Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

KB nationale bibliotheek: Verborgen parel voor IT’ers

In samenwerking met KB nationale bibliotheek - Wie als IT- of informatieprofessional werkt bij de KB, de nationale bibliotheek, maakt dagelijks impact en is betrokken bij de uitdagende digitale transformatie van een maatschappelijke organisatie. “We digitaliseren voor de huidige gebruiker, maar bewaren voor de eeuwigheid.”

kb mt500 2024

“Er bestaat geen standaard-IT-oplossing voor een nationale bibliotheek”, vertelt Niek Schroten. Als CIO van de KB weet hij waarom IT’ers zo graag bij zijn organisatie werken. “Wat wij doen is eigenlijk allemaal maatwerk; daar houden onze medewerkers van.”

Daarnaast is de KB al decennia bezig met automatisering en digitalisering. “Dat begon in de jaren zeventig met het digitaliseren van catalogi. Internet en apps gaven daarna een versnelling aan het digitaal ontsluiten van informatie.”

Die digitale versnelling leidde ertoe dat de KB inmiddels een op de drie Nederlanders bereikt. “Niet elke gebruiker is zich ervan bewust dat het lezen van e-books van de online Bibliotheek via onze systemen gaat”, legt Schroten uit. “Dat geldt ook voor kranten en tijdschriften die je leest via Delpher of teksten die je raadpleegt via de DBNL.”

Transformatie

Het aanbieden van deze diensten brengt met zich mee dat de KB een andere organisatie is dan een aantal decennia geleden. Schroten: “Naast een erfgoedorganisatie die alles verzamelt en conserveert wat in en over Nederland wordt geschreven, is de KB ook een groot digitaal platform dat met de nieuwste digitale technieken werkt.”

Dit, terwijl de oude functie van de organisatie niet is veranderd. “Dat is spannend en complex, zeker ook voor mijn team”, zegt de CIO. Van ‘on premise’ tot cloud en van legacy-omgevingen tot ‘large language’-modellen: de KB beschikt over een extreem brede IT-omgeving. “Eén principe staat echter al 225 jaar voorop: niets van de collectie, die vanuit IT-opzicht uit miljarden bestanden bestaat, mag verloren gaan. Bij elke update of transformatie moeten we er zeker van zijn dat alles meegaat.”

Maatschappelijke rol

Het is echter niet alleen de techniek die het werken bij de KB zo interessant maakt, weet Schroten. “We hebben een maatschappelijke functie en maken impact, nu en in de toekomst. Dat spreekt mensen aan.”

Daarnaast is een IT’er of informatiespecialist bij de KB geen radertje in een anoniem geheel, maar levert hij, zij of hen juist een essentiële bijdrage aan de kerntaken van de organisatie. “We ontsluiten de collectie digitaal voor de gebruikers van nu, maar bewaren alles ook op de veiligste manier voor de eeuwigheid. Dat maakt het werk hier fantastisch. Voor veel IT’ers zijn we een verborgen parel.”