Het is al langer een trend: bedrijven willen naar ‘de cloud’. Die biedt flexibiliteit en innovatie en daarmee een enorm potentieel aan businesswaarde. Maar hoe benut je dat? Alle systemen overhevelen naar de cloud brengt je niet verder als de organisatie niet op een andere manier gaat werken, zegt Margriet Westerink, Cloud First Lead Netherlands bij Accenture. “Vaak moet een organisatie een transformatie doormaken om die nieuwe waarde te kunnen creëren. Met onze Cloud First-unit helpen we klanten bij de vraag wat ze door middel van de cloud willen bereiken en hoe dat hun business kan versnellen.”
Als marktleider in advies op het gebied van management, technologie en outsourcing beschikt Accenture over wereldwijde kennis hoe de cloud een business kan optimaliseren. “In het slim inrichten van een hybride cloudstrategie hadden we in Nederland nog geen leidende rol”, vertelt Roy Ikink, Technology Lead Netherlands. “Om ons technologieportfolio compleet te maken, hebben we besloten die kennis in huis te halen. Zo zijn we bij Sentia uitgekomen, dat we in 2022 hebben ingelijfd.”
Sentia is een managed-serviceprovider, gespecialiseerd in transities naar de cloud. “Nou,” zegt Ruben van der Zwan, voormalig CTO van Sentia en nu Cloud First Infrastructure Engineering Lead bij Accenture, “we zeggen zelf liever dat we klanten helpen om hun IT-landschap zo in te richten, dat ze de perfecte mix bereiken van snelheid, efficiëntie, betrouwbaarheid en veiligheid. Dat kan een combinatie zijn van publieke cloud en private cloud – de eigen datacenters. We hebben inmiddels vele vormen van hybride multicloudoplossingen ingericht.”
Flexibele verandering
Dat is niet alleen een kwestie van integratie van meerdere platforms, aldus Westerink. “Het gaat erom echte businessverandering te realiseren, van de harde techniek tot aan de peoplekant: hoe leer je mensen in de organisatie omgaan met die nieuwe ontwikkelingen? De cloud is flexibel, maar is de organisatie dat ook? Dankzij onze industriekennis weten we hoe we bedrijven met behulp van de cloud kunnen optimaliseren, zodat de klant beter wordt bediend. En dit levert altijd interessante kansen op.”
Hetzelfde geldt voor de toepassing van artificiële intelligentie (AI) binnen een business, zegt Ikink. “Als je een wendbare organisatie bent, verifieer je eerst of een nieuwe ontwikkeling iets kan bijdragen en zo ja, dan ga je het implementeren. Zo kijken wij nu hoe we AI kunnen inzetten om systemen te configureren. Ik vermoed dat AI rond de 40% van het programmeerwerk kan doen dat nu nog door mensen wordt gedaan. Dit betekent dat zij weer andere nuttige dingen kunnen doen; dat scheelt enorm.”
Business versnellen
Veel organisaties worstelen nog met het cloudverhaal. De theorie begrijpen ze meestal wel, maar in de praktijk blijkt zo’n transformatie lastig. Van der Zwan: “De vraag is vaak: hoe moeten we het aanpakken? Hoe kunnen we via de cloud snel bewegen in schaal en snelheid en hoe kun je zoiets integraal monitoren? Elke CIO wil immers dat de business stabiel doordraait. Wij zorgen daarvoor.” Doordat de voormalige ‘Sentianen’ overal binnen Accenture hun expertise toevoegen, is het end-to-end-zicht op zaken als digitale infrastructuur, workloads en beveiliging nu een integraal onderdeel van de dienstverlening.
Ikink: “We overzien het hele spectrum en maken snel de vertaalslag van technologie naar resultaten. Daardoor kunnen klanten hun business enorm versnellen. Dat werkt erg goed.”
Green cloud
Meer business via de cloud betekent ook een groter beroep op energieslurpende datacenters. Past dat wel binnen de moderne duurzaamheidsdoelstellingen? Van der Zwan: “Grote bedrijven als Microsoft, Google en AWS investeren veel geld in slimme datacenters; die zijn door hun schaal efficiënter en zuiniger. Daarnaast is het aan ons om alles zo efficiënt mogelijk in te richten: zetten we de juiste hoeveelheid resources in, kunnen we delen afschakelen als ze niet nodig zijn? Met snelheid en efficiëntie bespaar je veel CO2.”
Ikink: “Dat maakt echt uit. En dat moet ook: klanten vragen ernaar. Het heeft invloed op hun beslissingen.”
Het grootste struikelblok voor bedrijven die de cloud willen integreren in hun IT-infrastructuur is dat ze vergeten om die wendbaarheid in hun organisatie te implementeren. Westerink: “Juist als je alles slim hebt gedigitaliseerd, moet je blijven doorontwikkelen, want de markt biedt steeds nieuwe mogelijkheden. We noemen dat Total Enterprise Reinvention: de stap van eenmalig naar continu vernieuwen. Bedrijven die voortdurend opleiden, hun mensen steeds nieuwe digitale vaardigheden aanbieden, presteren aantoonbaar 20 tot 30% beter. Als dat niet motiveert …”