Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Intractive is een nieuwe manier om je verhaal te vertellen aan Millennials en Gen Z

In samenwerking met Intractive - Met het Intractive-platform verpak je jouw verhaal gemakkelijk in een informatieve, innovatieve, maar vooral interactieve ervaring. Het jonge bedrijf zet zijn technologie in voor het verbeteren van de customer-, candidate- en student journey. ‘Door informatie op te delen in interactieve contentblokken en het toevoegen van gamifcation kun je aandacht voor langere tijd vasthouden’, zegt co-founder en ceo Luuk Koedam (32).

intractive luuk koedam
Foto: MichielTon.com

Intractive maakt het mogelijk om het verhaal van je organisatie of bedrijf te vertellen via een speelse ervaring. En die ervaring is overal online en offline in te zetten via QR-codes en links.

Luuk Koedam (midden op de foto boven) begon het bedrijf samen met zijn co-founders tijdens zijn studie energiewetenschappen. Die studie heeft op zich geen link met Intractive, al is hij wel afgestudeerd met onderzoek naar het effect van gamification in energieverbruik apps

‘Het speelse element past echt bij mij. Ik heb altijd veel georganiseerd voor vrienden en bekenden, zoals droppingen en wintersportreizen met spelelement. Dat groeide steeds meer. Op basis daarvan heb ik mensen bij elkaar geroepen met het idee iets samen te creëren dat spel en informatie bij elkaar brengt.’

Intractive begon met hulp van investeerders als een bedrijf dat citygames ontwikkelde waarbij mensen op speelse manier de stad leren kennen. De start was met een iPad-game in Amsterdam, waarvoor het bedrijf een award van TripAdvisor kreeg. ‘Dat was voor ons echt een bevestiging dat mensen het cool vonden wat wij doen.’

Toen het platform om dit concept schaalbaar te maken live ging, begon twee weken later de coronapandemie. ‘We hadden echt een probleem, want het investeringsgeld begon op te raken. Toen zijn wij gaan nadenken hoe we onze technologie op een andere manier konden inzetten.’

Virtuele ervaringen

Bedrijven kwamen al eerder naar Intractive toe met de vraag om de software voor andere zaken in te zetten. ‘We kregen te horen dat mensen informatie goed kunnen onthouden dankzij onze technologie. Ik denk dat daar ook in de basis de kracht ligt. Wij kunnen verhalen vertellen op een speelse manier, zodat we de aandacht vasthouden en mensen de informatie die we geven niet vergeten.’

Tijdens corona ging Intractive de technologie inzetten bij universiteiten en hogescholen om op een andere manier de recruitment van studenten te doen. Er kwamen interactieve ervaringen voor onder andere de Hogeschool Utrecht en de Rijksuniversiteit Groningen. ‘Dit was onze eerste markt met virtuele ervaringen om studenten op afstand kennis te laten maken met een campus, faculteit of opleiding.’

Inmiddels hebben ook de TU Delft en Eindhoven en de Universiteit van Amsterdam tours op locatie waarbij studenten de campus op een leuke manier ontdekken en ze van elke dag een open dag maken.

Toen aan het einde van de pandemie ook de krappe arbeidsmarkt een serieus probleem werd, breidde Intractive zijn markt uit. Inmiddels werken ze met tal van bedrijven voor ervaringen rondom employer branding. ‘Een speelse kennismaking voor de best mogelijke start van de candidate experience’, zoals Luuk het zelf noemt.

Gemiddeld vijf minuten

Hoe weet je wanneer je op een leuke manier mensen triggert? Koedam: ‘We kunnen informatie ophakken in allerlei verschillende elementen. Wat je normaal gesproken in een lange tekst of video zou zetten, delen we op in allerlei kleine stukjes. Daar plakken we een quizvraagje of een polletje in. We gebruiken de technieken van sociale media zoals Instagram en TikTok, maar dan om de aandacht juist bij jouw verhaal te houden. Door interacties, gamification en zelfs augmented en virtual reality toe te voegen. En er zijn nog veel meer opties. We proberen gebruikers steeds uit te dagen om verder te komen in een ervaring.’

Alle ervaringen die Intractive biedt, beginnen via een QR-code en link. Je kunt ze delen via elk online en offline kanaal. ‘Tracking doen we met een analytics dashboard vol kwantitatieve gebruikersdata’, zegt Koedam. ‘AVG-proof, want we vinden privacy belangrijk. We weten uit onze data dat we gebruikers voor gemiddeld meer dan vijf minuten kunnen vasthouden. In deze tijd waarin iedereen om aandacht schreeuwt met zijn content, is dat heel lang. Bij een video is de helft van de kijkers gemiddeld al binnen 90 seconden weg.’

Transitie naar SaaS-platform

Na twee jaar alles zelf gemaakt te hebben, is de Intractive-software sinds vier maanden open toegankelijk en is het een SaaS-platform geworden. ‘Het is zo simpel gemaakt dat iedereen ervaringen kan maken vol interactieve content. Het is zelfs mogelijk een volledig eigen interactief contentplatform te maken.’

Zo maakte Intractive met AON het Happy Wealthy platform en met de Employee Wellbeing Company het energy-platform. Ook gaat Intractive met Schiphol samenwerken voor marketingdoeleinden en zullen we in de aankomende maanden steeds meer producten zien met QR codes waar een ervaring van Intractive achter schuilt.

Koedam ziet veel kansen voor het platform. ‘We richten ons nu vooral op de student, customer en candidate journey. Jonge mensen zoeken vooral naar echtheid. Ons doel is de beste bedrijven te laten winnen door hun verhaal op een bijzondere manier te vertellen. Jongeren zijn enerzijds erg value driven en met duurzaamheid bezig, maar anderzijds nemen ze niet de tijd om zich er echt in te verdiepen. Dat gat willen wij vullen.’

Nieuwe investering

Nu Intractive de transitie naar een SaaS-platform heeft gemaakt en er een vernieuwde site staat, is het tijd voor de volgende stappen. ‘We willen nu vol inzetten op marketing en ons interactief contentplatform laten zien. Iedereen die het ziet, komt zelf met de mooiste ideeën en dat maakt ons blij.’

Intractive werkt met een abonnementenmodel waarbij organisaties en bedrijven software kunnen inkopen, maar ze kunnen ook het Intractive-team vragen content voor ze te creëren. Koedam wil snel uitbreiden van de zeven fte die er nu werkzaam zijn naar meer mankracht. Om dit voor elkaar te krijgen wil Intractive nieuw kapitaal gaan ophalen en zoveel mogelijk bedrijven in staat stellen zelf interactieve contentervaringen te maken.

Kijk voor verschillende showcases op de Intractive-app.