Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

CO2 besparen in de app van ALD

In samenwerking met ALD Automotive - In de leasewereld zijn drie dingen van belang: schaalgrootte, duurzaamheid en digitalisering, vertelt Jeroen Kruisweg, ceo van ALD Automotive Nederland. Als de overname van LeasePlan wordt goedgekeurd, verwacht hij dat ALD op de meeste fronten grote slagen kan maken.

ALD Jeroen Kruiswijk

ALD Automotive verzorgt zakelijke en private lease, ook voor de dealers van diverse autofabrikanten. “Je hebt een bepaalde schaalgrootte nodig om goede voorwaarden uit te onderhandelen”, vertelt Kruisweg. “ALD is de grootste leasemaatschappij van Europa en heeft een vloot van 1,74 miljoen auto’s wereldwijd. In Nederland zullen we samen met LeasePlan bijna drie keer zo groot worden.”

Duurzaamheid

“Ook de impact van onze investeringen in duurzaamheid verdubbelt na de overname”, verwacht Kruisweg. “Nu stimuleren we dat mensen zich duurzamer verplaatsen door ook elektrische fietsen en toe¬gang tot openbaar vervoer aan te bieden. Zo houdt onze ALD Move-app onder meer de CO2-besparing bij als werknemers de auto laten staan.”

Hij vervolgt: “Zakelijke klanten werken steeds meer toe naar ‘net zero’. Particuliere klanten willen een elektrische auto leasen omdat ze duurzaamheid belangrijk vinden én geld willen besparen op brandstof. Er is meer vraag dan aanbod. Daarnaast zijn er te weinig laadpalen en zit het stroomnet vol. Daarom denk ik dat waterstofauto’s naast elektrische soelaas kunnen bieden.”

“Ook onze medewerkers leveren graag hun bijdrage aan duurzaamheid”, vervolgt Kruisweg. “We zijn heel blij dat we met z’n allen de EcoVadis Gold Award hebben gekregen, de op een na hoogste milieu-onderscheiding.”

‘Veel private-leaseklanten vinden duurzaamheid belangrijk én willen geld besparen’

Customer experience

Tot slot is digitalisering van belang. Kruisweg: “Op dat gebied moet de sector nog het nodige doen, vooral aan customer experience. Op de website van Volvo knutselen mensen urenlang hun eigen auto in elkaar.”

“Bij de website van een leasebedrijf val je na twee minuten in slaap. Zelfs onze medewerkers beginnen erover. ‘We zijn het leukste bedrijf in Nederland om voor te werken’, zeggen ze, ‘maar op onze website zie je dat nog niet terug’.”

Die opmerking stemt trouwens óók weer trots. “We zijn al heel lang een ‘great place to work’ en hebben vorig jaar de titel Best Work Place gewonnen”, vertelt Kruisweg. “En als je medewerkers lekker in hun vel zitten, is dat ook voor de klant merkbaar. Mede daardoor hebben private-leaserijders ons verkozen tot Beste Leasemaatschappij 2022.”