemers van passend advies voorziet. Vervolgens vullen we dat ook met maatwerk in.”
Gaasbeek licht toe: “Denk aan in- en opbouw. Die moet zo licht mogelijk zijn. Daardoor haal je meer kilometers uit de batterij, hoeft opladen minder vaak en maak je optimaal gebruik van de mogelijkheden. We regelen alles binnen het leasecontract, van complete inbouw tot en met de belettering aan toe.”
“Service en reparatie plannen we in wanneer het de ondernemer het best uitkomt. Dat mag zelfs in de avond en het weekend. Behalve voor advies en de op maat gemaakte bus, kunnen onze klanten ook voor groene stroom en laadpalen bij ons terecht. Kortom, turn key delivery; complete ontzorging. Focus op je eigen bedrijfsvoering, LeasePlan doet de rest.”
Laadpleinen
Pleij sluit af: “Duurzame mobiliteit is uiteindelijk een kans voor heel Nederland en de doelstellingen van het klimaatakkoord. We moeten blijven investeren in beschikbaarheid van auto’s en nog meer in de laadinfrastructuur. De overheid moet het voortouw nemen, bijvoorbeeld door vergunningen voor opwaardering van stroomnetten sneller af te geven en laadoplossingen bij nieuwbouw te verplichten. De publieke laadinfrastructuur in Nederland moet op orde worden gebracht, want de overheid kan niet iets afdwingen als je het onvoldoende faciliteert.”