Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovatie en technologie staan centraal tijdens Dutch Media Week

In samenwerking met Dutch Media Week - Baanbrekende technologieën zoals AI en Virtual Production beuken in op de businessmodellen van mediabedrijven. Tijdens de Dutch Media Week krijgen mensen die in deze branche hun brood verdienen een kijkje in de toekomst. 'Met AI-tools als Sora en Unreal kan iedereen straks zelf een film maken.'

dutch media week

Wat zijn de verdienmodellen voor podcasts? Op welke manier verandert AI het werk voor reclamemakers? Hoe zal de wereld van gaming er over pak ‘m beet vijf jaar uitzien? En wat betekent de invloed van algoritmes op de consumptie van nieuws?

Wie geïnteresseerd is in de antwoorden op dit soort vragen kan z’n agenda er alvast bij pakken. Van maandag 30 september tot en met zondag 6 oktober is het Mediapark in Hilversum het decor van de Dutch Media Week. Bedoeld voor mediastudenten en elke professional die zich bezighoudt met de creatie van content. Of dat nu voor radio, televisie, internet of games is. Thema van deze editie is ‘Level Up!’. De organisatie rekent op duizenden bezoekers.

Verdienmodel voor makers onder druk

Vivian Opsteegh is de directeur van Media Campus NL, één van de zeven organiserende partijen van de Dutch Media Week. Het evenement was volgens haar niet eerder zó relevant. ‘We komen van een lange periode waarin alleen mediabedrijven ons nieuws, advertenties en entertainment konden voorschotelen. Nu zijn er AI-tools als Sora en Unreal waarmee iedereen straks zelf een film kan maken. Deze ontwikkelingen bieden ontzettend veel mogelijkheden, maar zorgen daarentegen ook voor uitdagingen.’

Opsteegh doelt daarmee onder meer op het verdienmodel van contentmakers. Want als elk bedrijf straks bijvoorbeeld zelf een video kan produceren, wat blijft er dan nog voor hen over?

Reinout Oerlemans op het podium

Al dit soort kwesties zijn onderwerp van gesprek tijdens Future of content creation, het businessevent waarmee de Dutch Media Week op maandag 30 september wordt afgetrapt. Deze dag staat helemaal in het teken van nieuwe contentmodellen, immersieve programmaformats (toepassingen met virtual- en augmented reality), vooruitstrevende productieprocessen en de mogelijke crossovers tussen traditionele media, nieuwe media en de gaming-industrie.

Reinout Oerlemans verzorgt de keynote aan het begin van de dag. In 2001 richtte hij productiebedrijf Eyeworks op, onder meer bekend van Flikken Maastricht en de Nationale IQ-Test. Dertien jaar later verkocht hij het bedrijf aan Warner Bros. Tegenwoordig is hij voorzitter en Chief Creative Officer van 3BMG (3 Ball Media Group), een internationaal productiebedrijf.

Daarna zijn er diverse workshops, onder meer over de inzet van AI bij het creëren van nieuwe content. ‘Hierin kun je gaan experimenteren met AI-gestuurde tools voor het maken van content. Zo ontdek je al snel welke impact dit kan hebben op je dagelijkse werk. Natuurlijk staan we hierbij ook stil bij de ethische uitdagingen van deze technologie’, aldus Opsteegh.

Podcast Festival

Podcastprofessionals, opgelet! Dinsdag 1 oktober staat grotendeels in het teken van het BNR Podcast Festival, de eerste in z’n soort in Nederland. Deze dag is niet alleen bedoeld voor podcastmakers zelf, maar ook voor ondernemers, marketeers, mediabureaus en luisterliefhebbers.

‘Podcasts zijn niet meer weg te denken uit ons medialandschap, logisch daarom dat er nu een festival komt. Bekende makers vertellen hoe zij hun content produceren en daar vervolgens zoveel mogelijk luisteraars bij proberen te betrekken. Ook gaat het tijdens deze dag over de vraag hoe je als bedrijf je doelgroep kunt bereiken via audio’, aldus Opsteegh.

Dutch Game Day

Twee dagen later, op donderdag 3 oktober, is het Dutch Game Day. Game-developers uit het hele land komen dan naar het Instituut voor Beeld en Geluid. Hier laten bedrijven hun nieuwste games en producten zien. Ook zijn er sprekers uit binnen- en buitenland die onder meer ingaan op design, het programmeren en de zakelijke aspecten die bij het maken van games komen kijken.

‘Aan het einde van de dag worden de Dutch Game Awards weer uitgereikt’, vertelt Opsteegh. ‘Die awards zijn voor gamebedrijven en -ontwikkelaars die zich het afgelopen jaar op een bijzondere manier hebben onderscheiden.’

Het programma van de Dutch Media Week

Maandag 30 september: Business Day | Future of content creation
Maandag 30 september: International Media Top Convention
Dinsdag 1 oktober: Podcast festival
Woensdag 2 oktober: Business Day | Building a trusted media landscape
Donderdag 3 oktober: Dutch Game Day powered by Control
Zondag 6 oktober: Xperience Day