Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze folie op de voorruit kan de temperatuur in de auto met 12 °C verlagen

In samenwerking met Kia - Kia heeft tijdens de 'Heat Tech Day' in Seoul drie nieuwe technologieën gepresenteerd om de temperatuur in de auto beter te regelen. Deze verhogen het comfort én beperken het energieverbruik.

kia voorruit ijsvrij
De Nano Cooling Film kan de temperatuur in de auto aanzienlijk verlagen. Foto: Kia

Temperatuur verlagende folie

De eerste innovatie is de ‘Nano Cooling Film’ die de temperatuur in auto’s aanzienlijk kan verlagen. Tijdens de testfase werden onder verschillende omstandigheden diverse Kia-modellen met Nano Cooling Film vergeleken met varianten zónder de hightech raamfolie.

Zonder beschermende folie werd een binnentemperatuur van 48,5 graden waargenomen, terwijl de temperatuur in dezelfde modellen mét Nano Cooling Film 36 graden noteerde: een temperatuurverlaging van 12,5 graden.

De folie blokkeert niet alleen infraroodstraling van buiten – zoals traditionele tintfolies doen – maar laat ook warmte ontsnappen. De film bestaat uit drie lagen: twee die zonlicht reflecteren en een die zogenoemde mid-infraroodgolflengte uitzendt. Daardoor kan de folie de temperatuur in de auto aanzienlijk verlagen, en is die te gebruiken in combinatie met bestaande tintfolies zonder dat de film het zicht beperkt.

Supersnelle verwarming

kia verwarming auto
Bron: Kia

Een andere innovatieve technologie is het ‘Radiant Heating System’ dat met stralingswarmte snel het auto-interieur kan verwarmen. Het systeem heeft een warmte-element dat al binnen drie minuten warmte afgeeft aan bijvoorbeeld de benen van inzittenden. Dat verhoogt het comfort vrijwel direct.

In combinatie met de bestaande autoverwarming kan het systeem voor een 17 procent energiebesparing zorgen. Het Radiant Heating System kan naar verwachting ook de actieradius van elektrische auto’s ’s winters aanzienlijk vergroten, omdat het klimaatsysteem minder energie gebruikt.

Het systeem bestaat uit een warmte-element in de vorm van een hogetemperatuurfolie. Dit element kan een temperatuur van 110 graden bereiken en is omhuld met een stof die infraroodstralen uitzendt en de warmte op een comfortabel niveau houdt.

Een systeem ter voorkoming van verbranding detecteert lichaamscontact en verlaagt onmiddellijk de temperatuur om verbrandingsrisico’s uit te sluiten. Kia heeft al een experimentele EV9 voorzien van dit systeem.

IJsvrije voorruit

Het ‘Metal-Coated Heated Glass’ verwijdert snel ijs en vocht van de voorruit en zorgt daarmee voor een beter zicht en meer veiligheid in winterse omstandigheden dan een gewone voorruitverwarming. Het Metal-Coated Heated Glass ziet er hetzelfde uit als gewoon autoglas en biedt ook helder en onvervormd uitzicht.

Met dit geavanceerde glas kan een auto het glasoppervlak binnen vijf minuten volledig ontdooien bij een buitentemperatuur van min 18 graden. Dat is tot vier keer sneller en ongeveer 10 procent energiezuiniger dan conventionele airconditioningsystemen.

Bovendien blokkeert de metaalcoating op warme dagen ten minste 60 procent van de zonnewarmte, zodat ook dat de behoefte aan koeling vermindert. Dit verbetert de energie-efficiëntie aanzienlijk.

Lees ook: De elektrische auto als oplossing voor het overvolle stroomnet: zo werkt het