1. Rechter houdt UBO-register in de lucht
Het UBO-register mag voorlopig in de lucht blijven, heeft de rechtbank Den Haag bepaald in een kort geding dat belangenorganisatie Privacy First in januari aanspande tegen de Nederlandse overheid. In het KVK-register kan iedereen achterhalen wie de uiteindelijke belanghebbenden (Ultimate Beneficial Owner) van een bedrijf zijn, zoals aandeelhouders met een belang van meer dan 25 procent. Het doel is om het verstoppen en witwassen van geld te voorkomen. De kans dat afgeschermde aanvullende gegevens door een datalek op straat komen te liggen, acht de rechtbank klein. Volgens Privacy First is een aantal ondernemers al geconfronteerd met de informatie uit het register. De organisatie hoopt nu dat de hoogste Europese rechter een streep zet door het register.
2. Tesla heft Tilburgse assemblagehal op
Tesla sluit zijn assemblagehal in Tilburg. Elon Musk opende de locatie in 2015, waarna er jaarlijks enkele honderden Tesla’s in elkaar werden gezet die in onderdelen vanuit de VS naar Europa werden verscheept. Voor het voortbestaan van de montagehal werd vorig jaar al gevreesd, toen bleek dat de werkzaamheden nagenoeg stil waren komen te liggen. Tesla richt zijn aandacht in Europa vooral op Duitsland, waar in de buurt van Berlijn wordt gewerkt aan een gigafactory. De sluiting kost 96 banen; die werknemers krijgen van een aanbod om in Berlijn aan de slag te gaan. Een naastgelegen service center met 350 werknemers blijft vooralsnog wel actief. Tesla heeft na de sluiting van de assemblagehal in Nederland nog altijd ruim 1400 werknemers, waaronder in Europese hoofdkantoor in Amsterdam.
3. Heatbox ontsnapt aan coronafaillissement
Heatbox, de zelfopwarmende en gecrowdfunde lunchbox die vorig jaar nog in de 25 onder de 25 prijkte, heeft door de coronacrisis een jaar vertraging opgelopen, blijkt uit een verhaal bij RTL Nieuws. De startup van Amit Jaura, Kevin de Krieger, Dennis Giezeman en Michael Kasbergen haalde dankzij internationale aandacht 150.000 euro op via Indiegogo en Kickstarter. Maar de producent in Shenzhen zette eind november een streep door de order, terwijl de leverdatum voor de 1100 backers al een paar keer was uitgesteld. Begin dit jaar vonden de ondernemers via hun pandeigenaar in Den Haag een nieuwe producent; de eerste lunchboxes (á 139 euro) worden deze zomer verscheept, als het goed is.
4. Ruim helft online aankopen via marktplaats
Ruim de helft (54 procent) van alle online productaankopen wordt via marktplaatsen gedaan, becijferen de Hogeschool van Amsterdam en Multiscope in de eerste editie van de Marketplace Monitor. Films, muziek en boeken worden het vaakst (80 procent) gekocht op een online marktplaats, oftewel een webwinkel die onderdak biedt aan meerdere aanbieders. Populairste marktplaats is Bol.com, waar 87 procent van de kopers weleens iets heeft gekocht, gevolgd door Wehkamp.nl (39 procent) en AliExpress.com (39 procent). Kopers selecteren marktplaatsen voornamelijk op basis van de grootte van het aanbod (28 procent). Andere doorslaggevende factoren zijn lagere prijzen (23 procent), een hogere mate van betrouwbaarheid (22 procent), makkelijker in gebruik (22 procent) en goede bezorgopties (21 procent).
5. Duizenden bezwaren tegen WOZ-verhoging
Duizenden door corona uitgeklede horeca-ondernemers dienen bezwaar in tegen de in hun ogen te hoge gemeentelijke waardering van hun vastgoed, bericht NRC. Het aantal bezwaren is zo groot dat advocaat en Dion Bartels verwacht dat hij zo’n 100.000 A4’tjes moet printen, die op een pallet door PostNL zullen moeten worden bezorgd. ’Wizard of WOZ’ Bartels schat dat winkel- en horecavastgoed 20 tot 40 procent in waarde is gedaald. Maar de WOZ-waardes zijn juist gestegen, omdat de peildatum 1 januari 2020 is – kort voor de uitbraak van de coronacrisis dus. Daardoor stijgt de onroerendezaakbelasting. Bartels, die wordt aangemoedigd door Koninklijke Horeca Nederland, schat dat hij met 90 procent van de bezwaren gelijk zal krijgen.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.
6. En dan dit: Instagram-model krijgt AFM-ban
Sharina Mattes, directeur van een Haagse hypotheekadviseur én influencer op Instagram (23.400 volgers), mag van de AFM geen financiële diensten meer verlenen, schrijft het FD. De toezichthouder vindt haar bedrijf TFD niet betrouwbaar genoeg, en stelt ‘dat het beleid van de onderneming mede werd bepaald door een persoon die niet was aangemeld bij de AFM’. Het bedrijf kreeg vanwege gebrekkige informatieverstrekking vier jaar geleden al een last onder dwangsom opgelegd. Mattes moet nu afscheid nemen van haar financiële dienstverlener, maar is nog wel eigenaar van een vastgoedbedrijf. Daarnaast kan de ‘allround mediaprofessional‘ en model aan de bak als presentator.
Dit bericht bekijken op Instagram
Wat we ook lazen:
- De Amsterdamse startup Luscii experimenteert met een vierdaagse werkweek, met behoud van salaris. (Quote)
- Ondernemers die zijn geraakt door de coronacrisis zullen nog het hele jaar steun nodig hebben, denkt Ondernemend Nederland. (RTL Nieuws)
- Gebruikers van Twitter kunnen binnenkort met (enkel) een fysieke beveiligingssleutel inloggen op hun account. (Twitter)
- RTL heeft tijdens de verkiezingen een softwareprogramma artikelen laten schrijven (Emerce)
- Elke miljard dollar die wordt geïnvesteerd in bitcoin zorgt voor een CO2-uitstoot die gelijkstaat aan 1,2 miljoen auto’s, zeggen analisten van Bank of America. (Business Insider)
- De SPAC-gekte is een uitputtingsslag voor bankiers. (CNBC)