Wat zijn de verdienmodellen voor podcasts? Op welke manier verandert AI het werk voor reclamemakers? Hoe zal de wereld van gaming er over pak ‘m beet vijf jaar uitzien? En wat betekent de invloed van algoritmes op de consumptie van nieuws?
Wie geïnteresseerd is in de antwoorden op dit soort vragen kan z’n agenda er alvast bij pakken. Van maandag 30 september tot en met zondag 6 oktober is het Mediapark in Hilversum het decor van de Dutch Media Week. Bedoeld voor mediastudenten en elke professional die zich bezighoudt met de creatie van content. Of dat nu voor radio, televisie, internet of games is. Thema van deze editie is ‘Level Up!’. De organisatie rekent op duizenden bezoekers.
Verdienmodel voor makers onder druk
Vivian Opsteegh is de directeur van Media Campus NL, één van de zeven organiserende partijen van de Dutch Media Week. Het evenement was volgens haar niet eerder zó relevant. ‘We komen van een lange periode waarin alleen mediabedrijven ons nieuws, advertenties en entertainment konden voorschotelen. Nu zijn er AI-tools als Sora en Unreal waarmee iedereen straks zelf een film kan maken. Deze ontwikkelingen bieden ontzettend veel mogelijkheden, maar zorgen daarentegen ook voor uitdagingen.’
Opsteegh doelt daarmee onder meer op het verdienmodel van contentmakers. Want als elk bedrijf straks bijvoorbeeld zelf een video kan produceren, wat blijft er dan nog voor hen over?
Koop je kaartje Dutch Media Week: Jouw korting voor een kaartje
Wil je ook graag naar Future of content creation? Lezers van MT/Sprout kunnen nu gebruik maken van een speciale actie. Met deze code SPROUT-DMW24 krijg je 10% korting op de toegangsprijs. Wil je ook naar andere business events van de Dutch Media Week? Je kunt per dag een kaartje kopen.
lees verderReinout Oerlemans op het podium
Al dit soort kwesties zijn onderwerp van gesprek tijdens Future of content creation, het businessevent waarmee de Dutch Media Week op maandag 30 september wordt afgetrapt. Deze dag staat helemaal in het teken van nieuwe contentmodellen, immersieve programmaformats (toepassingen met virtual- en augmented reality), vooruitstrevende productieprocessen en de mogelijke crossovers tussen traditionele media, nieuwe media en de gaming-industrie.
Reinout Oerlemans verzorgt de keynote aan het begin van de dag. In 2001 richtte hij productiebedrijf Eyeworks op, onder meer bekend van Flikken Maastricht en de Nationale IQ-Test. Dertien jaar later verkocht hij het bedrijf aan Warner Bros. Tegenwoordig is hij voorzitter en Chief Creative Officer van 3BMG (3 Ball Media Group), een internationaal productiebedrijf.
Daarna zijn er diverse workshops, onder meer over de inzet van AI bij het creëren van nieuwe content. ‘Hierin kun je gaan experimenteren met AI-gestuurde tools voor het maken van content. Zo ontdek je al snel welke impact dit kan hebben op je dagelijkse werk. Natuurlijk staan we hierbij ook stil bij de ethische uitdagingen van deze technologie’, aldus Opsteegh.
Podcast Festival
Podcastprofessionals, opgelet! Dinsdag 1 oktober staat grotendeels in het teken van het BNR Podcast Festival, de eerste in z’n soort in Nederland. Deze dag is niet alleen bedoeld voor podcastmakers zelf, maar ook voor ondernemers, marketeers, mediabureaus en luisterliefhebbers.
‘Podcasts zijn niet meer weg te denken uit ons medialandschap, logisch daarom dat er nu een festival komt. Bekende makers vertellen hoe zij hun content produceren en daar vervolgens zoveel mogelijk luisteraars bij proberen te betrekken. Ook gaat het tijdens deze dag over de vraag hoe je als bedrijf je doelgroep kunt bereiken via audio’, aldus Opsteegh.
Dutch Game Day
Twee dagen later, op donderdag 3 oktober, is het Dutch Game Day. Game-developers uit het hele land komen dan naar het Instituut voor Beeld en Geluid. Hier laten bedrijven hun nieuwste games en producten zien. Ook zijn er sprekers uit binnen- en buitenland die onder meer ingaan op design, het programmeren en de zakelijke aspecten die bij het maken van games komen kijken.
‘Aan het einde van de dag worden de Dutch Game Awards weer uitgereikt’, vertelt Opsteegh. ‘Die awards zijn voor gamebedrijven en -ontwikkelaars die zich het afgelopen jaar op een bijzondere manier hebben onderscheiden.’
Het programma van de Dutch Media Week
Maandag 30 september: Business Day | Future of content creation
Maandag 30 september: International Media Top Convention
Dinsdag 1 oktober: Podcast festival
Woensdag 2 oktober: Business Day | Building a trusted media landscape
Donderdag 3 oktober: Dutch Game Day powered by Control
Zondag 6 oktober: Xperience Day