Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gripp op de toekomst: co-founder Marcel Koenders over ondernemen, AI én een cookieloze wereld

In samenwerking met Gripp - Wat begon als een project aan de Universiteit Twente, is uitgegroeid tot één van de topspelers in de Benelux op het gebied van agency-software. Gripp-medeoprichter Marcel Koenders deelt zijn visie op ondernemerschap, de impact van AI én de toekomst van een cookieloze wereld. 'We wilden dat Gripp-kennis een waardevolle toevoeging op een cv zou zijn, net zoals kennis van Microsoft Office. Dat doel hebben we bereikt.'

gripp marcel koenders

Het verhaal van Gripp begint in 2007 aan de Universiteit Twente, waar Marcel Koenders en zijn jeugdvriend Jack van Galen studeerden aan de faculteit model-driven development. ‘We kennen elkaar al sinds de crèche’, lacht Koenders. ‘Op de faculteit werkten we aan model-driven development. Het idee was dat je vanuit modellen code kon genereren. Je tekende in een browser een interface en de code werd automatisch aan de achterkant gegenereerd.’

‘Intussen is dat een bekend fenomeen: no code’, vertelt Koenders. ‘Maar op dat moment was het iets nieuws. Zonder startkapitaal begonnen we met consultancywerk. We hadden geen geld, dus we begonnen met uurtje-factuurtje voor consultancy en development. Dat bleek van grote waarde, omdat het ons blootstelde aan de échte behoeften van bedrijven.’

Van DOS-applicaties naar webbased

De overstap naar het creëren van hun eerste SaaS-applicatie kwam voort uit een simpele vraag. ‘We vroegen aan andere ondernemers welke software ze gebruikten’, zegt Koenders. ‘Het antwoord onthulde eigenlijk een gat in de markt. Velen gebruikten nog steeds DOS-applicaties die niet webbased waren. Dus dat werd ons eerste product. Iedereen betaalt bij SaaS-software een klein bedrag, maar kan zelf de hoogte van de lat bepalen. Het is een ideaal model om mee op te schalen en continue verbetering mogelijk te maken.’

De ontwikkeling van Gripp ging vooral in samenspraak met de eerste klanten. ‘We gebruikten pilots als belangrijkste input voor het platform’, legt Koenders uit. ‘Het waren vooral veel klanten uit de creatieve wereld, mkb-bedrijven die we echt vooruit konden helpen. Van architectenbureaus tot marketingspecialisten: alle zakelijke dienstverleners zouden onze klant kunnen zijn.’

Proces centraal stellen

Met intussen meer dan 2.500 klanten verspreid over de Benelux is die missie dan ook aardig gelukt. ‘Wij richten ons op bedrijven van 5 tot 100 medewerkers in het mkb. Onze focus ligt op het volledige traject van lead tot verkoopfactuur en alles wat daartussen zit: CRM, urenplanning, inkoopprocessen én het koppelen met boekhoudpakketten. Wat ons onderscheidt van anderen is dat we het proces centraal stellen, niet het onderliggende boekhoudpakket.’

‘We hadden het geluk dat we de overgang naar webbased technologie meemaakten. Er waren destijds geen aanbieders voor dit type software. Wat je nu ziet met AI was destijds vergelijkbaar met de overstap ‘naar het web’. Doordat wij dat platform hadden gebouwd, konden we snel software en aanvullende modules ontwikkelen.’

Ondernemen is topsport

Koenders’ eigen reis als ondernemer was niet zonder uitdagingen. ‘Als ondernemer ben je toch een soort topsporter’, stelt hij. ‘Je staat continu aan en kunt eigenlijk nergens anders aan denken dan aan je eigen bedrijf. Het verschil is dat topsporters, ergens na hun dertigste, afhankelijk worden van een lichaam dat minder optimaal kan presteren. Het nadeel van ondernemen is dat je denkt dat je tot de pensioenleeftijd door kunt gaan. Die balans moet je goed bewaken.’

‘One of few’ in Tilburg

Na stops in Enschede en Utrecht vond Gripp uiteindelijk haar permanente thuis in Brabant. Die verhuizing bleek een goede strategische zet. ‘In Utrecht waren we one of many. Tilburg heeft maar weinig SaaS-bedrijven, waardoor het werven van personeel ook goed lukt. Veel mensen vertrekken tijdens hun studie misschien al naar de Randstad. Wanneer ze kinderen krijgen, komen ze toch vaker terug naar Brabant. Dan is het vaak een tweede baan. Dat is voor ons ideaal.’ 

Cookieloze toekomst én transparante algoritmes

Als ervaren ondernemer én productspecialist werpt Koenders een blik op de toekomst van agency-software. Welke trends en wetgeving zullen de industrie in 2025 vormgeven? ‘In 2025 worden bureaus geconfronteerd met strengere regels rondom klantdata. Naast de AVG-wetgeving komen er nieuwe eisen voor transparantie rondom algoritmes en welke data hiervoor worden gebruikt. Dit betekent dat je niet alleen je dataprocessen moet stroomlijnen, maar ook moet kunnen uitleggen hoe deze technologie precies werkt voor je agency.’

Koenders benadrukt ook het belang van voorbereiding op een cookieloze toekomst. ‘In 2025 verdwijnen de cookies zoals we die kennen. Dit dwingt bureaus om te investeren in alternatieven zoals cookieloze tracking en zero-party data. Het is slim om nu al de nieuwe trackingmethodes te leren om niet achterop te raken.’

Hij ziet een groeiende rol voor AI in het creatieve proces, maar wel met een zijnoot. ‘AI-systemen zullen in staat zijn om inzichten te bieden in klantgedrag en trends door patronen te herkennen in grote hoeveelheden gegevens. Wanneer je werkt op basis van die data, moet je wel 100 procent zeker zijn dat alles klopt. Daar ligt vooral nu de uitdaging voor AI-integraties; je kunt het niet zomaar integreren en data laten analyseren. Het moet wel kloppen.’

Meegroeien met behoeften van klanten

Intussen is het Gripp-team gegroeid naar 25 mensen. Koenders kijkt met trots terug op de laatste jaren. ‘We zijn misschien niet de grootste speler, maar we staan in de top drie. Dat was ons doel. We wilden dat Gripp-kennis een waardevolle toevoeging op een cv zou zijn, net zoals kennis van Microsoft Office, bijvoorbeeld bij een sollicitatie. Dat doel hebben we bereikt.’

De ontwikkeling van het Tilburgse bedrijf staat ook bepaald niet stil. ‘We blijven continu doorontwikkelen en werken nog steeds nauw samen met onze klanten. We organiseren werkgroepen, ook met softwarebedrijven, om te blijven innoveren. We houden de lijnen zo kort mogelijk. Zo blijven we in contact en maken we geen beleid vanuit een ivoren toren. Het is belangrijk dat we meegroeien met de behoeften van onze klanten.’