Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

‘Een goede tekst helpt je bedrijf zoveel verder’

In samenwerking met CopyRobin - Bedrijven zetten flink in op contentmarketing, waarbij tekst vaak nog een onderschat onderdeel is: deze moet goed en pakkend zijn, de aandacht grijpen, echt waarde leveren aan jouw doelgroep én converteren. En je moet ook nog zorgen dat je er online goed vindbaar mee bent. Heb je dat voor elkaar? Dan is the sky the limit.

copyrobin copywriter vinden platform
Foto: CopyRobin

Voor veel ondernemers is dit een uitdaging. Vind maar eens een goede, betaalbare copywriter, die ook nog eens de tone of voice van jouw bedrijf – of die van jouw klant – snapt. CopyRobin neemt dat voor je uit handen, vertelt oprichter en eigenaar Eric van Hall.

Hij omschrijft CopyRobin als een SaaS-achtige tool. Bedrijven plaatsen op het CopyRobin-platform opdrachten voor teksten. Het werkt intuïtief en simpel: je beantwoordt als klant gewoon de vragen in de briefing. Een redactieteam koppelt vervolgens de juiste freelance copywriter aan de opdracht.

De copywriter gaat aan de slag, neemt indien nodig contact op met de klant voor een interview en levert de tekst aan bij de redactie.

Die kijkt vervolgens de gemaakte tekst na en levert ‘m met een klik op de knop aan bij de klant – alles binnen de deadline. Met precies de juiste balans tussen mensenwerk en automatisering: maximaal efficiënt, maar nog steeds persoonlijk.

Site klaar, maar teksten ontbraken

Eric van Hall vertelt dat CopyRobin ontstond uit een veelvoorkomende frustratie. Hij is van oorsprong copywriter en had vervolgens twee decennia het bedrijf Mediaweb, waarmee hij websites bouwde voor bedrijven.

‘Een van de grotere ergernissen bij het bouwen van websites was altijd dat projecten bleven hangen op de teksten. Het design en de techniek waren nooit een probleem, maar de tekst en afbeeldingen voor de website ontbraken vaak. Klanten hadden daar nog helemaal niet over nagedacht. Je kreeg dan een site vol ‘lorem ipsum’-teksten en stockfoto’s. Dat vond ik verschrikkelijk, maar het was heel moeilijk om die klanten op te voeden. Daar zat echt een pijnpunt, want waarom zou je eerst een site bouwen en als dat klaar is pas teksten gaan maken? De vorm van een website moet aansluiten bij de inhoud, niet andersom.’

Als je dan nog op zoek moet gaan naar een externe schrijver voor teksten, dan ben je weer veel tijd, energie én geld kwijt. ‘Probeer maar eens via een marktplaats de juiste copywriter te vinden tussen al het aanbod.’

Idee ontstond tijdens strandwandeling

CopyRobin ontstond in 2015. De ingeving om daarmee te beginnen, kwam tijdens een strandwandeling. Van Hall kon niet meer doorgaan met Mediaweb, er hing zelfs een faillissement boven zijn hoofd. ‘Toen ik met mijn hond over het strand wandelde, dacht ik: hoe ga ik hieruit komen? Toen kwam het idee van CopyRobin boven borrelen. Tijdens deze twee uur durende wandeling had ik de domeinnamen al geregistreerd.’

Anderen reageerden enthousiast op het idee van CopyRobin. Van Hall bouwde een eenvoudige website en wist zijn oude bedrijf, Mediaweb, toch nog te verkopen. ‘De ondernemers die het kochten, wilden zelfs meedoen aan mijn startup!’

Inmiddels is CopyRobin een succesvol platform dat met ruim 400 tekstschrijvers een breed scala aan teksten levert in vijf talen: van webteksten, SEO-teksten en blogs tot nieuwsbrieven, whitepapers en persberichten. ‘Klanten kunnen bij ons terecht voor een losse opdracht, of kiezen voor gunstige en zeer flexibele maandelijkse pakketten. Deze kunnen ze op elk moment pauzeren en op- of afschalen.’

Specialistische schrijvers

Er zijn bedrijven en organisaties die de volledige tekstproductie voor al hun klanten aan CopyRobin uitbesteden, omdat ze weten dat er via het platform altijd wel een expert beschikbaar is, vertelt van Hall. ‘We hebben heel generieke én heel specialistische schrijvers in ons bestand.’

De redactie zoekt naar een optimale match tussen bedrijf en schrijver. Als voorbeeld geeft Van Hall een concern in babyvoeding dat gekoppeld werd aan een copywriter die net moeder was geworden.

‘Wat ons echt onderscheidt van andere platformen is onze eigen redactie die de kwaliteit van alle teksten controleert’, zegt van Hall. ‘Dat, samen met onze ingebouwde feedbackmogelijkheden en persoonlijke aandacht, maakt CopyRobin uniek.’

Voor wie werkt CopyRobin?

CopyRobin richt zich op alle organisaties die teksten nodig hebben. Dat kan een zzp’er of mkb-ondernemer zijn die zelf zijn of haar marketing doet, maar daar eigenlijk geen tijd voor heeft. Maar ook een marketeer op de marketingafdeling van een grote corporate, die zoekt naar continuïteit in contentmarketing. Die laatsten werken vaak met een vast tekstbureau dat aan de prijzige kant is en zoeken een meer betaalbare oplossing voor hun tekstproductie.

‘En denk bijvoorbeeld ook aan een teamleider SEO of contentmarketing bij een groot bureau’, stelt Van Hall. ‘Deze bureaus zitten vaak met de uitdaging dat dat ze veel verschillende soorten klanten hebben. Als ze goede content voor hen willen creëren, moeten ze op zoek naar allerlei specialisten. Niet alleen is het veel werk om deze te vinden, ook is het altijd nog de vraag of hun tarieven passen bij wat deze bureaus naar hun klant doorberekenen. De marges moeten natuurlijk wel gezond blijven.’

CopyRobin heeft verschillende klantcases op de site staan, zoals van vergelijkingssite Kieszeker dat dankzij de teksten van CopyRobin van 1.000 naar 15.000 bezoekers per maand ging.

Je doelgroep écht aanspreken en beter scoren in Google

‘Een ander voordeel is dat een externe copywriter een frisse blik heeft. Als je zelf gaat schrijven over je bedrijf, dan loop je vaak in de valkuil van vaktermen. Je schrijft meer vanuit je eigen belevingswereld dan vanuit de behoefte van je doelgroep. Een externe copywriter kan die balans beter bewaken.’

Daarnaast is een foutloze tekst enorm belangrijk, anders straft Google je genadeloos af. ‘Als er veel dt-fouten in je tekst staan, ziet Google dat als low quality en daalt je vindbaarheid.’

Goede teksten kunnen je bedrijf zoveel verder helpen, zegt Van Hall tot slot. ‘Een goed verhaal dat je goed onder woorden brengt, daar begint eigenlijk alles mee. Zelfs bij video. Want voor video heb je een goed script nodig. Tekst is de basis van alle communicatie.’